728 x 90

سناتورهای آمریکایی: دولت بایدن نباید دوباره وارد توافقی شود که به‌رژیم ایران مشروعیت می‌بخشد

سناتور مارکو روبیو
سناتور مارکو روبیو

جمعی از سناتورهای آمریکایی روز ۱۰خرداد۱۴۰۱ قانونی را ارائه کردند که با روابط رژیم ایران و چین مقابله می‌کند. بر اساس این قانون، هر گونه توافق هسته‌یی به تصویب دوسوم اعضای سنای ایالات متحده نیاز خواهد داشت. هم‌چنین، تا زمانی که ایران قراردادهای مربوط به انتقال وجوه از چین را فسخ نکند و شراکت‌های راهبردی امنیتی و نظامی با چین را خاتمه ندهد، اختصاص بودجه برای مذاکرات هسته‌یی ممنوع می‌شود.

این قانون که در سایت سنای آمریکا منتشر شده است آمده است: سناتورهای آمریکا مارکو روبیو (جمهوریخواه از ایالت فلوریدا)، ​​مارشا بلکبرن (جمهوریخواه از ایالت تنسی)، قانون حسابرسی از ایران و چین ارائه کردند.

سناتورهای جمهوریخواه ریک اسکات (از ایالت فلوریدا)، بیل کسیدی (از ایالت لوئیزیانا)، تام تیلیس (از ایالت کارولینای شمالی)، مایک براون (ایندیانا)، و تد کروز (از ایالت تگزاس) حامیان این لایحه هستند.

بنا به انتشار سایت سنای آمریکا ۱۱خرداد هم‌زمان با افشاگری سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌یی مبنی بر این‌که چین از طریق پروژه‌های نفتی چند میلیارد دلاری به ایران کمک می‌کند تا تحریم‌ها را دور بزند، دو سناتور آمریکایی به نام‌های مارکو روبیو و مارشا بلک‌برن به‌منظور پاسخگو کردن ایران بابت روابطش با چین، طرحی را به سنا ارائه کردند.

 

 مارکو روبیو، از سناتورهای ارائه‌دهنده این طرح، در گزارشی که در سایت خودش منتشر شده نوشت: این پیشنهاد پیشبرد توافق هسته‌یی با ایران را تا زمانی که رژیم ایران به روابط خود با «چین و گروه‌های تروریستی مانند حماس خاتمه ندهد، ممنوع می‌کند.

مارکو روبیو در این باره چنین توضیح می‌دهد: «احیای توافق هسته‌یی با ایران نه‌تنها به نفع رژیم تهران است، بلکه پاداشی برای چین هم محسوب می‌شود. ما نمی‌توانیم به دولت بایدن اجازه دهیم در ازای وعده‌های تو خالی، به دیکتاتورها امتیاز بدهد. این کار خطرناک و ضد منافع آمریکا است».

مارشا بلک‌برن نیز توافق اوباما و بایدن با ایران را شکست‌خورده خواند و تأکید کرد: «طرحی که ارائه داده‌ایم باعث می‌شود دلارهای مالیات‌دهندگان آمریکایی برای تلاش کاخ‌سفید به‌منظور ارتباط با این رژیم فاسد هزینه نشود. دولت بایدن نباید دوباره وارد معامله‌یی شود که به رژیم ایران مشروعیت می‌بخشد؛ به‌ویژه زمانی که آنها به حمایت مالی از تروریسم، ادامه می‌دهند».

توافق اوباما و بایدن با رژیم ایران همیشه یک توافقنامه شکست‌خورده بوده است. دولت بایدن نباید دوباره وارد توافقی شود که به‌رژیم ایران مشروعیت می‌بخشد.

سناتور کسیدی نوشت: دولت آمریکا نباید بتواند بدون تأیید سنا توافق هسته‌یی وحشتناک دیگری با رژیم ایران را به ما غالب کند». این رژیم باید به‌خاطر رفتار بدی که دارد مورد حسابرسی قرار بگیرد، نه این‌که با سلاح هسته‌یی به‌آن پاداش داده شود.

قانون حسابرسی از ایران و چین مقرر می‌ٰکند که هرگونه توافق هسته ای با رای دو سوم سنای ایالات متحده تصویب شود.

تعهد یا هزینه کردن هر گونه بودجه برای توافق هسته ای را تا زمانی که شرایط زیر محقق شود ممنوع میکند:

o ایران تمام توافقات مربوط به انتقال وجوه از چین را فسخ کند و شراکتهای استراتژیک امنیتی و نظامی با چین را خاتمه دهد.

o ایران تمام روابط و انتقال پول نقد به نیروهای نیابتی ایران از جمله حماس را خاتمه دهد.

o ایران نابودی تمامی سلاح‌ها، مواد و زیرساخت‌های هسته‌ای، موشکی، سایبری و شیمیایی را تأیید ‌کند.

مقرر می‌کند که وزیر خارجه به کنگره گزارشی ارائه دهد که در آن تشریح کند که چگونه هر توافق آینده با ایران هر یک از التزامات فوق الذکر را برآورده می کند.حملات تروریستی حماس به اسرائیل را محکوم می کند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1760c3a6-0f92-4f6b-9ac6-0974c06674e7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات