728 x 90

شصت‌وهشتمین روز حمله روسیه به اوکراین - تخلیه غیرنظامیان ماریوپل

تصویری از ویرانه‌های شهر ماریوپل
تصویری از ویرانه‌های شهر ماریوپل

این گزارش تکمیل می‌شود...

 

خنثی شدن حملات روسیه در محور دونتسک-لوهانسک

خبرگزاری فرانسه - مقام‌های اوکراینی در حال برنامه‌ریزی برای تخلیه غیرنظامیان بیشتری از ماریوپل در روز دوشنبه هستند. 

سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین گفت: طی بیست و چهار ساعت گذشته نیروهای روسیه در محور دونتسک-لوهانسک متحمل تلفات سنگینی شدند. در این محور ده رشته عملیات تهاجمی آنها توسط نیروهای اوکراین دفع شد که طی آن دو دستگاه تانک، منهدم شدند

 

تحریم نفتی روسیه توسط اتحادیه اروپا

خبرگزاری فرانسه - اتحادیه اروپا به‌دنبال حذف تدریجی نفت روسیه است. منابع می‌گویند که اتحادیه اروپا ممنوعیت تدریجی واردات نفت روسیه را به‌عنوان بخشی از دور جدید تحریمهای خود علیه روسیه به‌دلیل تهاجم این کشور به اوکراین پیشنهاد خواهد کرد. دیپلماتها می‌گویند که کمیسیون اروپا که تحریم‌هایی را برای ۲۷کشور اتحادیه اروپا تنظیم می‌کند، در حال حاضر در حال آماده‌سازی متنی است که می‌تواند از روز چهارشنبه در اختیار کشورهای عضو قرار گیرد.

 

جنگ تا ۹ می ادامه دارد

خبرگزاری فرانسه - لاوروف: روسیه به‌دنبال پایان دادن به جنگ اوکراین تا ۹مه نیست

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با رسانه ایتالیایی مدیاست گفت روسیه به‌دنبال پایان دادن به جنگ خود در اوکراین تا روز پیروزی در جنگ جهانی دوم در ۹ ماه می نیست...

وی افزود: سرعت عملیات در اوکراین قبل از هر چیز به نیاز به حداقل رساندن هر گونه خطر برای جمعیت غیرنظامی و پرسنل نظامی روسیه بستگی دارد... .

 

تخلیه ماریوپل

رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی (۱۱اردیبهشت) در توئیتی گفت که گروه نخست، متشکل از ۱۰۰غیرنظامی پس از تخلیه، عازم منطقه تحت کنترل نیروهای اوکراینی شده‌اند و فردا در زاپروژیا با آنها ملاقات خواهد کرد.

سازمان ملل متحد نیز پیش‌تر تأیید کرده بود که بیش از ۵۰غیرنظامی روز یکشنبه ۱۱اردیبهشت از کارخانه فولاد آزوفستال در شهر محاصره‌شده ماریوپل تخلیه و به یک محل اسکان موقت منتقل شدند.

سازمان ملل اعلام کرد که عملیات نجات غیرنظامیان از کارخانه فولاد ماریوپل که در محاصره نظامیان روسیه قرار دارد، در جریان است.

دنیس شلگا، فرمانده گارد ملی اوکراین روز یکشنبه گفت که گلوله‌باران به‌محض توقف تخلیه غیرنظامیان از کارخانه آزوفستال آغاز شد. وی تأکید کرد که دست کم یک دور دیگر تخلیه برای خروج غیرنظامیان از کارخانه مورد نیاز است. وی افزود: «ده‌ها کودک کوچک در پناهگاههای زیر تأسیسات صنعتی باقی مانده‌اند».

این فرمانده تخمین می‌زند که هنوز چند صد غیرنظامی در کنار نزدیک به ۵۰۰ سرباز مجروح و اجساد متعدد در محل گرفتار هستند.
این کارخانه تنها بخش از شهر است که از سوی روس‌ها اشغال نشده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل در صورتی که تمام شرایط لازم برآورده شود، فردا (۱۲اردیبهشت) ادامه پیدا می‌کند. وی گفت: «امروز برای نخستین بار در تمام دوران جنگ، این کریدور حیاتی شروع به کار کرده است». وی افزود: «برای نخستین بار دو روز آتش‌بس واقعی در این سرزمین برقرار شد».
ولودیمیر زلنسکی تأکید کرد که هر کاری انجام می‌دهند تا مردم را از آزوفستال و به‌طور کلی از ماریوپل تخلیه کنند: «سازماندهی چنین کریدورهای بشردوستانه یکی از موضوعات روند مذاکرات جاری است».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d6f026e7-4063-40e0-ba34-1d53eb88614e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات