728 x 90

طرح باب منندز و لیندزی گراهام برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌یی و موشکی رژیم ایران

باب منندز - لیندزی گراهام
باب منندز - لیندزی گراهام

دو سناتور آمریکایی روز سه شنبه ۲۸تیرماه طرحی را با نام «قانون رصد توانایی ایران در زمینه تسلیحات هسته‌ای» به سنا عرضه کردند که دولت جو بایدن را ملزم به ارائه گزارش‌های منظم و دقیق درباره برنامه‌های اتمی رژیم ایران می‌کند.

این طرح توسط باب منندز، رییس دمکرات کمیته روابط خارجی سنا، و لیندزی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه، ارائه شده است گروه اقدام مشترکی را تحت رهبری وزارت امور خارجه آمریکا برای رصد فعالیت‌های رژیم ایران و گزارش‌ دادن به کمیته‌های ذیربط در کنگره آمریکا ایجاد می‌کند.

این طرح که «قانون نظارت بر قابلیت تسلیحات هسته‌ای ایران در سال ۲۰۲۲» نام دارد، در صورت تصویب، به کنگره آمریکا این امکان را می‌دهد که در زمینه سیاست‌گذاری‌های این کشور درباره ایران و همچنین اجرای این سیاست‌ها نقش بیشتری داشته باشد.

در این گزارش‌ها یافته‌های حساس در زمینه‌های تسلیحاتی، فعالیت‌های موشکی بالستیک، اقدامات هسته‌ای پنهانی رژیم ایران، و موارد دیگر لحاظ خواهند شد.

سناتور منندز با ابراز خرسندی از همکاری خود با سناتور گراهام در زمینه تهیه این طرح دو حزبی «با توجه به پیشرفت‌های خطرناک در برنامه هسته‌ای ایران» ، بر ضرورت مطلع شدن کنگره ایالات متحده از تازه‌ترین اطلاعات درباره «فعالیت‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران» و «تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای مقابله با تهدیدهای ناشی از آنها» تاکید کرد.

باب منندز درباره این طرح با اشاره به حمایت رژیم ایران از تروریسم و برنامه موشکی رژیم و همچنین سرپیچی کردن از قوانین و هشدارهای بین‌المللی گفت: «دلیلی وجود ندارد که کنگره آمریکا به‌روزترین اطلاعات درباره فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی رژیم ایران و تلاش‌های دیپلماتیک دولت آمریکا در مواجهه با تهدیدهای ایران را دریافت نکند.»

سناتور لیندزی گراهام نیز با تاکید بر ضرورت تمرکز دولت آمریکا بر «رصد جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران» یادآور شد که این طرح دولت آمریکا را به «همکاری با هم‌پیمانان منطقه‌ای مانند اسرائیل» ملزم می‌کند. او تاکید کرد: «بهترین راه برای رهبران آمریکا برای قضاوت درست در مورد ایران، داشتن جدیدترین و معتبرترین اطلاعات موجود است.

علاوه بر این، این طرح همچنین خواستار آن است که وزیر امور خارجه آمریکا یک راهبرد دیپلماتیک سالانه را برای همکاری با شرکا و متحدان آمریکا در رابطه با فعالیت‌های «تسلیحاتی هسته‌ای و موشکی رژیم ایران ارائه کند.

 

طرح دو سناتور آمریکایی در حالی است که چند ماه پیش، این دو سناتور جمهوری‌خواه و دمکرات با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران با یک رویکرد دیپلماتیک جدید و جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه، طرح دیگری را به سنا ارائه کرده بودند.

در آن طرح پیشنهاد شده بود که یک بانک سوخت هسته‌ای برای کشورهای خاورمیانه، از جمله ایران، ایجاد شود و یا بانک سوخت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متناسب با نیازهای سایر بازگیران بین‌المللی توسعه یابد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/07ac5838-e61a-4364-b57e-30655f472429"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات