728 x 90

آغاز اولین روز از مناسک حج در مشعر منا

شروع مناسک حج در هشتم ذی الحجه
شروع مناسک حج در هشتم ذی الحجه

امروز یکشنبه ۲۸مرداد ۹۷اولین روز از مناسک حج به‌نام «روز ترویه» پس از رفتن حجاج بیت‌الله الحرام به مشعر منا شروع شد. حجاج اولین روز از مناسک حج، «روز ترویه» را تا شب در مشعر منا سپری می‌کنند و فردا دوشنبه به مشعر عرفات خواهند رفت. در مناسک حج امسال نزدیک به دو میلیون حاجی شرکت خواهند داشت.

مقامات عربستان سعودی امروز یکشنبه ۲۸مرداد برابر با هشتم ذی الحجه، تمامی راههای وصولی به شهر مکه را بسته‌اند تا حجاج به‌ دور از ازدحام بتوانند مناسک حج را انجام دهند.

به‌گفته مقامات عربستان سعودی کلیه دستگاههای خدماتی از جمله وسایل ارتباطی پیشرفته، درمانگاههای سیار، سیستم توزیع آب و غذا و خدمات رسانی به بیماران، سالمندان و معلولین را در اختیار حجاج گذاشته شده است. ۱۳هزار صندلی چرخدار معمولی و برقی بخشی از این خدمات است.

 

خدمات اینترنتی در حج

مسئولان ارتباطات در این کشور اعلام کردند نزدیک به ۱۶هزار مرکز ارتباطی و بیش از۳هزار ایستگاه «شبکه وای فای» در شهرهای مکه مکرمه، مدینه منوره و مشاعر مقدسه راه‌اندازی شده است.

عربستان سعودی دهها برنامه هوشمند ویژه حجاج را راه‌اندازی کرده تا آنها بتوانند با بکارگیری دستگاههای هوشمند، سؤالاتی که در مورد مناسک حج یا ارتباط با مسئولان ذیربط دارند را پیگیری کنند.

 

در ارتباط با خدمات پزشکی، هیأت آمار عربستان سعودی اعلام کرده است که امسال بیش از ۳۲هزار و ۵۷۹نفر از کارکنان بخش بهداشت و درمان در خدمت حجاج قرار گرفته‌اند.

 

خدمات عمومی در حج

در ارتباط با شهر مکه و مشاعر مقدسه نیز مقامات سعودی اعلام کردند امسال طی هفت روز مناسک حج بیش از دو میلیون تن از حجاج توسط قطار جابه‌جا می‌شوند. ایستگاههای قطار حجاج در مشاعر منا، عرفات و مزدلفه توزیع شده است.

رسانه‌های عربی اعلام کردند در بخش خدمات عمومی برای حجاج ۴۵کشور با ارائه بیش از ۱۹۵نوع از کارهای خدمات رسانی با نزدیک به ۲۵۰هزار نفر کادر خدماتی مشغول بکار هستند.

مناسک حج امسال در حالی برگزار می‌شود که دستگاههای امنیتی و پشتیبانی سعودی آمادگی خود را برای خدمات رسانی به حجاج اعلام کردند.

مسؤلین ذیربط به اسکای نیوز گفتند دستگاههای دولتی از جمله نیروهای امنیتی حج در آمادگی کامل اند تا از حجاج بیت‌الله الحرام استقبال کنند. از جمله خدمات دولتی که به حجاج ارایه می‌شود کنترل رفت و آمدهای ایشان از ابتدای ورود به خاک عربستان سعودی تا خروج آنها از طریق معابر زمینی، دریایی و هوایی است

از طرفی سخنگوی بخش امنیت در وزارت کشور عربستان سعودی گفت تعداد حجاج امسال به بیش از دو میلیون نفر رسیده است.

 

در مورد مناسک حج

اولین روز مراسم حج یا روز "تَرویه"

هشتم ذی حجه، روز "ترویه" است. علت نام‌گذاری این روز، به این خاطر است که درمشعرهای منا و عرفات آب وجود نداشته و حاجیانی که قصد رفتن به منی و عرفات را داشتند، باید از مکه مکرمه برای خود آب تهیه کرده و به همراه خود می‌بردند. نام این کار "ترویه" است.

 

روز هشتم ذی‌الحجه، از روزهای مهم این ماه است. در این روز بعد از نماز ظهر، حجاج بیت‌الله الحرام در شهر مکه احرام می‌بندند و برای توقف در صحرای عرفات از شهر خارج می شوند.

اعمال روز ترویه

در این روز حجاج بیت‌الله الحرام، مراسم حج تمتع و حج اکبر را آغاز می‌کنند.

محرم شدن، یعنی پوشیدن لباس ویژه احرام و نیت حج کردن. در روز هشتم ذی حجّه است که در مکه مکرمه انجام می‌گیرد.

نهم ذی الحجه، وقوف در عرفات، یعنی حضور در عرفات، از ظهر روز نهم ذی الحجّه تا غروب شرعی در همین روز.

دهم ذی الحجه ، وقوف در مشعرالحرام، یعنی بیتوته در مشعرالحرام، واقع در مزدلفه، از شب دهم  تا طلوع فجر روز دهم ذی الحجه.

واجبات منا در روز دهم ذی حجّه

واجبات منا عبارتند از: رمی جمرات، قربانی کردن حیوان حلال گوشت مانند گوسفند، گاو و شتر، تراشیدن و کوتاه کردن موی سر.

اعمال واجب در مکه

پس از بازگشت از عرفات و منی، به مکه مکرمه، حجاج چند عمل را باید انجام دهند: طواف واجب خانه خدا، خواندن دو رکعت نماز طواف و سعی بین صفا و مروه.

طواف نساء، خواندن دو رکعت نماز طواف نساء در پشت مقام ابراهیم علیه‌السلام،بیتوته در منا، در شب‌های یازدهم و دوازدهم ذی‌الحجّه و رمی جمرات سه‌گانه از جمله کارهای پایانی حجاج است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/55a0ffda-48d2-4969-8edc-302b6bc285ba"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات