728 x 90

شرایط غیرانسانی و وخامت‌بار زندان مهاباد در شرایط همه‌گیری کرونا

شورای ملی مقاومت ایران
شورای ملی مقاومت ایران

شورای ملی مقاومت ایران -سربرگ

شرایط غیرانسانی و وخامت‌بار زندان مهاباد در شرایط همه‌گیری کرونا

فراخوان بین‌المللی به آزادی موقت زندانیان تا پایان کرونا

وضعیت زندان مهاباد از نظر زیستی و بهداشتی بسیار وخامت‌بار است و زندانیان به‌طور جدی در خطر ابتلا به کرونا قرار دارند.

از سه ماه پیش سرویسهای بهداشتی و حمامها را تحت عنوان تعمیر خراب کرده‌اند و برای ۶۰۰زندانی تنها ۴توالت قابل استفاده، یعنی برای هر۱۵۰نفر یک توالت، وجود دارد و زندانیان باید ساعتها در صف بایستند که باعث ایجاد بیماریهای کلیوی و گوارشی در میان زندانیان شده است. فقدان آب گرم، با فرا رسیدن فصل سرما، آن هم در مناطق سردسیر مشکلات زندانیان را مضاعف کرده است.

زندان مهاباد در بهترین حالت گنجایش ۱۵۰زندانی را دارد و حداقل ۴برابر ظرفیتش زندانی در آن نگهداری می‌شود. زندانیان به‌دلیل کمبود جا برای خوابیدن دچار مشکل هستند. تراکم زیاد و نبودن حداقل‌های بهداشتی باعث شده است که تعدادی از زندانیان به کرونا مبتلا شده و هیچگونه رسیدگی به آنها نمی‌شود. اخیراً شماری از کارمندان و پرسنل زندان نیز به کرونا مبتلا شده‌اند.

از تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان آمار دقیقی در دست نیست. یک زندانی به‌نام احمد الی‌پور، که از ۴سال قبل در زندان مهاباد محبوس بود، در مهر۹۹ در اثر کرونا فوت کرد. مسئولان زندان علت فوت او را ناراحتی قلبی اعلام کردند.

دژخیمان به دستور علی مهر، نماینده دادستان و قاضی ناظر زندان مهاباد، از آزادی موقت زندانیان در شرایط شیوع کرونا ممانعت به‌عمل می‌آورند. در زندان مهاباد مانند بسیاری از دیگر زندانها، باندهای مافیایی حکومتی به‌صورت گسترده مواد مخدر توزیع و خرید و فروش می‌کنند. این یک منبع مالی برای دستگاه قضاییه آخوندی است.

مقاومت ایران، بار دیگر دبیرکل ملل متحد، کمیسر عالی و شورای حقوق‌بشر ملل متحد و گزارشگران ذیربط و سازمانهای بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر، را به اقدام فوری برای آزادی موقت زندانیان در شرایط اوجگیری پاندمی کرونا و تشکیل یک هیات تحقیق بین‌المللی برای بازدید از زندانهای ایران و دیدار با زندانیان، به‌ویژه زندانیان سیاسی فرا می‌خواند.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۱۲ آبان۱۳۹۹ (۲نوامبر۲۰۲۰)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1ef055d5-5119-4fdd-83d0-4ccd6d1c9edc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات