728 x 90

شصتمین روز حمله روسیه به اوکراین - رساندن تسلیحات به ماریوپل + تصویر

اوکراین با استفاده از هلیکوپتر به ماریوپل سلاح رسانده است
اوکراین با استفاده از هلیکوپتر به ماریوپل سلاح رسانده است

آخرین تحولات اوکراین

رویترز- زلنسکی دبیرکل سازمان ملل‌متحد را مورد انتقاد قرار داد. زلنسکی از تصمیم آنتونی گوترز دبیرکل سازمان ملل‌متحد برای بازدید از مسکو در روز سه‌شنبه، به جای این‌که اول از کی‌یف دیدار کند را مورد انتقاد قرار داد. گوترز در روز پنجشنبه در کی‌یف با زلنسکی ملاقات خواهد کرد اما رهبر اوکراین استدلال کرد که «هیچ استدلال منطقی و عدالتی» در تصمیم گوترز وجود ندارد.

رویترز- حملات مجدد -مؤسسه مطالعات جنگ مستقر در آمریکا در آخرین تحلیل خود می‌گوید که به‌نظر نمی‌رسد نیروهای روسی برای بازسازی یا تجمع نیروهای خود در حین استقرار مجدد حملات خود را متوقف کرده باشند و احتمالاً حملات خود را افزایش خواهند داد. در این اظهارات آمده است: «نیروهای روسیه احتمالاً در روزهای آینده مقیاس عملیات تهاجمی زمینی را افزایش خواهند داد، اما هنوز خیلی زود است که بگوییم با چه سرعتی این کار را انجام خواهند داد یا این حملات چقدر گسترده خواهد بود.

آسوشیتدپرس - مقامات اوکراینی روز یکشنبه گفتند، نیروهای روسیه برای بیرون راندن آخرین نیروهای اوکراینی مستقر در شهر جنوبی ماریوپل، که بندر استراتژیکی است، به یک کارخانه فولاد محاصره شده حمله هوایی کردند، در عین‌حال که رئیس‌جمهور ولادیمیر زلنسکی گفت که با دو مقام ارشد آمریکایی در کی‌یف دیدار خواهد کرد.

 

رساندن سلاح به ماریوپل

نیویورک تایمز چهارم اردیبهشت ضمن درج آخرین تحولات جنگ اوکراین نوشت: در حالی‌که روسیه از آغاز حمله مجدد خود در دونباس در هفته جاری هنوز نتوانسته است دستاورد ارضی قابل توجهی به‌دست آورد، آژانس اطلاعات دفاعی اوکراین هشدار داد نیروهای روسیه در تلاش برای انجام یک حمله بزرگتر هستند. این آژانس هم‌چنین گفته است برخی از نیروهای نخبه روسیه که در ماریوپل می‌جنگیدند، اکنون برای پیوستن به نبرد دونباس به سمت شرق حرکت کرده‌اند.
نیویورک تایمز هم‌چنین به‌نقل از دبیر شورای ملی دفاع و امنیت اوکراین گفت نیروهای ارتش این کشور موفق شده‌اند در پوشش تاریکی شب و با استفاده از هلیکوپتر تسلیحات لازم را به نیروهای باقیمانده در کارخانه فولاد ماریوپل منتقل کنند.
نیویورک تایمز ضمن اشاره به تأثیر بسته‌های تسلیحاتی ارسالی برای اوکراین نوشت: ارتش اوکراین روز شنبه مدعی شد یک پست فرماندهی روسی را در منطقه جنوب خرسون، که عمدتاً تحت کنترل روسیه است منفجر کرده است. مقامات نظامی اوکراین مدعی شدند در این حمله دو ژنرال روسی و یک تن دیگر به‌شدت زخمی شده است.

 

فعالیت هلیکوپترهای اوکراین

فعالیت هلیکوپترهای اوکراین

 

دیدار وزاری خارجه و دفاع آمریکا از اوکراین

رویترز - آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا قرار است روز یکشنبه (۴فروردین) برای گفتگو در مورد درخواست اوکراین برای تسلیحات قوی‌تر پس از ماهها نبرد با نیروهای متجاوز روسیه به کی‌یف سفر کنند. این سفر که روز شنبه توسط ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام شد، بالاترین سطح سفر مقامات آمریکایی به این کشور از زمان آغاز جنگ در ۲۴فوریه خواهد بود. کاخ‌سفید هیچ برنامه سفری برای بلینکن و آستین را تأیید نکرده است. وزارت امور خارجه و پنتاگون از اظهارنظر در این باره خودداری کردند...

زلنسکی در یک کنفرانس خبری عصر شنبه در ایستگاه متروی زیرزمینی گفت: «فردا درباره فهرست دقیق تسلیحاتی که سرعت در تحویل آنها برای ما ضروری است صحبت خواهیم کرد»...

ولودیمیر زلنسکی در یک کنفرانس خبری در ایستگاه مترو در میدان مرکزی کی‌یف گفت: «فردا مقامات آمریکایی نزد ما خواهند آمد. من با وزیر دفاع (لوید آستین) و آنتونی بلینکن ملاقات خواهم کرد».

 

دفع عملیات تهاجمی روسیه در دونباس

ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین روز شنبه ۳ اردیبهشت اعلام کرد نیروهای این کشور در جبهه‌های دونتسک و لوهانسک موفق شدند ۱۲رشته عملیات تهاجمی نیروهای روسیه را دفع و خنثی کنند. در بیانیه ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین هم‌چنین گفته شده است طی این درگیریها چهار دستگاه تانک روسیه به همراه پنج سامانه توپخانه، پانزده واحد تجهیزات زرهی، یک نفربر زرهی و چهار واحد تجهیزات متحرک آنها منهدم شده است. این بیانیه می‌افزاید دفاع ضدهوایی اوکراین یک فروند هواپیمای سوخوی SU۲۵ و سه فروند پهپاد را سرنگون و یک موشک بالدار را رهگیری و منهدم کرده است.

وزارت دفاع انگلستان روز شنبه اعلام کرد، به‌رغم افزایش درگیریها، نیروهای روسیه در بیست و چهار ساعت گذشته هیچ دستاورد مهمی نداشته‌اند، زیرا پاتک اوکراینی‌ها هم‌چنان مانع از تلاشهای آنها می‌شود. وزارت دفاع انگلستان هم‌چنین افزود: با وجود ادعای روسیه مبنی بر تسخیر بندر جنوبی ماریوپل که آخرین نیروهای جنگنده اوکراینی به همراه غیرنظامیان در یک کارخانه فولاد، در محاصره افتاده‌اند، درگیریهای سنگین هم‌چنان تلاشهای روسیه را برای تصرف شهر را ناکام گذاشته و پیشرفت آنها را به سمت منطقه دونباس کند کرده است.

 

کنفران مطبوعاتی زلنسکی در متروی کی‌یف

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه ۳ اردیبهشت کنفرانس مطبوعاتی خارق‌العاده‌ای با دهها تن از نمایندگان رسانه‌های محلی و بین‌المللی در محوطه زیرزمینی متروی کی‌یف و در حالی‌که تردد روزانه قطارها هم‌چنان جریان داشت، برگزار کرد. وی در این کنفرانس در پاسخ به سؤالات خبرنگاران از جمله گفت امیدوار است در ملاقات با وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا در کی‌یف، دریافت سلاحهای سنگین و تجهیزات حیاتی مورد نیاز برای بازپس‌گیری مناطق تحت اشغال روسیه را تضمین کند. زلنسکی هم‌چنین گفت جنگجویان اوکراینی محاصره شده در ماریوپل، شنبه سخت‌ترین روز را پشت سر گذاردند و خاطرنشان کرد اوکراین تمام پیشنهادات ممکن را برای تضمین خروج آنها از ماریوپل به روسیه داده است و هشدار داد «اگر روسیه مردم محاصره شده ما را در شهر جنگ‌زده ماریوپل کشتار کند، مذاکره با روسیه را ترک خواهد کرد». زلنسکی در نقطه‌ای از سخنانش در حالی‌که بغض گلویش را گرفته بود گفت با همه اوکراینی‌هایی که فرزندان خود را در جنگ روسیه و به‌خصوص در حمله موشکی روز شنبه به اودسا که منجر به کشته شدن هشت تن، از جمله یک کودک سه‌ماه شد، ابراز همدردی می‌کند.
زلنسکی در پاسخ به این سؤال که آیا نگران نیست که ترور شود گفت: «اگر بخواهم صادقانه به شما بگویم، من از روس‌ها واهمه‌ای ندارم، اما تیم حفاظت من نگران هستند، هم‌چنین خانواده‌ام».

 

زلنسکی خواهان دیدار صلح با پوتین شد

خبرگزاری فرانسه - ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اکراین در یک تلاش برای «خاتمه دادن به جنگ» مجدداً خواستار دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه شد». وی طی یک کنفرانس خبری در ایستگاه مترو در قلب پایتخت اوکراین گفت: «من فکر می‌کنم هر کسی که این جنگ را آغاز کرد قادر خواهد بود به آن خاتمه دهد» وی افزود که او از ملاقات با پوتین نمی‌ترسد. در صورتی که این ملاقات به قرار داد صلح بین روسیه و اوکراین منجر شود.

 

حمله موشکی روسیه به بندر اودسا

زلنسکی شنبه شب سوم اردیبهشت در پیام ویدئویی خود به مردم اوکراین گفت به‌دنبال شلیک هفت موشک به شهر ساحلی اودسا در اوکراین هشت نفر، از جمله یک نوزاد سه ماهه کشته و هجده تن دیگر مجروح شده‌اند. به‌گفته زلنسکی موشکهای روسی از هواپیماهای استراتژیک این کشور و از منطقه دریای خضر به سمت اوکراین شلیک شده‌اند. دفاع ضدهوایی اوکراین توانست دو موشک را رهگیری و منهدم کند، اما پنج موشک دیگر به چند آسمانخراش و آپارتمانهای مسکونی شهروندان اصابت کردند.
زلنسکی هم‌چنین گفت بوریس جانسون را از وضعیت ماریوپل مطلع کرده و هماهنگیهای لازم برای دریافت کمکهای نظامی بیشتر را انجام داده است.

اوکراین می‌گوید ارتش روسیه یک ساختمان مسکونی دیگر را این‌بار در بندر اودسا هدف حمله موشکی خود قرار داده که این حادثه به کشته شدن ۸غیرنظامی از جمله یک نوزاد سه ماهه منجر شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز شنبه در اعتراض به این اقدام ارتش روسیه گفت که «به نظر می‌رسد کشتن کودکان طرح ملی جدید روسیه باشد». او سپس تأکید کرد که عاملان این حادثه باید به محکمه کشیده شوند.

از سویی وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که یکی از انبارهای مهم تسلیحات خارجی در مجاورت اودسا را مورد هدف قرار داده است. این حملات آرامش نسبی را که در اودسا از ابتدای جنگ برقرار بود به‌هم زده است.

 

تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل انجام نشد

یکی از دستیاران شهردار ماریوپل گفت که تخلیه غیرنظامیان از این شهر که برای روز شنبه برنامه‌ریزی شده بود انجام نشد.
این مقام اوکراینی روسیه را مسئول انجام نشدن این اقدام برشمرد و گفت: «در حالی که ۲۰۰نفر از ساکنان ماریوپل برای خروج از شهر جمع شده بودند ارتش روسیه به آنها گفت که متفرق شوند و نسبت به گلوله‌باران احتمالی هشدار داد». تلاش‌ها برای تخلیه غیرنظامیان از شهرهای تحت محاصره از جمله ماریوپل بارها شکست‌خورده است.

 

حمله روسیه به اوکراین - 0

حمله روسیه به اوکراین - 1

حمله روسیه به اوکراین - 2

حمله روسیه به اوکراین - 3

حمله روسیه به اوکراین - 4

حمله روسیه به اوکراین - 5

حمله روسیه به اوکراین - 6

حمله روسیه به اوکراین - 7

حمله روسیه به اوکراین - 8

حمله روسیه به اوکراین - 9

حمله روسیه به اوکراین - 10

حمله روسیه به اوکراین - 11

حمله روسیه به اوکراین - 12

حمله روسیه به اوکراین - 13

حمله روسیه به اوکراین - 14

حمله روسیه به اوکراین - 15

حمله روسیه به اوکراین - 16

حمله روسیه به اوکراین - 17

حمله روسیه به اوکراین - 18

حمله روسیه به اوکراین - 19

حمله روسیه به اوکراین - 20

حمله روسیه به اوکراین - 21

حمله روسیه به اوکراین - 22

حمله روسیه به اوکراین - 23

حمله روسیه به اوکراین - 24

حمله روسیه به اوکراین - 25
 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/62c0fbb9-d3a2-4a78-b4d3-fea0daf4ec45"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات