728 x 90

از سرگیری پروازها در فرودگاه کابل و اجلاس آنلاین وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به ابتکار پاکستان

از سرگیری پروازها از فرودگاه کابل
از سرگیری پروازها از فرودگاه کابل

پرواز هواپیماها برای خارج کردن اتباع خارجی از فرودگاه کابل از سرگرفته شده است. روز جمعه دومین هواپیما در فرودگاه کابل به زمین نشست.

روز پنجشنبه۲۰۰تن از اتباع آمریکا و سایر کشورها با پرواز خطوط هواپیمایی قطر کابل را ترک کردند.

به گزارش رویترز ۱۸شهریور، یک مقام آمریکایی اعلام کرد این پرواز پس از موافقت دولت جدید طالبان صورت گرفت.

در تحولی دیگر، به ابتکار پاکستان روز چهارشنبه یک اجلاس آنلاین با شرکت وزرای خارجه کشورهای همسایه پاکستان برگزار شد.

به گزارش سایت وزارت‌خارجه پاکستان ۱۷شهریور، در بیانیه پایانی این اجلاس، بر حمایت از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان و عدم مداخله در امور داخلی این کشور تأکید شده و آمده است: نسبت به احتمال تحریک و نقش خرابکاران، چه در داخل و چه در خارج از کشور، برای جلوگیری از تلاش برای حل و فصل سیاسی همه‌جانبه در افغانستان هشدار می‌دهیم.

این بیانیه می‌افزاید: اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد باید با حمایت از افغانستان در توسعه زیرساختهای اجتماعی و اقتصادی افغانستان و تأمین مردم افغانستان مسئولیت صلح و بازسازی افغانستان را با کمکهای اقتصادی و بشردوستانه حیاتی برعهده بگیرند.

خبرگزاری رسمی رژیم (ایرنا) ۱۸شهریور درباره شرکت وزیر خارجه رژیم آخوندی در اجلاس کشورهای همسایه افغانستان، نوشت: امیر عبداللهیان در ابتدا با تشکر از فرصت موجود جهت رایزنی با وزرای خارجه سایر کشورها درباره افغانستان عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران با جدیت و دقت روند تحولات در افغانستان را پیگیری می‌کند.

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که تشکیل دولت غیرفراگیر کمکی به وضعیت ثبات، آرامش و ارتقای وضعیت افغانستان در طول تاریخ نکرده است، لذا انتظار ما از وزرای خارجه این است که با صدایی واحد اهمیت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام را اعلام کنند.

به گزارش رسانه‌های حکومتی تخت روانچی، نماینده رژیم آخوندی در سازمان ملل نیز در یک موضع‌گیری درباره افغانستان در نیویورک گفت: حمله به پنجشیر غیرقابل توجیه و برادرکشی بود. هر دولتی که با زور در افغانستان به قدرت برسد به‌رسمیت شناخته نخواهد شد. (خبرگزاری حکومتی انتخاب ۱۹شهریور)

ابوالفضل ظهره‌وند دیپلمات تروریست و سفیر سابق رژیم در افغانستان در مصاحبه با تلویزیون شبکه چهار رژیم از این‌که در پی تحولات افغانستان ظرفیتهای ژئوپلوتیکی حکومت آخوندی تباه شود، ابزار نگرانی کرد. .

ظهره‌وند، سفیر سابق رژیم در افغانستان ۱۸شهریور ۱۴۰۰:

افغانها برای ما امنیت هستند برای اصلاً ما یک سرزمین واحد هستیم و لذا اگر ما مؤلفه‌های قدرت‌مان از دست بدهیم مؤلفه‌های ژئوپلوتیک مان را از دست بدهیم و آمدند کلاً قوم زدایی کردند همه‌اش بشه یک پارچه مثلا افغان طالب بنابراین شما دیگه من به‌عنوان یک دیپلمات تحرکی نمی‌توانم داشته باشم

بدانیم که طرف آمده نقشه ژئوپلوتیک را بهم بریزد ما نباید اجازه بدهیم نقشه ژئوپلوتیکی تغییر بکند.

ظهره‌وند: میدان امروز قربانی دیپلماسی شد یعنی ما ظرفیتهای ژئوپلوتیکی ما امروز که دارم می‌گویم دارد تباه میشه از بین میره به‌خاطر این دیپلماسی منفعل بود اگر ما هشت سال دیپلماسی فعال می‌داشتیم در صحنه مثل عراق و سوریه امروز این ورطه نبود که پاکستان پیروز میدان خودش را ببیند بگذار بگویم آقا بالاخره این واقعیت است امروز چین داره خودش را شده اولین کشوری که میگه من کمک می‌کنم به شما. باز پیش‌بینی من این هست که آمریکاییها اجازه نمی‌دهند افغانستان را چین و پاکستان قورت بدهد بنابراین دور جدید از بحران دارد کلید می‌خورد منتهی نه از حب افغانها بلکه برنامه دیگه‌ای دارند اعتقاد من این هست که سریع‌تر بایستی با چین و روسیه و پاکستان و شانگهای صحبت بشه کشورهای پیرامونی که افغانستان را ما نباید اجازه بدهیم هژمونی پشتون در آن اتفاق بیفتد در پنجشیر عملیات شده این را بایستی متوقفش کنیم اونجا حوزه تمدنی ما است این را ما باید متوقف بکنیم

محبعلی، مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت‌خارجه رژیم گفت: نظام در ماجرای افغانستان مرتکب اشتباه راهبردی شد. اعلام موضع تهران در قبال طالبان در رابطه با منطقه پنجشیر، نوشداروی پس از مرگ سهراب بود. ما باید میانجی‌گری می‌کردیم تا پنجشیر سقوط نکند. آمریکایی‌های تلاش کردند یک نیروی ضد ما در افغانستان روی کار بیاید، ممکن است آنها به شناسایی طالبان توسط کشورها کمک کنند. (خبرگزاری حکومتی انتخاب ۱۸شهریور)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/30134be1-c043-438c-951d-c07728acd895"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات