728 x 90

شصت‌ونهمین روز حمله روسیه به اوکراین - توقف عملیات تخلیه از ماریوپل

آتشباری توپخانه اوکراین علیه مواضع روسیه
آتشباری توپخانه اوکراین علیه مواضع روسیه

 آخرین تحولات اوکراین

دادستان اوکراین: روسیه از تجاوز جنسی بعنوان سلاح جنگی استفاده می کند وپوتین را جنایتکار اصلی جنگی نامید

ایرینا وندیکتوا، دادستان کل اوکراین، روسیه را به استفاده از تجاوز جنسی به عنوان سلاح جنگی متهم کرد و ولادیمیر پوتین را 'جنایتکار اصلی جنگی قرن بیست و یکم' نامید.

 

خبرگزاری فرانسه - روسیه قصد دارد شرق را ضمیمه کند. یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید، روسیه در حال برنامه ریزی قریب‌الوقوع برای «الحاق» دو منطقه شرقی اوکراین است که پس از شکست در سرنگونی دولت کی‌یف، تحت تأثیر تهاجم این کشور قرار گرفته‌اند.

مایکل کارپنتر، سفیر آمریکا در سازمان امنیت و همکاری اروپا می‌گوید، طرح آنها الحاق «جمهوری خلق دونتسک» و «جمهوری خلق لوگانسک» به روسیه با استفاده از همه‌پرسی در مورد این سؤال است.

خبرگزاری فرانسه - اتحادیه اروپا به کشورهای عضو هشدار می‌دهد که برای قطع کامل احتمالی گاز از روسیه آماده شوند و تأکید می‌کند که به تقاضای مسکو مبنی بر پرداخت هزینه واردات به روبل تسلیم نخواهد شد. مقامات می‌گویند، کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه به کشورهای عضو بسته جدیدی از تحریم‌ها را برای مجازات کرملین متعلق به رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین به‌دلیل تهاجم به اوکراین، از جمله تحریم نفت روسیه، پیشنهاد خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه -ژنرال ارشد روسیه از اوکراین بازدید می‌کند. یک مقام پنتاگون می‌گوید، والری گراسیموف، ژنرال ارشد روسیه هفته گذشته از جبهه دونباس در جنگ اوکراین بازدید کرد، اما گزارشها مبنی بر زخمی شدن وی در حمله اوکراین تأیید نشد.

 

تخلیه ماریوپل متوقف شد

خبرگزاری رویترز گزارش داد: در حالی که صدها شهروند اوکراینی در کارخانه فولادسازی آزوف‌استال شهر ماریوپل گرفتار شده‌اند، گزارشها حاکی است که عملیات تخلیه آنها در روز دوشنبه ۱۲اردیبهشت بار دیگر متوقف شده است.

خبرگزاری رویترز افزود: هنوز معلوم نیست چه چیزی باعث توقف کاروان غیرنظامیانی شده است که قرار بود از آزوف‌استال تخلیه شوند، اما نیروهای روسیه روز یکشنبه دوباره بمباران این کارخانه را از سر گرفتند. قرار بود اولین گروه از غیرنظامیان روز دوشنبه از این کارخانه خارج و به زاپروژیا در ۲۳۰ کیلومتری شمال ماریوپل منتقل شوند.

 

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

در نشست ویژه وزیران انرژی اتحادیه اروپا که روز دوشنبه ۱۲اردیبهشت در بروکسل برگزار شد، کشورهای اروپایی نتوانستند بر سر بسته ششم تحریم‌ها علیه مسکو به توافق برسند. کادری سیمسون، کمیسر اتحادیه اروپا در حوزه انرژی، در سخنان خود از "لحظه‌ای کلیدی برای حوزه انرژی اروپا" سخن به میان آورد. کمیسیون اتحادیه اروپا در نظر دارد روز سه‌شنبه ۱۳اردیبهشت در نشست خود در استراسبورگ تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو به تصویب برساند. به‌گفته سیمسون، جزئیات این تحریم‌ها توسط اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اعلام خواهد شد.

رئیس‌جمهور اوکراین طی پیامی به اتحادیه اروپا گفت: انتظار ما از اتحادیه اروپا این است که درآمد روزانه یک میلیارد یورویی روسیه ار محل فروش نفت به اروپا را سد کند و تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور اعمال نماید.

 

بازگشایی سفارتهای دانمارک و سوئد در کی‌یف

دانمارک و سوئد روز دوشنبه اعلام کردند که به نشانه حمایت از اوکراین در برابر تهاجم روسیه سفارت‌خانه‌های خود را در کی‌یف بازگشایی می‌کنند. آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد در پیام توئیتری خود ضمن تشکر از لهستان برای میزبانی دو ماهه از نمایندگی دیپلماتیک کشورش، نوشت: «سفارت سوئد در کی‌یف روز چهارشنبه، بازگشایی خواهد شد... سوئد هم‌چنان در کنار اوکراین خواهد ایستاد».

وزیر امور خارجه دانمارک نیز صبح روز دوشنبه در سفری غیرمنتظره به اوکراین، سفارت کشورش در پایتخت این کشور را بازگشایی کرد. او در بیانیه‌یی تأکید کرد: «بازگشایی درهای سفارت دانمارک امروز نماد بسیار قویِ حمایت دانمارک از اوکراین و مردم این کشور تلقی می‌شود».

 

روسیه پیشروی حداقلی در دونباس دارد

سایت وزارت دفاع آمریکا: امروز، یک مقام ارشد وزارت دفاع گفت، نیروهای روسیه در منطقه دونباس در شرق اوکراین - جایی که بخش عمده‌یی از جنگ در جریان است - از ضعف فرماندهی و کنترل، روحیه ضعیف و لجستیک کمتر از حد ایده‌آل رنج می‌برند.

این مقام گفت: «ما هم‌چنان در بهترین حالت شاهد پیشرفت حداقلی روس‌ها در دونباس هستیم. آنها پیشروی را که برنامه‌ریزی کرده بودند انجام نمی‌دهند و این پیشروی نابرابر و تدریجی است».

این مقام گفت که روس‌ها دست‌آوردهای جزیی در شرق شهرهای ایزیوم و پوپاسنا اوکراین داشته‌اند و افزود که این پیشرفت کم بوده است.

این مقام گفت: «آنچه ما در پوپاسنا دیدیم به آنچه در روستاهای دیگر در دونباس دیده‌ایم، شباهت دارد. [روس‌ها] وارد می‌شوند و سپس اعلام پیروزی می‌کنند و سپس سربازان خود را خارج می‌کنند تا به اوکراینی‌ها اجازه دهند آن را پس بگیرند. بنابراین، در چند روز گذشته، با گرفتن و پس گرفتن زیادی مواجه بودیم».

این مقام گفت، هم‌چنین پنتاگون مشاهده کرده است که به‌نظر می‌رسد نیروهای روسیه هم در جنگ هوایی و هم در جنگ زمینی از ریسک و تلفات پرهیز می‌کنند... .

ماریوپل هم‌چنان تحت تأثیر حملات هوایی روسیه قرار می‌گیرد. این مقام با اشاره به مهماتی که با دقت هدایت نمی‌شوند، گفت: «ما هم‌چنان شاهد استفاده آنها از بمبهای غیرهدایت‌شونده در ماریوپل هستیم.

این مقام افزود، در مورد کمکهای امنیتی به اوکراین، بیش از ۷۰فروند از ۹۰ هویتزر M-۷۷۷ که ایالات متحده قصد ارسال آن را داشت، اکنون در دست اوکراین است، به همراه بیش از ۱۴۰۰۰۰ گلوله ۱۵۵ میلی متری که این توپ ها استفاده می‌کنند، که حدود نیمی از گلوله‌های برنامه‌ریزی شده است که قصد داشتیم تحویل بدهیم.

این مقام افزود، آموزش این سلاحها در خارج از اوکراین ادامه دارد. این مقام خاطرنشان کرد: از آغاز تهاجم، طی ۶۸روز گذشته، روس‌ها ۲۱۲۵ موشک به سمت اوکراین شلیک کرده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f0582b13-8ea8-4d03-ad16-c3a524c94962"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات