728 x 90

عفو بین‌الملل: موج دهشتناک اعدامها در ایران باید متوقف شود

موج دهشتناک اعدامها در ایران باید متوقف شود
موج دهشتناک اعدامها در ایران باید متوقف شود

سازمان عفو بین‌الملل امروز چهارشنبه ۵مرداد اعلام کرد که مقامات ایرانی دوره پرشتاب تازه‌یی از اعدامها را به راه انداخته‌اند و حداقل ۲۵۱نفر را در فاصله بین ۱ژانویه و ۳۰ژوئن ۲۰۲۲ (۱۱ دی ۱۴۰۰ تا ۹تیر ۱۴۰۱) کشته‌اند.
اکثر اعدام‌شدگان (۱۴۶ نفر) در سال میلادی ۲۰۲۲ از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند در حالی که مطابق مستندات، رویه اعدام به‌دنبال محاکمه‌های به‌شدت ناعادلانه به‌طور نظام‌مند ادامه دارد. حداقل ۸۶نفر هم به‌دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر اعدام شده‌ا‌ند که طبق قوانین بین‌المللی هرگز نباید مشمول مجازات اعدام شوند. در تاریخ ۱مرداد ۱۴۰۱، مقامات یک مرد را در ملأعام در استان فارس اعدام کردند. این اولین اعدام در ملأعام پس از یک وقفه‌ٔ دو ساله در دوران همه‌گیری کرونا بود.


دیانا الطحاوی، معاون مدیر دفتر خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل می‌گوید: «در شش ماه اول سال میلادی جاری، مقامات ایرانی حداقل روزی یک نفر را به‌طور متوسط اعدام کرده‌اند. دستگاه حکومتی در حال انجام تهاجمی شنیع به حق حیات انسان‌ها و ارتکاب کشتارهایی در مقیاسی وسیع در سراسر ایران است. آمار سرسام‌آور اعدامها در ایران در نیمه اول سال جاری، یادآور سال۲۰۱۵ است که در آن جهش تکان‌دهنده‌ای مجدداً در میزان اعدامها صورت گرفت». 

«افزایش مجدد آمار اعدامها در ایران و از سرگیری اعدام‎ در ملأعام در حالی که ۱۴۴کشور در جهان مجازات اعدام را در قانون منع یا در عمل متوقف کرده‌اند، بار دیگر یادآور این است که ایران چقدر از تحولات باقی دنیا عقب مانده است. مقامات باید فوراً در راستای لغو کامل مجازات اعدام در ایران دست به تعلیق رسمی همه احکام اعدام صادره بزنند».
بنا به اطلاعات موجود مقامات از اوایل سال جاری (۲۰۲۲)، به‌طور متداوم دست به اعدام‌های دسته‌جمعی در زندانهای سراسر ایران زده‌اند.
حداقل ۶۵نفر (۲۶ درصد) از اعدام‌شدگان سال۲۰۲۲ متعلق به اقلیت بلوچ بوده‌اند، اقلیتی که حدود ۵درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. بیش از نیمی از آنها (۳۸ نفر) به‌دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر اعدام شده‌اند.
اعدام حداقل ۸۶نفر برای جرایم مرتبط با مواد مخدر در شش ماه اول سال میلادی ۲۰۲۲ یادآور برخورد مقامات ایران با جرایم مواد مخدر در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ است، سال‌هایی که اکثر اعدام‌های صورت گرفته به‌دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر بودند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b0729786-165a-49a2-8a9f-e30d3a835d4f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات