728 x 90

سی.بی.اس: آمریکا به‌دنبال تحریم‌هایی برای هدف قرار دادن تولید پهپادهای ایرانی است

پرواز هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران بر فراز اوکراین
پرواز هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران بر فراز اوکراین

سی.بی.اس روز ۱۵دی ۱۴۰۱ در توئیتی نوشت: آمریکا به‌دنبال تحریم‌هایی برای هدف قرار دادن تولید پهپادهای ایرانی است.

سی.بی.اس نوشت: «یک مقام امنیت ملی کاخ‌سفید امروز گفت که آمریکا به‌دنبال تحریم‌هایی برای هدف قرار دادن تولید پهپادهای ایرانی است. پهپادهایی که روسیه از آنها برای حمله به شهروندان غیرنظامی در اوکراین استفاده می‌کند. برخی از این پهپادها شامل قطعات کامپیوتری ساخته شده در ایالات متحده و کشورهای اروپایی هستند».

پس از انتشار گزارشی درباره استفاده رژیم ایران از قطعات آمریکایی در تولید پهپاد، آمریکا در پی جلوگیری از این کار است. منابع اوکراینی گفته‌اند در پهپادهای سرنگون شده تولید ایران تا ۴۰قطعه ساخت آمریکا شناسایی شده است.

فرستنده تلویزیونی سی.ان.ان روز چهارشنبه، چهارم ژانویه (۱۴دی) به‌نقل از نهادهای اطلاعاتی اوکراین گزارش داد در پهپادهای سرنگون شده ساخت رژیم ایران که روسیه برای حمله به این کشور استفاده کرده تعداد زیادی قطعه ساخت شرکت‌های آمریکایی و دیگر کشورها وجود دارد.

بررسی این نهادها حاکی است از ۵۲قطعه غیربومی استفاده شده در پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶تولید رژیم ایران ۴۰قطعه ساخت شرکت‌های آمریکایی و ۱۲قطعه ساخت شرکتهایی از سوئیس، کانادا، ژاپن، تایوان و چین بوده‌اند.

روسیه در ماه‌های گذشته بیش‌از‌پیش در جنگ علیه اوکراین از پهپادهای ساخت رژیم ایران استفاده می‌کند. از این پهپادها به‌طور عمده برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی و تأسیسات انرژی اوکراین استفاده می‌شود.

به گزارش رویترز، کاخ‌سفید در واکنش به گزارش سی.ان.ان اعلام کرده آمریکا در حال بررسی اقدام‌هایی برای کنترل بیشتر صادرات به‌منظور محدود کردن دسترسی ایران به فناوری و تجهیزات لازم برای تولید پهپاد است.

 

ارتش اوکراین تاکنون موفق شده بیش از پانصد هواپیمای بدون سرنشین ساخت ایران که روسیه از آنها برای حمله به اوکراین استفاده می‌کند را سرنگون کند. منابع اوکراینی فاش کردند دلیل این کارآیی بالا، استفاده اوکراین از یک سیستم پدافند هوایی پیشرفته آلمانی است.

مقامات اوکراینی به خبرگزاری «پولیتیکو» گفته‌اند ارتش کشورشان از سیستم پدافند هوایی «گپارد» (Gepard) استفاده می‌کند، که آلمان سال گذشته سی دستگاه از آن را به اوکراین فرستاد، و وعده داده هفت دستگاه دیگر نیز به‌زودی ارسال کند.

گپارد یک توپ ضدهوایی دولول است که روی یک دستگاه رهگیری سوار شده است، و پس از ردیابی پهپاد یا موشک در آسمان، به سوی آن جریانی پیوسته از گلوله‌های ۳۵ میلی‌متری شلیک می‌کند تا هدف را سرنگون کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/22540245-c0ee-4026-a1d1-431512912e31"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات