728 x 90

فراخوان هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی به شناسایی عاملان سرکوب و نقض حقوق‌بشر در ایران

شورای حقوق بشر ملل متحد
شورای حقوق بشر ملل متحد

دفتر کمیساریای عالی ملل‌متحد

فراخوان هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی

برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به نقض حقوق‌بشر در ایران

در رابطه با تظاهرات و اعتراضات اخیر

 

هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی مستقل که توسط شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد بر اساس قطعنامه شماره «اس. ۳۵ ممیز یک» S-۳۵/۱ در مورد نقض حقوق‌بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندها تشکیل شد در روز اول مارس ۲۰۲۳ (۱۰ اسفند ۱۴۰۱) فراخوانی بین‌المللی برای جمع‌آوری اطلاعات به‌منظور ثبت گزارش صادر کرد. در این فراخوان از افراد، گروهها و سازمانها دعوت شده تا اطلاعات و اسنادی که در راستای مأموریت این هیأت می‌توانند کسب کنند را به آن ارائه دهند.

در این فراخوان خواسته شده که اطلاعاتی در این موارد ارسال شود:

نقض حقوق‌بشر توسط رژیم ایران در ارتباط با اعتراضات اخیر در ۱۶سپتامبر ۲۰۲۲، از جمله در مورد زنان، کودکان و افراد متعلق به اقلیت ها؛

«سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات توسط نیروهای امنیتی رژیم ایران، از جمله حبس و بازداشت‌های خودسرانه، خشونت جنسی، استفاده از زور، ارتکاب شکنجه و سایر رفتارهای غیرانسانی و ناپدیدسازی اجباری، و نیز مرگ صدها معترض و بازداشت هزاران نفر»؛ «بازداشت، حبس و آزار جسمی، روانی و جنسی زنان و دختران در ایران به‌دلیل استفاده از حقوق‌بشر و آزادیهای اساسی خود»؛ «دستگیری خودسرانه کودکان در رابطه با اعتراضات، از جمله یورش به مدارس، و محبوس‌سازی کودکان در "مراکز روانی"»؛ اتهام‌زنی‌های ساختگی برای معترضان و «ایجاد محدودیت در ارتباطات... ، از جمله قطع اینترنت و مسدودسازی رسانه‌های اجتماعی».

هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی از داوطلبان خواسته است تا هویت آمران این اقدامات، از جمله نیروهای امنیتی، نهادهای قضایی، مؤسسات و افرادی که در جایگاههای گوناگونی اقدام به نقض حقوق‌بشر کرده یا شرایط آنرا آماده کرده‌اند شناسایی کرده و برای این نهاد بین‌المللی تا روز ۳۱دسامبر ۲۰۲۳ (دهم دیماه ۱۴۰۲) ارسال کنند تا دبیرخانه هیأت حقیقت‌یاب بتواند اطلاعات را پردازش کرده و هر گونه پیگیری دیگر را به جریان بیندازد. این اطلاعات و مدارک می‌تواند به زبان انگلیسی یا فارسی ارسال گردد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/de25d1f3-4072-41a2-8844-bbe975c24885"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات