728 x 90

عفو بین‌الملل: ضروری است که دولتها تحقیقات جنایی را در مورد جرایم ارتکابی توسط مقامات رژیم ایران تحت اصل صلاحیت جهانی آغاز کنند

قیام ۱۴۰۱ - عکس از آرشیو
قیام ۱۴۰۱ - عکس از آرشیو

گزارش عفو بین‌الملل

ضروری است که دولتها تحقیقات جنایی

را در مورد جرایم ارتکابی توسط مقامات رژیم ایران

تحت اصل صلاحیت جهانی آغاز کنند

 

عفو بین‌الملل در روز ۲۱شهریور در آستانهٔ دومین سالگرد قیام ۱۴۰۱ تحت عنوان دو سال پس از خیزش زن زندگی آزادی، حکمرانی مصونیت از جنایات در حد اعلا، اعلام کرد:

مردم در ایران عواقب ویرانگر سرکوب وحشیانه این قیام توسط مقامات رژیم ایران را به‌خاطر مصونیت سیستماتیک مقامات این رژیم، هم‌چنان تحمل می‌کنند. چرا که هیچ تحقیقات جنایی مؤثر، بی‌طرفانه و مستقلی درباره نقض جدی حقوق‌بشر و جنایات تحت قوانین بین‌المللی توسط مقامات ایرانی در جریان و پس از اعتراضات سراسری سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۲ صورت نگرفته است.

عفو بین‌الملل تصریح کرد: رژیم ایران با استفاده گسترده و غیرقانونی از زور، با سلاحهای گرم و تفنگ های تهاجمی، اسلحه‌های پر از ساچمه‌های فلزی و گاز اشک‌آور به تظاهر کنندگان شلیک کردند، و معترضان را به‌شدت باباتون مورد ضرب و شتم قرار دادند که منجر به کشته شدن صدها معترض و رهگذر، از جمله تعداد زیادی کودک، و بسیاری جراحات جانی دیگر شد. مقامات سعی کرده‌اند از طریق بازداشت خودسرانه، پیگرد قضایی ناعادلانه، تهدید به مرگ و سایر آزار و اذیتهای بی‌امان، بستگانی را که به‌دنبال حقیقت و عدالت برای قتلهای غیرقانونی عزیزانشان هستند ساکت کنند.

عفو بین‌الملل به استمرار سرکوب در ایران پس از قیام اشاره کرده و می‌نویسد: دو سال بعد، مقامات رژیم ایران حملات خود را به حقوق‌بشر تشدید کرده‌اند و از طریق سرکوب خشونت‌آمیز فزاینده علیه کسانی که از قوانین اجباری حجاب سرپیچی می‌کنند، "جنگ علیه زنان و دختران" به راه انداخته‌اند و استفاده از مجازات اعدام را برای خاموش کردن مخالفان تشدید کرده‌اند.

مقامات رژیم ایران دو سال گذشته را صرف یک بسیج تبلیغاتی انکار و تحریف برای پنهان کردن شواهد جنایات خود و تلاش برای ارعاب بازماندگان و خانواده‌های قربانیان برای سکوت کرده‌اند. بدون چشم‌اندازی برای تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه در داخل کشور، ضروری است که دولتها تحقیقات جنایی را در مورد جرایم ارتکابی توسط مقامات رژیم ایران تحت اصل صلاحیت جهانی آغاز کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/153aa052-7b37-4c5e-b203-3e633d9caab2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات