728 x 90

شانگهای و سهم نیم درصدی ایران از بازار آن

پیمان شانگهای
پیمان شانگهای

سایت حکومتی «نود اقتصادی» در مقاله‌ای به تاریخ سه‌شنبه ۳۰شهریور با بررسی وضعیت بازار کشورهای عضو پیمان شانگهای اعتراف کرد که سهم ایران از این بازار کمتر از نیم درصد است.
نود اقتصادی در گزارش خود از وضعیت بازار کشورهای عضو این پیمان که دولت رئیسی جلاد عضویت در آنرا در بوق و کرنا کرده و برون‌رفت معضلات اقتصادی خود را در آن جستجو می‌کند می‌نویسد «بررسی حجم تجارت خارجی این کشورها نشان می‌دهد مجموع واردات ۸کشور چین، هند، پاکستان، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال۲۰۲۰ حدود ۳هزار و ۱۱۸میلیارد دلار بوده است.
اما بررسی وضعیت تجارت ایران با این کشورها نشان می‌دهد میزان صادرات ایران به این ۸کشور طی سال گذشته ۱۲میلیارد و ۲۶۰میلیون دلار بوده است. به عبارتی سهم ایران از این بازار بیش از ۳هزار میلیارد دلاری حتی به نیم درصد (حدود ۳۹/.درصد) نمی‌رسد».


گزارش نود اقتصادی در ادامه می‌نویسد: «در میان این ۸کشور، بالاترین سهم ایران از بازار این کشورها مربوط به پاکستان با ۲/۲درصد و قرقیزستان ۱/۳درصد بوده و سهم ایران در بازار مابقی کشورها کمتر از یک درصد و حتی نیم درصد است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/aabfdd46-e703-4446-8c20-554862f2bc3a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات