728 x 90

سی.ان.ان: تحریم‌های جدید آمریکا علیه رژیم ایران در رابطه با سرکوب اعتراضات

قیام سراسری ایران شهریور ۱۴۰۱
قیام سراسری ایران شهریور ۱۴۰۱

سی.ان.ان روز ۱۲مهر درباره تحریم‌های آمریکا علیه رژیم آخوندی به‌دلیل سرکوب معترضان نوشت: انتظار می‌رود واکنش آمریکا علیه رژیم ایران در رابطه با اعتراضات ایران شامل تحریم‌های جدید علیه کسانی باشد که مستقیماً در سرکوب شرکت داشتند.

یک منبع آگاه از این اقدام برنامه‌ریزی شده توسط دولت بایدن به سی.ان.ان گفت: انتظار می‌رود آمریکا این هفته تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات مجری قانون و کسانی که مستقیماً در سرکوب اعتراضات در ایران دست داشته‌اند، وضع کند...

پرزیدنت جو بایدن که به‌سرعت حمایت خود را از تظاهرکنندگان ابراز کرد، روز دوشنبه در بیانیه‌یی عمداً مبهم وعده داد که هزینه‌های بیشتری «بر عاملان خشونت علیه اعتراضکنندگان مسالمت‌آمیز» در پیش است. یک منبع به سی.ان.ان گفت که انتظار می‌رود این هزینه‌ها در قالب تحریم‌های اضافی در این هفته باشد و اقدامات بیشتری در راه است...

واکنش نسبت به تظاهرات فراگیر در ایران پس از آن صورت گرفت که برخی از مقامات ارشد دولت بایدن اذعان کردند که آمریکا در پاسخ به اعتراضات سال ۲۰۰۹ کُند عمل کرده بود. هم‌چنین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن که در دولت اوباما خدمت کرده، اخیراً به ان.بی.سی گفته است که مقامات در پی تضعیف تظاهرکنندگان بودند و نه کمک رساندن به آنها...

بایدن روز دوشنبه هم‌چنین گفت که آمریکا در حال کار روی تسهیل دسترسی ایرانی‌ها به اینترنت ”از جمله تضمین تسهیل دسترسی بیشتر به پلتفرم‌ها و سرویس‌های خارجی می‌باشند“، هر چند مقامات به دشواری به انجام این کار اذعان کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اخیراً گفت: ”روشن است که دولت ایران از مردم خود می‌ترسد. مهسا امینی به طرز فجیعی جان‌سپرد و اکنون دولت به طرز خشونت‌باری تظاهرکنندگان را که به‌درستی نسبت به از دست رفتن مهسا خشمگین هستند، سرکوب می‌کند“.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در اجلاس پارلمان اروپا گفت:

اجازه دهید مراتب تحسین‌مان را نسبت به تظاهرات‌هایی که اساساً توسط زنان برگزار می‌شود و هم‌چنین مردان در سراسر ایران ابراز کنیم که بعد از قتل(مهسا امینی) برگزار کردند و سرکوبی که متحمل شدند و شاید منجر به کشته شدن ده‌ها نفر شده باشد. اینها واقعیت است. اینها نظریه نیستند واقعیت هستند. در خیابان‌های ایران سرکوب تظاهرکنندگان ده‌ها کشته بر جای گذاشته است... .

 

به گزارش لوموند کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه ۱۲مهر در جلسه پارلمان فرانسه گفت: «واکنش فرانسه در قلب اتحادیه اروپا هدف قرار دادن مقام‌هایی است که در سرکوب اعتراضات نقش مهمی دارند. اتحادیه اروپا در حال بررسی وضع تحریم‌هایی نظیر ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی این افراد است».

 

عفو بین‌الملل در توئیتی درباره سرکوب قیام به‌خصوص سرکوب دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف از جمله نوشت: سرکوب بی‌رحمانه ادامه‌دار در ایران با حمله خشونت‌آمیز و دستگیری خودسرانه دانشجویان دانشگاهی که در سراسر کشور از جمله در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده‌اند، ادامه دارد.

مصونیت از مجازات سیستمی در ایران به چنین جنایاتی دامن می‌زند و نیاز فوری کشورها را برای ایجاد یک مکانیسم مستقل سازمان ملل برای تحقیق و اطمینان از پاسخگویی جدی‌ترین جنایات تحت قوانین بین‌المللی در ایران را برجسته می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fe2a8988-d4dd-4485-8080-f1a4399994cd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات