728 x 90

فراخوان کمیته دوستان ایران آزاد در کشورهای نوردیک برای اعزام هیأت تحقیق و بازدید از زندانهای ایران در بحران کرونا

اقدام ملل متحد برای آزادی ۲۰زندانی سیاسی به ویژه دو دانشجوی نخبه

فراخوان کمیته دوستان یک ایران آزاد در کشورهای نوردیک - اعزام هیأت تحقیق و بازدید از زندانهای ایران
فراخوان کمیته دوستان یک ایران آزاد در کشورهای نوردیک - اعزام هیأت تحقیق و بازدید از زندانهای ایران

کمیته دوستان یک ایران آزاد در کشورهای نوردیک ۲۵خرداد ۹۹ طی بیانیه‌یی با اشاره به‌نحوه دستگیری امیرحسین مرادی و علی یونسی نوشتند: بنا بر اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران ۱۸نفر دیگر نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند. سابقه برخورد رژیم ایران با حامیان مجاهدین در زندانها و در طول سالیان گذشته نشان‌دهنده آن است که جان تمامی افراد دستگیر شده در معرض خطر جدی قرار دارد.

رژیم ایران هزاران زندانی سیاسی را در تابستان ۱۳۶۷ قتل‌عام کرد. همان شیوه برخورد با معترضان برای سالیان توسط دیکتاتوری حاکم ادامه داشته است. در اعتراضات آبان ۹۸ ایران بیش از ۱۵۰۰تن از تظاهر کنندگان توسط نیروهای امنیتی رژیم کشته شدند.

کمیته «دوستان یک ایران آزاد و علیه بنیادگرایی» اقدامات سرکوبگرانه از جمله بازجویی، دستگیریهای خودسرانه، شکنجه دانشجویان و فعالان سیاسی و مدافعان حقوق‌بشر و هم‌چنین آزار و اذیت خانواده‌های آنها را تحت هر بهانه‌یی به‌شدت محکوم می‌کند. این اقدامات به‌نقض آشکار کنوانسیونهای حقوق بین‌الملل و اعلامیه جهانی حقوق‌بشر است. عاملان این جنایات بایستی در مقابل دادگاه مورد حسابرسی قرار بگیرند.

کمیته ما دبیرکل ملل متحد، کمیسر عالی حقوق‌بشر و مقامات کشورهای نوردیک را به یک اقدام عاجل برای اطمینان از آزادی دانشجویان و دیگر زندانیان سیاسی دعوت می‌کند. این امر با توجه به شیوع ویروس کرونا و نگه‌داشتن زندانیان در شرایط غیرانسانی زندانهای ایران بسیار حائز اهمیت است.

از آنجایی‌که کشورهای نوردیک به پیشقدم شدن در حفاظت از حقوق‌بشر شناخته شده‌اند و به‌خاطر اطمینان از آزادی زندانیان سیاسی و تشکیل یک کمیسیون حقیقت‌یاب برای بازدید از زندانهای ایران، نیاز به یک اقدام مشترک از سوی آنهاست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3781f1ea-b4b8-417d-8b1d-2a0a113ceec9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات