728 x 90

سوز و گداز رژیم آخوندی از موضع‌گیری کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل درباره قیام خوزستان

میشل باشله
میشل باشله

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم در یک واکنش سراسیمه، بیانیه میشل باشله کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل درباره قیام خوزستان را، بی‌اعتبار، آلوده به اتهامات واهی و اطلاعات نادرست، تأسف‌بار و یک اعلامیه سیاسی با ادبیات خصمانه خواند.(خبرگزاری حکومتی فارس ۲مرداد)

میشل باشله کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل متحد نسبت به سرکوب اعتراضات مردم خوزستان هشدار داده و گفته بود: «به‌شدت نگران مرگ و جراحت و دستگیریهای گسترده معترضان به بحران آب هستم».

باشله افزود: گزارشهای تأیید نشده حاکی از آن است که ممکن است تعداد بیشتری از قتلها رخ داده باشد، زیرا اعتراضها طی هفته گذشته حداقل به ۲۰شهر بزرگ و بزرگ خوزستان گسترش یافته است، و اعتراض های بعدی برای ابراز همبستگی با سایر نقاط ایران از جمله در تهران و استان لرستان آغاز شده است.
رئیس حقوق‌بشر سازمان ملل گفت: "آب در حقیقت یک حق است". وی گفت:"اما مقامات، بیشتر از آن‌که به درخواستهای قانونی شهروندان خود برای تأیید این حق توجه کنند، در بیشتر موارد بر سرکوب کسانی که این تماسها را انجام می‌دهند متمرکز شده‌اند.
اوضاع فاجعه‌بار است و سالهاست که در حال تشدید بوده است.
مقامات باید به این موضوع اذعان کنند و مطابق آن اقدام لازم را به‌عمل آورند.
تیراندازی و دستگیری افراد به‌سادگی بر عصبانیت و ناامیدی افزوده خواهد شد. "
باشله گفت: "وقتی می‌شنوید که معترضان مجروح، از ترس دستگیری از بیمارستانها پرهیز می‌کنند، این نشان می‌دهد که اوضاع چقدر نامطلوب است.

وی افزود "مقامات ملزم هستند مطابق قانون بین‌الملل مطمئن شوند که هر گونه استفاده از نیروی قهر در پاسخ به اعتراضات در صورت دقیقاً لازم و متناسب، آخرین چاره باشد."

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f966b035-32c2-4f92-93d6-bf90cf5e4a24"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات