728 x 90

عفو بین‌الملل خواستار توقف استفاده از سلاح جنگی علیه معترضان در خوزستان شد

قیام خوزستان
قیام خوزستان

عفو بین‌الملل در بیانیه‌یی با اشاره به کشته شدن هشت تن از معترضان در خیزش اخیر خوزستان از رژیم آخوندی خواست تا استفاده از سلاح و زور علیه معترضان را متوقف کنند.

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اقدامات اخیر نیروهای سرکوبگر امنیتی و نظامی در چند شهر خوزستان که منجر به کشته شدن دست‌کم ۸نفر از جمله یک نوجوان شده خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان و محافظت از زندانیان در مقابل شکنجه و بدرفتاری شده است.

در بیانیه عفو که روز جمعه اول مرداد منتشر شده است دیانا الطحاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین‌الملل، استفاده از مهمات جنگی علیه معترضان غیرمسلح را تهدیدی جدی علیه جان این افراد و نقض شدید تعهدات جمهوری اسلامی در حفاظت از جان انسان‌ها توصیف کرده است.

الطحاوی اقداماتی چون تیراندازی، استفاده از گاز اشک‌آور و بازداشت معترضان را در خیزشهای اخیر «هولناک» و «غیرقانونی» خوانده و آن را یادآور اقدامات رژیم ایران در برخورد با معترضان آبان ۹۸ دانسته که تاکنون هیچ مقامی درباره آنها پاسخگو نبوده است.

عفو بین‌الملل در ادامه خواستار پایان دادن به اختلال و قطعی کامل اینترنت در خوزستان شده و از رژیم ایران خواسته تا اطمینان بدهند که آسیب‌دیدگان بدون ترس از بازداشت خودسرانه می‌توانند از خدمات درمانی در بیمارستانها استفاده کنند.

در همین رابطه سازمان دیدبان حقوق‌بشر نیز روز پنج‌شنبه، ۳۱تیر، در بیانیه‌یی با انتقاد از شدت عمل نیروهای نظامی و امنیتی علیه معترضان در خوزستان از رژیم آخوندی خواست تا درباره مرگ حداقل سه معترض تحقیق کنند و مسببان این حملات را مورد بازخواست قرار دهند.

این سازمان نیز هم‌چون عفو بین‌الملل خواستار رسیدگی فوری دولت به مشکل جدی کم‌آبی در کشور شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bcf5700b-a195-403a-a678-61136c5eeeef"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات