728 x 90

عفو بین الملل: مرگ جواد روحی تجاوز نفرت‌انگیز مقامهای جمهوری اسلامی به حق حیات است

جواد روحی زندانی سیاسی
جواد روحی زندانی سیاسی

عفو بین‌الملل در بیانیه‌یی ضمن محکومیت شدید قتل جواد روحی زندانی قیامی که از آذر ماه سال گذشته در زندان به‌سر می‌برد آنرا تاییدی دیگر بر تجاوز نفرت‌انگیز مقام‌های جمهوری اسلامی به حق حیات در جریان نقص گسترده حقوق‌بشر خواند.
عفو بین‌الملل در قسمتی از بیانیه خود ضمن درخواست برای بررسی این قتل توسط کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل به‌عنوان یک قتل فراقضایی اضافه می‌کند که مقامات جمهوری اسلامی از ابتدا جواد روحی را در معرض ناپدیدسازی قهری و شکنجه‌های شدید از قبیل ضربات شلاق به کف پا؛ شوک الکتریکی و گذاشتن یخ روی بیضه‌هایش و دیگر بدرفتاریها قرار دادند تا او را وادار به اعتراف اجباری کنند و تا ۶هفته محل نگهداری وی را مخفی نگاه داشتند در صورتی که در یک سلول انفرادی بازداشتگاه سپاه پاسداران بود.
بر اساس بیانیه عفو بین‌الملل؛ جواد روحی بر اثر شکنجه‌های مأموران جمهور اسلامی دچار جراحات و بیماریهای متعددی گشته بود که مقامات او را از دسترسی به درمان نیز محروم کرده بودند.
عفو بین‌الملل هم‌چنین در بیانیه خود ضمن محکوم کردن دادگاهها و سیستم قضایی رژیم ایران؛ محاکمه جواد روحی را به‌شدت ناعادلانه و مبتنی بر اعترافات اجباری ناشی از شکنجه دانسته که حتی از داشتن وکیل اختیاری نیز محروم بوده است.

 عفو بین الملل امتناع مداوم مقامات رژیم ایران از بررسی کافی علل و شرایط مرگ‌های مشکوک در بازداشتگاه از ژانویه ۲۰۱۰ که شامل گزارش‌های موثق استفاده مرگبار از سلاح گرم و گاز اشک‌آور و شکنجه و سایر بدرفتاریها، از جمله محرومیت از دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی را مستند کرده است.

سازمان حقوق‌بشری عفو بین‌الملل نوشت: همه کسانی که به‌طور منطقی مظنون به مسئولیت جنایات حقوق بین‌الملل علیه جواد روحی هستند، باید مورد بازجویی جنایی قرار گیرند و در یک دادرسی عادلانه مورد بازخواست قرار گیرند.
عفو بین‌الملل در پایان بیانیه خود ضمن تأکید بر وجود اسناد بسیاری پیرامون قتل زندانیان در زندانهای جمهوری اسلامی؛ از همه کشورهای جهان خواست تا اصل صلاحیت قضایی جهانی را در مورد همه مقام‌های جمهوری اسلامی که به استناد قوانین بین‌المللی مظنون به جنایات و موارد نقض شدید حقوق‌بشر و ارتکاب ناپدیدسازی قهری و شکنجه و سایر بدرفتاریها هستند، اعمال کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9e968e5d-9cc6-43f4-a75a-ab46cdc9d3c6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات