728 x 90

شکست روسیه در فیلترینگ تلگرام

فیلترینگ تلگرام
فیلترینگ تلگرام

روسیه پس از یک هفته تلاش  نتوانست تلگرام را فیلتر کند.  پاول دوروف، مدیر تلگرام با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «هفت روز است که دولت روسیه تلاش می‌کند تلگرام را در این کشور فیلتر کند- تاکنون بی‌ثمر بوده است. من از این‌که توانستیم از تهاجمیترین تلاش برای سانسور در طول تاریخ روسیه با بستن ۱۸میلیون آی پی آدرس، عبور کنیم به وجد آمده‌ام». فیلترینگ تلگرام از ۲۷فروردین (۱۶آوریل) با حکم دادگاه و از طریق بستن آدرس های آی پی سرورهای تلگرام آغاز شد. این حکم در پی آن صادر شد که تلگرام به خواست "سرویس امنیت فدرال روسیه عمل نکرد. این نهاد از تلگرام خواسته بود که کلید رمزگذاری پیام های کاربران را در اختیار این نهاد امنیتی بگذارد.

پاول دوروف، بنیانگذار ۳۳ساله تلگرام، یک روز پس از آغاز فیلترینگ توییت کرد که مسکو در تلاش برای انسداد تلگرام در خاک روسیه بیش از ۱۵میلیون آدرس آی پی را از دسترس خارج کرده است. این رقم حال به ۱۸میلیون آی پی رسیده است. اما از قرار تلگرام با عرضه نسخه جدید این پیام‌رسان که پشتیبانی پروتکل "ساکس" هم دارد موفق شده فیلترینگ را دور بزند. پروتکل  ساکس  امکان برقراری ارتباط با سرور را به‌صورت غیرمستقیم فراهم می‌کند. یعنی کاربر از طریق یک سرور پروکسی به سرور فیلترشده می‌رسد.

تلگرام همزمان بخشی از سرورهای خود را به شبکه ابر رایانشی غول‌های اینترنتی دیگر، از جمله آمازون و گوگل، منتقل کرده است. با این حساب انسداد دسترسی به سرورها، خسارت جانبی ایجاد می‌کند. به همین دلیل پس از آغاز فیلترینگ تلگرام در روسیه اخباری مبنی بر ایجاد اختلال در بخش‌هایی از خدمات شرکت های یادشده در این کشور منتشر شد.

رادیو آلمان طی گزارشی در این باره گزارش داد:‌ شکست فیلترینگ تلگرام در روسیه، پیام روشنی برای سایر کشورهایی خواهد بود که تلاش می‌کنند فعالیت این پیامرسان را محدود یا مسدود کنند. رژیم ایران از جمله این کشورهاست که تلاش می‌کند پیام‌رسانهای بومی را جایگزین تلگرام کند. مقامهای رژیم ایران خواستار کنترل فضای مجازی در ایران هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c355f681-5357-42fa-bc34-f77c455611cf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات