728 x 90

سیکل معیوب چرخه اقصاد می لنگد!

سيکل معيوب چرخه اقصاد می لنگد
سيکل معيوب چرخه اقصاد می لنگد

دبیرکل خانه اقتصاد رژیم در مقاله‌ای درباره کاهش ارزش پول در رژیم نوشت که تا نتوانیم تعادلی بین تولید، صادرات و واردات برقرار و این چرخه را درست کنیم، مشکل کاهش ارزش پول ادامه خواهد داشت و هیچ تغییری نخواهد کرد.

مسعود دانشمند نوشت: «چه از واحد پولی صفر کم شود چه اضافه، در این وضعیت تغییری حاصل نمی‌شود. بنابراین به جای این‌که به واحد پول فکر کنیم باید سعی کنیم تولید را افزایش بدهیم. وقتی تولید افزایش پیدا کند در نتیجه اشتغال افزایش پیدا می‌کند، افزایش تولید و اشتغال شاخصهای اقتصادی کلان یعنی تولید ناخالص داخلی، سرانه و ... را بالا می‌برد، تولید افزایش یابد صادرات بیشتر می‌شود، صادرات افزایش یابد ارز وارد کشور می‌شود».

وی ادامه می‌دهد: «وقتی تولیدی صورت نگیرد و اشتغال هم نداشته باشیم، دولت درآمدی ندارد و در این صورت ناچار به چاپ پول خواهد بود و وقتی پول چاپ کند افزایش نقدینگی و پایه پولی ایجاد می‌شود که اینها خود موجب افزایش تورم خواهند شد. تورم بیکاری ایجاد می‌کند و بیکاری مجدداً دولت را مجبور به چاپ پول می‌کند و دقیقاً مثل چیزی که در این سال‌ها اتفاق افتاده و این سیکل معیوب هم‌چنان ادامه می‌یابد. دلیل این‌که چرا دولت به تولید توجه نمی‌کند این است که اصولاً دولت ما در هیچ زمانی به تولید اهمیت نداده است و هر زمانیکه پول داشتیم بازرگانی کرده و هیچگاه تولید نکرده‌ایم».

مسعود دانشمند نوشت: «الان مشکل ما این است که تولید همیشه فدای بازرگانی شده است، چرا؟ به این دلیل که دولت هر زمان پول دارد می‌خواهد سریعاً دلار را به ریال تبدیل کند و برای تبدیل دلار به ریال باید بازرگانی خارجی را توسعه دهد و برای توسعه بازرگانی خارجی باید کالا وارد و آن را طوری تعرفه‌گذاری کند که مردم قدرت خرید داشته باشند. در نتیجه مهم نیست که کارخانجات یخچال‌سازی ما تعطیل شدند، مهم این است که یخچال چینی با قیمت ارزان‌تر وارد بازار کنیم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0a60f015-a752-4a44-a63a-ad19868d416c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات