728 x 90

عفو بین‌الملل: آزار و اذیت خانواده‌هایی که به‌طور غیرقانونی در جریان اعتراضها کشته شده‌اند باید پایان یابد

قیام سراسری مردم ایران در ۱۴۰۱
قیام سراسری مردم ایران در ۱۴۰۱

سازمان عفو بین‌الملل  روز یکشنبه ۲۹مرداد طی گزارشی دربارهٔ بسیج سرکوبگرانهٔ دیکتاتوری آخوندی علیه خانواده‌های شهیدان قیام، از جمله نوشت: اذیت و آزار خانوادهٔ قربانیانی که در جریان اعتراضات به‌قتل رسیدند باید متوقف شود...

در این گزارش از جمله تأکید شده است که با توجه به‌مصونیت سیستماتیک در ایران و فقدان چشم‌اندازی برای تحقیقات بی‌طرفانهٔ مؤثر در مورد کشتار غیرقانونی صدها معترض، عفو بین‌الملل از همهٔ کشورها می‌خواهد که صلاحیت جهان‌شمول را بر مقامات (رژیم) ایران اعمال کنند. از جمله بر افرادی که دارای مسئولیت فرماندهی یا بالاتر هستند و بر (افرادی) که مظنون به مسئولیت کیفری به‌دلیل ارتکاب جنایت بر اساس قوانین بین‌المللی در جریان قیام و پس از آن هستند.

عفو بین‌الملل در بخش دیگری از این گزارش می‌افزاید: مقامات (رژیم ایران) یک بسیج بی‌رحمانه از آزار و اذیت و ارعاب خانواده‌های قربانیان را به‌خاطر جستجوی حقیقت و عدالت ترتیب داده و بستگان داغدیده را در معرض فهرستی از موارد نقض حقوق‌بشر از جمله ضرب‌وشتم، دستگیری و بازداشت خودسرانه، تعقیب ناعادلانه و نظارت غیرقانونی قرار داده‌اند.

عفو بین‌الملل ضمن تأکید بر توقف این اقدامات سرکوبگرانه و ضدانسانی، و زیر عنوان «لزوم اقدام بین‌المللی برای پاسخ‌دادن به‌بحران مصونیت از مجازات»، مجدداً از همهٔ کشورها درخواست می‌کند تا از صلاحیت جهان‌شمول برای تحقیق و تعقیب کیفری علیه همهٔ مقامات (رژیم ایران) از جمله مقامات امنیتی، اطلاعاتی، دادستانی و قضایی مظنون به‌دستور دادن یا ارتکاب شکنجه و سایر جنایات تحت قوانین بین‌المللی استفاده کنند و در صورت وجود شواهد کافی احکام بازداشت علیه (آنها) صادر کنند».

عفو بین‌الملل در این گزارش مبسوط نتیجهٔ تحقیقات خود را دربارهٔ اعمال ضدانسانی و سرکوبگرانهٔ رژیم نمونه‌ها و تصاویری از تخریب مزارهای شهیدان قیام را منتشر کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c90c1489-be9a-4283-8297-a107de9dc05b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات