728 x 90

عراق صادرات نفت کرکوک را به ایران متوقف می‌کند

توقف صادرات نفت عراق به ایران
توقف صادرات نفت عراق به ایران

خبرگزاری رویتر به‌نقل از پنج منبع مطلع اعلام کرد عراق از ماه نوامبر در راستای متابعت از تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران انتقال نفت خام از میدان نفتی کرکوک شمالی به ایران را متوقف خواهد کرد.

 

رویتر افزود:‌ تصمیم دونالد ترامپ برای بیرون کشیدن آمریکا از توافق هسته‌یی بین‌المللی ۲۰۱۵ با تهران در ماه می، و برقراری مجدد تحریم‌ها، دولت جدید  نخست‌وزیر عراق، را در موقعیت دشوار قرار داده است، زیرا اقتصاد این کشور با ایران در هم آمیخته است.

 

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق روز پنجشنبه ۳آبان۹۷ اعلام کرد، وقتی (موضوع) به کمک به برقراری تحریمهای آمریکا می‌رسد، عراق اولویت بندی را به منافع و استقلال خود می‌دهد. واشنگتن گفته است، عواقبی برای کشورهایی که به تحریمها احترام نگذارند وجود خواهد داشت.

 

رویتر به‌نقل از منابع آگاه گفته است عراق در حال حاضر روزانه حدود ۳۰هزار بشکه نفت با کامیون به ایران صادر می‌کند.

 

حاکم الزاملی، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق پیش از این خبر داده بود که برخی اطراف اقدام به قاچاق نفت عراق از منطقه طوزخورماتو به ایران می‌کنند. زاملی این افراد را نزدیکان دولت عراق و برخی رهبران شبه‌نظامیان حشدالشعبی خواند که از اوضاع امنیتی فعلی کشور برای منافع شخصی سوء‌استفاده می‌کنند.

 

دونالد ترامپ ۴آبان ۹۷ در مراسم یادبود قربانیان بمب‌گذاری در مقر تفنگداران آمریکا در بیروت با اشاره به نقش رژیم ایران در این بمب‌گذاری، این رژیم را حامی اصلی تروریسم در جهان نامید و اعلام کرد: بعد از تحریمهای ۱۳ آبان، آمریکا دور دیگری از تحریمها علیه رژیم ایران را اجرایی خواهد کرد.

 

وی گفت: ادامه فعالیتهای رژیم ایران در منطقه از جمله دلایلی بود که من سال گذشته از توافق فاجعه‌بار هسته‌یی خارج شدم.

 

رئیس‌جمهور آمریکا در جمع خانواده تفنگداران کشته شده در بیروت (۱۹۸۳) گفت: «۳۵سال پیش ۲۴۱تن از سربازان آمریکایی در حمله تروریستی به مقر تفنگداران آمریکا در بیروت لبنان جان خود را از دست دادند؛ حمله‌یی که حزب‌الله انجام داد. حزب‌الله گروهی تروریستی است که رژیم ایران آن را آموزش داد و تجهیز کرد و هم‌چنان برای رسیدن به اهداف افراط‌گرایانه‌اش در منطقه از آن حمایت می‌کند».

 

دونالد ترامپ تأکید کرد: «با فشارهای بیشتر به رژیم ایران و با هدف قرار دادن تروریست‌ها، حامیان آنها و قطع شریان مالی تروریسم، هرگز حمله به نظامیان آمریکا در بیروت را فراموش نخواهیم کرد».

 

واشنگتن تایمز: چین در مورد خرید نفت از ایران به کمپین فشار آمریکا تسلیم می‌شود

واشنگتن تایمز نوشت:‌ چین نخستین نشانه‌ها از تسلیم به کمپین فشار دونالد ترامپ را برای توقف خرید نفت ایران نشان داد.

پکن مدتها است گفته بود، تحریمهای تازه آمریکا را نقض می‌کند، اما این هفته یکی از کلیدی‌ترین بانکها و تأمین مالی چین و بزرگترین پالایشگاههای دولتی این کشور نشان دادند که آنها از کسب و کار خود با تهران عقب‌نشینی کرده‌اند.

واشنگتن تایمز نوشت: این عقب‌نشینی یک پیروزی بزرگ برای کمپین فشار آمریکا خواهد بود. قدرت بزرگتر اقتصاد آمریکا، مقامهای چین را مجبور کرد دوباره محاسبه کنند.

 

رایلی والترز، تحلیلگر سیاست در مرکز مطالعات آسیا، بنیاد هریتج، گفت: "شرکتهای بزرگ چین تنها در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند بلکه در کشورهای دیگر نیز سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگر آنها تحت تحریم قرار بگیرند، آنها خیلی بیشتر از دست می‌دهند، به همین دلیل است که می‌بینید اصلی‌ها شروع به بیرون رفتن می‌کنند".

 

تحریم‌هایی که از ۴نوامبر اجرا می‌شوند به‌طور مستقیم کشورهایی را که نفت ایران را خریداری می‌کنند هدف قرار می‌دهد و دسترسی آنها را به بازارهای و مؤسسات مالی آمریکا را سد می‌کند.

 

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/43ee8fb0-6417-4c58-962f-bc1e90c50af9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات