728 x 90

سی‌ونهمین روز حمله روسیه به اوکراین - تسلط کامل بر کی‌یف

تخریب عمده شهرها و روستاهای منطقه کی‌یف
تخریب عمده شهرها و روستاهای منطقه کی‌یف

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - وزارت دفاع روسیه می‌گوید موشکها به انبارهای سوختی که نیرو‌های اوکراینی را در نزدیکی میکولایف تأمین می‌کردند، اصابت کرد.

رویترز - همان‌طور که اوکراین گفت نیروهایش تمام مناطق اطراف کیف را پس گرفته‌اند، شهردار یک شهر آزاد شده گفت ۳۰۰نفر از ساکنان این شهر طی یک ماه اشغال توسط ارتش روسیه کشته شدند و قربانیان در یک گور دسته‌جمعی دیده شدند و هنوز در خیابان‌ها دراز کشیده بودند.

رویترز - مقامات اوکراینی روز شنبه گفتند که نیروهای اوکراینی بیش از ۳۰شهر و روستا در اطراف کیف را پس گرفته‌اند و برای اولین بار از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴فوریه، کنترل کامل منطقه پایتخت را به دست گرفتند.

رویترز - مدینسکی، مذاکره‌کننده ارشد روسیه می‌گوید: مذاکرات از روز دوشنبه از سر گرفته می‌شود

رویترز - ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز شنبه اعلام کرد که از شدت حملات هوایی و موشکی روسیه کاسته شده است و افزود که مسکو به عقب‌نشینی واحدها از طریق شمال اوکراین ادامه می‌دهد.

رویترز - ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه گفت که نیروهای روسیه قصد دارند شرق و جنوب این کشور را تصرف کنند و شکایت کرد که کشورهای غربی به اندازه کافی سامانه‌های ضد موشکی به کی‌یف نداده‌اند.

توئیت اوسینت دیفندر - معامله بین ایالات متحده و کشور شوروی سابق به احتمال زیاد شامل این خواهد بود که ایالات متحده به این کشور تانک‌های مدرن بیشتری را برای جایگزینی تانک‌هایی که به اوکراین می‌روند، ارائه می‌دهد، این تانکها می‌تواند شامل ام۱ آبرامز (M۱A۱ Abrams) باشد که ایالات متحده حدود ۳۰۰۰دستگاه در انبار دارد.

 

تسلط بر حومه کی‌یف

اوکراین روز شنبه (۱۳فروردین) اعلام کرد که با عقب‌نشینی نیروهای روسیه از اطراف کی‌یف و شهر چرنیهیف، کنترل حومه کی‌یف را به دست آورده است. در همین حال شواهدی مبنی بر کشتار غیرنظامیان در مناطقی که روس‌ها اشغال کرده‌اند، به دست آمده است. گزارشگران خبرگزاری فرانسه دست‌کم ۲۰جسد را در یکی از خیابانهای شهرک بوچا در نزدیکی کی‌یف مشاهده کرده‌اند، از جمله یک نفر با دست‌های بسته و جسد یک عکاس گمشده نیز در دهکده مجاور پیدا شد.

آناتولی فدورک، شهردار بوچا، به خبرگزاری فرانسه گفت که «همه این افراد تیرباران شده‌اند». وی افزود که ۲۸۰ جسد دیگر نیز در یک گور دسته‌جمعی در شهرک بوچا دفن شده‌اند. گزارشها حاکی از آن است که نیروهای روسیه با خروج از نواحی شمال اوکراین بر نواحی شرق و جنوب این کشور تمرکز کرده‌اند که مناطق وسیعی را در آنجا تحت کنترل دارند.

 

تصویری از تخریب شهر بوچا

تصویری از تخریب شهر بوچا

 

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - مشاور رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید نبردهای سنگینی برای شرق، جنوب و برای ماریوپل در راه است. مشاور رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید که نیروهای اوکراینی خط مقدم در شرق را در دست دارند.

رویترز - وزارت اقتصاد اوکراین روز شنبه در بیانیه‌یی با استناد به برآوردهای اولیه اعلام کرد که اقتصاد اوکراین در ۳ماهه اول سال جاری ۱۶درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است و ممکن است در سال۲۰۲۲ در نتیجه تجاوز روسیه به ۴۰درصد کاهش یابد.

رویترز - رئیس منطقه پولتاوا گفت: موشکهای روسیه بامداد روز شنبه به دو شهر در مرکز اوکراین اصابت کرد و به زیرساختها و ساختمانهای مسکونی آسیب رساند.

رویترز - اطلاعات ارتش بریتانیا روز شنبه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی به پیشروی خود علیه نیروهای روسیه در مجاورت کی‌یف ادامه می‌دهند. وزارت دفاع بریتانیا در یک بولتن روزانه اعلام کرد که نیروهای روسی هم‌چنین از فرودگاه هوستومل در نزدیکی پایتخت عقب‌نشینی کرده‌اند، جایی که از روز اول درگیری بوده است.

خبرگزاری فرانسه - آمار سازمان ملل نشان می‌دهد که از زمان آغاز تجاوز تمام‌عیار روسیه در ۲۴فوریه، نزدیک به ۴.۱۴میلیون اوکراینی کشور خود را ترک کرده‌اند و دهها هزار نفر هم‌چنان به کشورهای همسایه سرازیر می شوند

کی‌یف ایندیپندنت- بر اساس گزارش ارتش اوکراین، این تخمینهای نشان‌دهنده خسارات جنگی روسیه تا ۲آوریل است: ۱۷هزار و ۸۰۰سرباز کشته و ۱۴۳هواپیما، ۱۳۴هلیکوپتر، ۶۳۱ تانک... منهدم شده‌اند.

 

بمبارانهای سنگین خارکیف

بمبارانهای سنگین خارکیف

 

زلنسکی: روسیه اکنون قصد تصرف شرق و جنوب اوکراین را دارد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید روسیه اکنون هدف نظامی خود را متوجه شرق و جنوب اوکراین کرده است.

آقای زلنسکی که غروب شنبه (۱۳فروردین) با اشاره به تحرکات نظامی چند روز گذشته ارتش روسیه گفت: «هدف نظامیان روسیه چیست؟ اونها در پی تصرف دونباس (در شرق) و جنوب اوکراین هستند. هدف ما چیست؟ حفاظت از خودمان، صیانت از آزادی‌مان، دفاع از سرزمین و مردم‌مان».

رئیس‌جمهور اوکراین هم‌چنین از نیروهای نظامی کشورش در شهر ماریوپل تمجید کرده. بندر ماریوپل که تقریباً به‌طور کامل ویران شده در چند هفته گذشته تحت حملات شدید توپخانه و جنگنده‌های روسی بوده و در محاصره است. آقای زلنسکی می‌گوید مقاومتها در ماریوپل به نیروهای اوکراینی در کی‌یف «زمان بی‌نهایت ارزشمندی داد» تا بتوانند ارتش روسیه را تضعیف کند.

چند روز پیش، روسیه اعلام کرد که عملیات نظامی خود در اطراف کی‌یف را به‌طور «عمده کاهش» خواهد داد و به جای آن بر شرق و جنوب اوکراین متمرکز خواهد شد. روز، شنبه، دولت اوکراین خبر داد که تمامی منطقه اطراف پایتخت در کنترل نظامیان این کشور قرار گرفته است.

 

آمادگی مردم خارکیف برای مقابله با حملات روسیه

آمادگی مردم خارکیف برای مقابله با حملات روسیه

 

اوکراین می‌گوید روسیه «شفاهی» با پیشنهادهای کیف موافقت کرده است

خبرگزاری فرانسه - مذاکره‌کننده ارشد اوکراین در مذاکرات صلح با روسیه روز شنبه گفت که مسکو «به‌صورت شفاهی» با پیشنهادهای کلیدی اوکراین موافقت کرده است و این امیدواری را ایجاد می‌کند که مذاکرات برای پایان دادن به درگیریها رو به جلو است.

دیوید آراخامیه مذاکره‌کننده به شبکه‌های تلویزیونی اوکراین گفت که هر گونه دیداری بین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه «به احتمال زیاد» در ترکیه برگزار خواهد شد.

آراخامیه گفت: «فدراسیون روسیه به همه مواضع پاسخ رسمی داده است و آن این است که مواضع (اوکراین) را قبول دارند، به جز موضوع کریمه (الحاق روسیه در سال۲۰۱۴)». وی گفت که در حالی که «هیچ تأیید رسمی کتبی وجود ندارد»، طرف روسی این را «شفاهی» اعلام کرد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/91cfc519-98c6-4a3a-bf85-5e41e1918eeb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات