728 x 90

سفر نخست وزیر عراق به ایران لغو شد

همراهی عراق با تحریم های آمریکا
همراهی عراق با تحریم های آمریکا

منابع عراقی اعلام کردند رژیم ایران بعد از آن که بغداد گفت به جدید‌ترین تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران التزام دارد، سفر برنامه‌ریزی شده حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق به تهران را لغو کرد.

اسکای نیوز اعلام کر: قرار بود که نخست‌وزیر عراق این هفته به ایران سفر کند.

پیش از این العبادی گفته بود که عراق در راستای حفظ منافع مردم این کشور به تحریمهای آمریکا التزام خواهد داشت.

سعد الحدیثی، سخنگوی دفتر حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق تأکید کرد: مواضع عراق در برابر تحریمهای آمریکا علیه ایران، برخاسته از منافع عمومی این کشور است.

منابع سیاسی عراقی مطلع به فرانس پرس گفتند: مسؤلان ایرانی از اظهارات اخیر العبادی در مورد تحریمهای آمریکا ناخشنود هستند.

مجتبی الحسینی نماینده خامنه‌ای در عراق در اطلاعیه‌ای که روز یکشنبه گذشته صادر کرد گفت: اظهارات نخست‌وزیر عراق غیرمسؤلانه است و نسبت به مواضع جمهوری اسلامی وفادارانه نیست.

سه‌شنبه گذشته نخست‌وزیر عراق اعلام کرد دولتش ناچار است تا به تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران به‌دنبال لغو توافق اتمی با تهران، التزام داشته باشد.

العبادی خاطرنشان کرد که عراق به مدت ۱۲سال تحت تحریم بوده است. او در اشاره به تحریمهای آمریکا بر التزام خود در حمایت از مردم عراق و منافع آنها تأکید کرد.

این موضع‌گیری عبادی باعث شد که گروه‌های شبه‌نظامی و جریانهای سیاسی عراقی وابسته به ایران از او انتقاد کنند.

علت سفر العبادی به ایران

ناظران عقیده دارند العبادی در شرایطی برای تمدید نخست‌وزیری خود تلاش می‌کند که عراقی‌ها هم‌چنان به خدمات‌رسانی نامناسب و بیکاری و فساد اعتراض می‌کنند و مردم این کشور به‌ویژه در استانهای جنوبی از مدتها پیش تظاهرات گسترده‌یی را به راه انداخته‌اند و علیه رژیم ایران و دخالتهای آن در عراق شعار می‌دهند. به‌نظر می‌رسد العبادی در حالی وارد این سناریو شده که تغییر سیاستهای آمریکا نسبت به رژیم ایران را نیز پشتوانه خود می‌بیند.

پایگاه خبری العربیه نوشت: منابع نزدیک به سپاه پاسداران گفتند بعد از این‌که العبادی این موضع را علیه رژیم ایران گرفت شانس نخست‌وزیری‌اش کم شد.

برای پست نخست‌وزیری عراق کسانی کاندید شده‌اند که وابستگی آنها به رژیم ایران روشن است. افرادی مانند فالح الفیاض، دستیار نوری المالکی، طارق نجم از حزب‌الدعوه نوری المالکی، هادی العامری، سرکرده لیست الفتح که گروه تروریستی بدر و شبه‌‌نظامیان حشدالشعبی را نمایندگی می‌کند، عادل عبد المهدی سرکرده پیشین مجلس اعلای عراق و وزیر نفت اسبق عراق از این جمله‌اند.

بدیهی است که رژیم ایران بار دیگر با کاندید کردن مهره‌هایی که در اختیار دارد تلاش می‌کند تا پس از ضربات اخیر از جمله تحریمهای آمریکا و تظاهرات مردم در شهرهای مختلف ایران، از عراق برای دور زدن تحریمهای آمریکا استفاده کند، غافل از آن که هیچ کشوری حاضر نیست منافع خود را قربانی خواسته‌های رژیمی کند که در معرض فروپاشی است.

 

واکنشهای رژیم علیه موضع العبادی

رژیم در یکی از رسانه‌های شبه دولتی‌اش اینچنین می‌نویسد:
«در خبرها آمده که حیدر العبادی نخست‌وزیر شیعه عراق اعلام کرده تحریمهای آمریکا علیه ایران را با بی‌میلی اجرا می‌کند. این موضوع با واکنش برخی از ایرانیان همراه شده که «بی معرفت» و «نمک نشناس» است و نباید با ما این کار را می‌کرد. در داخل عراق هم برخی جریانهای سیاسی همسو با ایران او را نقد کرده‌اند که نباید این حرف را می‌زد اما باید از او تشکر کنیم که یک بار دیگر به رویاپردازان که سیاست را مثل گودِ زورخانه جای لوطی گری و مرام و معرفت و انسونیت! تصور می‌کنند نشان داد تنها واژه مقدس در سیاست منافع ملی است».

 

یورونیوز در این رابطه نوشت: صحبتهای عبادی با واکنش‌های منفی همراه بود. شاید پررنگ‌ترین عکس‌العمل علیه این موضع نخست‌وزیر عراق توییت محمود صادقی نماینده تهران باشد که روز پنجشنبه نوشت: «دولت عراق، هنوز هزار و ۱۰۰میلیارد دلار بابت غرامت جنگ ۸ساله به ایران بدهکار است. ما به‌لحاظ تنگناهای مردم این کشور در دریافت این غرامت تعلل کرده‌ایم، اکنون نخست‌وزیر این کشور به جای جبران، با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراهی می‌کند.»

 

وابستگی اقتصادی عراق به شرکتهای آمریکایی

رسانه‌های وابسته به رژیم اقرار می‌کنند که از نظر اقتصادی شرکتهای عراقی با آمریکا ارتباط تنگاتنگی دارند. یکی از این رسانه‌ها می‌گوید آمریکایی‌ها بعد از اشغال عراق در آنجا نفوذشان گسترش پیدا کرده‌ و در بحث صادرات نفت بسیار متکی به شرکتهای غربی آمریکایی هستند.


مطالب مرتبط:

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3aa57629-c961-4f7c-bfdc-7ddbb5e5d1c4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات