728 x 90

سخنرانی‌های گردهمایی جهانی ایران آزاد (قسمت اول)

یانس یانشا – نخست‌وزیر کنونی اسلوونی در حال سخنرانی
یانس یانشا – نخست‌وزیر کنونی اسلوونی در حال سخنرانی

یانس یانشا – نخست‌وزیر کنونی اسلوونی

شرکت‌کنندگان عزیز در اجلاس جهانی ایران آزاد، دوستان عزیز؛ اجازه بدهید قبل از هر چیز تأکید کنم که پیام امروز من به‌شما شرکت‌کنندگان عزیز، پیامی است از طریق شما به‌مردم ایران، به‌تمام کسانی که از طریق ماهواره یا آنلاین این جلسه را تماشا می‌کنند. متأسفم که نتوانستم حضوری با شما صحبت کنم.

سلام‌های ویژهٔ من به‌سخنران اصلی این اجلاس اختصاص دارد؛ رئیس‌جمهور برگزیدهٔ شورای ملی مقاومت ایران، خانم مریم رجوی.

بگذارید ابتدا با تکرار آنچه قبلاً بارها گفته‌ام شروع کنم: مردم ایران شایستهٔ دموکراسی، آزادی و حقوق‌بشر هستند و باید قاطعانه توسط جامعهٔ جهانی حمایت شوند.

همان‌طور که می‌دانید، اتحادیهٔ اروپا طیفی از اقدامات محدودکننده را در پاسخ به‌بسیاری از مسائل نگران‌کننده اعمال کرده؛ به‌طور خاص، اقدامات محدودکنندهٔ اتحادیه اروپا در واکنش به‌نقض جدی حقوق‌بشر توسط (رژیم) ایران اتخاذ شده است.

رژیم ایران باید به‌خاطر نقض حقوق‌بشر مورد حسابرسی قرار گیرد و جامعهٔ جهانی باید در این زمینه قاطع‌تر عمل کند.

هم‌چنین می‌خواهم با خانواده‌های ۳۰هزار زندانی سیاسی صحبت کنم که در جریان قتل‌عام سال۱۳۶۷ جانشان را از دست دادند و حمایت خود را از خواسته‌های آنها اعلام کنم برای عدالت و حسابرسی از طریق تشکیل کمیسیون تحقیق سازمان‌ملل در مورد قتل‌عام۱۳۶۷.

به‌مدت نزدیک به ۳۳سال، جهان قربانیان این قتل‌عام را فراموش کرده بود. این وضعیت باید تغییر کند. کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد اهمیت ویژه‌یی در روشن‌کردن قتل‌عام وحشتناک سال۱۳۶۷ دارد. خانواده‌های قربانیان خواهان یک کمیسیون تحقیق هستند تا بتوانند سرانجام به‌عدالت دست یابند و به‌اندوه آنها پایان داده شود.

این امر به‌ویژه به‌دلیل این واقعیت مهم است که رئیس‌جمهور بعدی رژیم ابراهیم رئیسی خواهد بود که توسط عفو بین‌الملل متهم به جنایت علیه بشریت به‌دلیل نقش او در همان کشتار است.

لذا من بار دیگر به‌وضوح و با صدای بلند از فراخوان گزارشگر سازمان ملل در زمینهٔ حقوق‌بشر در ایران حمایت می‌کنم که خواهان تحقیق مستقل در مورد اتهام اعدام هزاران زندانی سیاسی به‌دستور حکومت و نقش رئیس‌جمهور آنها به‌عنوان معاون (وقت) دادستان تهران شده است.

دوستان عزیز، من شخصاً پیگیر تمام این موارد نگران‌کننده خواهم بود. شما همیشه می‌توانید روی درک و حمایت من حساب کنید. ممنونم از توجه شما.

استفن هارپر – نخست‌وزیر کانادا (۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵)

خیلی متشکرم. سلام به‌خانم رئیس‌جمهور رجوی و همهٔ هواداران و دوستان شورای ملی مقاومت ایران. در حالی که شما اجلاس جهانی ایران آزاد ۲۰۲۱ را برگزار می‌کنید، من مثل همیشه خوشوقتم که از کانادا به‌شما بپیوندم، در برنامه‌یی که به‌واقع می‌تواند بزرگ‌ترین گردهمایی مجازی جهانی امسال باشد. بسیاری از ما شرکت‌کنندگان همیشگی این اجلاس برجسته هستیم که نشان‌دهندهٔ نه تنها گستردگی و پایداری اپوزیسیون در برابر دیکتاتوری فاشیست و دینی حاکم بر تهران است، بلکه هم‌چنین اراده برای تحقق جایگزینی آن‌را نشان می‌دهد. دوستان، حکومت (آخوندها) دروغهای بسیاری می‌گوید. اما شاید آنچه نگران‌کننده‌تر است، دروغهایی است که دیگران به‌نیابت از آن تکرار می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین دروغ‌ها این است که رژیم دارای جناح مرموزی از به‌اصطلاح میانه‌روهاست. سال‌هاست که به‌ما گفته شده، اگر رفتار نرمی با این رژیم داشته باشیم، موقعیت این به‌اصطلاح میانه‌روها را تقویت می‌کنیم و این باعث می‌شود آنها در داخل رژیم بالا بکشند و مسیر آن‌را تغییر بدهند. طبعاً همین فلسفه است که پشت توافق اتمی با (رژیم) ایران همان برجام، برنامهٔ جامع اقدام مشترک قرار داشت؛ اما برجام، نه فقط آخوندها را به‌توانایی تسلیحات اتمی بیش از هر زمانی نزدیک‌تر کرد و نه فقط باعث شد آنها به‌انباشت اورانیوم غنی‌شده ادامه بدهند، به‌کار روی سیستم‌های حمل موشک و حفظ فعالیت تأسیسات اتمی و پنهان‌کردن حقیقت از بازرسان ادامه بدهند، نه فقط این، بلکه میلیون‌هایی که برای اجرای برجام خرج شد، برای توسعهٔ نفوذ و توانایی شبکهٔ تروریستی‌یی شد که این رژیم از آن در سراسر خاورمیانه حمایت می‌کند. تمایل برخی به‌تجدید برجام به‌قدری رژیم را جری کرده که در تازه‌ترین انتخابات نمایشی‌اش، همهٔ کاندیداهای به‌اصطلاح مدره را حذف کرد. حکومتی که من رهبری می‌کردم، هیچ موقع فریب وجود ظاهری شبح‌گونه از جناح مدره را نخورد. کسانی که اجازه دارند برای ریاست‌جمهوری در ایران کاندیدا شوند یا هر گونه منصبی را به‌عهده بگیرند، باید مرید دوآتشهٔ (خامنه‌ای) و فلسفهٔ افراطی او باشند. هر میانه‌روی شناخته‌شده‌یی زندانی یا کشته می‌شود. اما انتخابات نمایش امسال یک رکورد پایین جدید هم حتی برای این رژیم داشت. کاندیدای برنده که البته کاندیدای انتخاب‌شده نیست، بلکه برندهٔ گزیده‌شده است، حتی وانمود به‌میانه‌رو بودن نمی‌کرد... . در سال۱۳۶۷، به‌عنوان یکی از ۴عضو هیأت مرگ، او دستور اعدام حدود ۳۰هزار زندانی سیاسی را صادر کرد. به‌خاطر این اقدامات، او به‌سرعت در سلسله‌مراتب رژیم بالا کشید و قبل از گزینش به‌عنوان رئیس‌جمهور، به رئیس قضاییهٔ (خامنه‌ای) تبدیل شد.

بگذارید به‌روشنی تمام صحبت کنیم. ابراهیم رئیسی یک جنایتکار است، مجرم به‌خاطر جنایات علیه بشریت. او یک نماد زنده از حماقت تلاش برای مماشات با رژیم آخوندهاست. شرم بر هر دولتی در جهان که بنشیند و تلاش کند بر سر هر چیزی با دولت ابراهیم رئیسی مذاکره کند.....

دوستان، هم‌چون شما من هم اعتقاد دارم که این رژیم، به‌واقع در حال تضعیف‌شدن است و گزینش صریح یک افراطی خون‌ریز به‌عنوان رئیس‌جمهور، وضعیت رژیمی را آشکار می‌کند که به‌قدری نگران بقای خود است که ریسک هیچ شبهی از انحراف از مسیر افراطی (خامنه‌ای) را هم نمی‌پذیرد. و مثل شما، من اعتقاد دارم که مردم ایران بیش از هر کسی از استبداد و حکومت مذهبی رنج کشیده‌اند، و بیش از بقیه خواهان پایان دادن به‌آن و جایگزین‌کردن آن با نیروهای دمکراتیک، غیردینی و کثرت‌گرا هستند که شورای ملی مقاومت آن‌را نمایندگی می‌کند.

دوستان، هم‌چنان که پیش‌تر گفته‌ام، به‌نبرد ادامه بدهید، چون روز پیروزی فرا می‌رسد. حمایت این رژیم از تروریسم، فقط منجر به‌استحکام صفوف مخالفانش در سراسر جهان شده است و تلاش آن برای دستیابی به‌تسلیحات اتمی نمی‌تواند آن‌را از مخالفت مردم نجات بدهد. پس دوستان، مبارزهٴتان را ادامه بدهید، امید را زنده نگهدارید و خود را برای ایران جدید آماده کنید که با تلاش‌های شما تحقق خواهد یافت. متشکرم که اجازه دادید بار دیگر امسال هم در این برنامهٔ عالی شرکت کنم. بسیار متشکرم.

پاندلی مایکو – وزیر دولت آلبانی، نخست‌وزیر پیشین

دوستان عزیز، باعث خرسندی من است که در این کنفرانس بزرگ بین‌المللی صحبت کنم و به‌خاطر سازماندهی چنین گردهمایی، ... ایران تبریک بگویم.

آلبانی در حمایت از کسانی بوده که توسط رژیم ایران سرکوب شده‌اند. ما نگرانی عمیق خود را نسبت به‌نقض مداوم حقوق‌بشر در ایران ابراز می‌کنیم.

دولت آلبانی چندی پیش سفیر (رژیم) ایران در تیرانا و نیز ۳دیپلمات دیگر سفارت (رژیم) ایران را اخراج کرد، آن‌هم به‌خاطر فعالیت‌های آنها علیه قانون بین‌الملل.

از نظر من قطعنامهٔ ۱۱۸ مربوط به ۲۵آوریل۲۰۲۱ توسط اکثریت اعضای کنگرهٔ ایالات متحده، در حمایت از خواست مردم ایران برای یک جمهوری دمکراتیک، غیردینی و غیراتمی در ایران بسیار مهم است. این قطعنامه «گام مثبت و مهمی» را ستود که دولت آلبانی با اخراج دیپلمات‌های (رژیم) ایران برداشت.

مایهٔ شرمساری برای مقام‌های (حکومت) تهران است که در ۴فوریه۲۰۲۱ دادگاه بلژیک دیپلمات (رژیم) ایران در وین را به‌اشد مجازات به‌خاطر نقشش در طراحی بمب‌گذاری در قلب اروپا محکوم کرد.... . مردم ایران انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری را تحریم کردند. رئیسی که متهم به جنایت علیه بشریت از سوی سازمانهای حقوق‌بشری بین‌المللی است، اکنون به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شده است.

خوشحالم که امروز در کنار کسانی ایستاده‌ام که می‌خواهند بخشی از آینده ایران باشند. با مریم رجوی، این امید وجود دارد که ایران به‌جایگاهی دست یابد که در جهان شایستهٔ آن است. متشکرم.

فردریک راینفلت – نخست‌وزیر سوئد (۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴)

سلام بر همه شما در اجلاس سالانه ایران آزاد. سلام از استکهلم سوئد.

می‌دانید که سوئد دهها سال است برای افرادی که از سرکوب گریخته‌اند و در پی جامعه بهتر و زندگی بهتری هستند، کشوری بسیار گشاده‌یی بوده است. برای نسل‌ها، دیده‌ایم که آنها از بسیاری از نقاط جهان می‌آیند، اول از همه، به‌طور طبیعی به یک جامعه جدید می‌آیند، اما در واقع هم‌چنین جامه را دوباره شکل می‌دهند.

این جامعهٔی است که من در آن بزرگ شده‌ام. ما امروز جمعیت بسیار مختلطی هستیم. به‌یمن آن ما افرادی از اقوام مختلف داریم. ما مردمی با اعتقادات مختلف مذهبی داریم. وقتی چنین نوع احساسات با نژادها و مذاهب مختلف را دارید، این باعث ایجاد بردباری و بهترین لحظات و هم‌چنین کنجکاوی بین افراد می‌شود. همیشه این خطر وجود دارد که شما مردم را از هم جدا کنید. اما من می‌گویم که اکثریت مردم سوئد بیشتر به‌این عقیده باور دارند که مردم باید با بردباری گردهم بیایند و در نتیجه باید جامعه جدید و بهتری ایجاد شود.

بنابراین من شاهد رشد این نمونه در سوئد بوده‌ام و ما به‌لطف تعداد زیادی از افرادی که از کشورهای دیگر می‌آیند، جمعیت رو به رشدی را ایجاد کرده‌ایم. یکی از این کشورها ایران است....... .. (ایرانیان در تبعید). . اینجا هستند تا جامعه جدیدی را شکل دهند، اما همه آنها هنوز عاشق ایران هستند...... .... در سوئد زندگی می‌کنند (اما) آنچه را که در خاورمیانه و ایران اتفاق می‌افتد بسیار دقیق دنبال می‌کنند....... .... به یاد داشته باشید، این همان چیزی است که با سرکوب و با دیکتاتوری اتفاق می‌افتد. مردم فرار می‌کنند، سعی می‌کنند زندگی بهتری داشته باشند....... ... این بهایی است که شما هنگام سرکوب آزادی می‌پردازید.

......... (برخی حکومت‌ها). . می‌خواهند طوری جلوه کنند که حمایت مردمی را دارند اما مردم باور نمی‌کنند. آنچه آنها انجام می‌دهند تقلب در انتخابات است. ما این را...... .. در ایران هم دیده‌ایم. اگر اختیاری وجود داشته باشد که بگوید می‌توانند تقریباً همه کسانی را که می‌خواهند کاندیدای ریاست‌جمهوری شوند رد صلاحیت کنند و در پایان ما فقط هفت نفر را مجاز می‌دانیم، این یک انتخابات آزاد نیست. این با حمایت مردم همخوان نیست. این سلطنت... مطلقه ادامه دارد. بنابراین آنها سعی می‌کنند خود را دمکراتیک تر جلوه دهند، اما سرکوب خود را ادامه می‌دهند.... آنها تلاش می‌کنند برای کنترل (جامعه) همه چیز را به‌دست بیاورند. این باید تغییر کند، این باید در همه‌جای جهان که این گرایش‌ها را می‌بینیم زیر سؤال برود. ما باید بایستیم و بگوییم راه‌حل بهتری وجود دارد. و این البته جستجوی برای دموکراسی است.

بنابراین، این بسیار مهم است که شما امروز گردهم می‌آیید. چون امید وضعیت بهتری را داریم.... کار شما مهم است زیرا مردم مجبور نیستند از کشوری که آنها را دوست دارند فرار کنند. آنها باید کشور بهتری داشته باشند تا بتوانند در آن زندگی کنند و در کنار یکدیگر به‌راحتی زندگی کنند. بنابراین من به‌موفقیت آرمان شما امیدوارم تا در سال دیگر با شرایط بهتری دیدار کنیم.با تشکر از همهٔ شما.

اندا کنی Enda Kenny- نخست‌وزیر ایرلند - ۲۰۱۷

.... ممکن است شما از خودتان سؤال کنید کشور کوچکی مانند ایرلند به کشور عظیمی مثل ایران و چالشهای بی‌شماری که متوجه مردم ایران است چه می‌تواند اضافه کند؟ ما از تاریخ خود درسهایی گرفته‌ایم که شامل حال همه کشورها می‌شود. ما هم جمعیت تبعیدی داشتیم که به سرزمین مادری خود علاقه داشتند و مایل بودند به مردم کشور مادری خود کمک کنند.... .

ممکن است بدانید که کتاب قانون که توسط ابن سینا پزشک، دانشمند و فیلسوف برجسته ایرانی در قرون طلایی اسلام نوشته شده بود، در قرون وسطی به زبان اصیل ایرلندی ترجمه شده بود و برای آموزش پزشکی در دانشگاههای اروپا تا قرن هفدهم مورد استفاده قرار می‌گرفت.... ایرلند سفارت خود در تهران را در سال۲۰۱۲ به دلایل مختلف بست. سفارت در سالهای متعاقب بازگشایی شد.

ایرلند مایل است که روابط خوبی با ایران و مردم ایران داشته باشد. ما هم‌چنین بعد از انتخاب شدن برای عضویت در شورای امنیت، تسهیل کننده قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بودیم که ناظر بر اجرای توافق ۲۰۱۵ در رابطه با برنامه اتمی رژیم ایران بود....

بنابراین وقتی من همه این موارد را در ارتباطاتی که با ایران داریم می‌بینم، و سپس گزارش ۲۰۲۱ عفو بین‌الملل درباره رژیم ایران را می‌خوانم، که می‌گوید مقامات ایران به‌شدت حق بیان، تشکیل انجمن‌ها و تجمعات را سرکوب می‌کنند، نیروهای امنیتی به‌طور غیرقانونی از زور استفاده می‌کنند تا تظاهرات را سرکوب کنند، مقامات به‌طور خودسرانه صدها تن از تظاهر کنندگان، مخالفان و مدافعان حقوق‌بشر را در بازداشت نگه داشته‌اند، و بسیاری از آنها را محکوم به زندان و شلاق کرده‌اند. زنان و اقلیت‌های مذهبی با تبعیض و خشونت گسترده مواجه هستند و ناپدید شدنهای اجباری، شکنجه و سایر رفتارهای خشونت‌بار به‌طور گسترده و سیستماتیک با مصونیت مجرمین اعمال می‌شود. مجازات‌های بدنی از جمله شکنجه، شلاق و قطع عضو توسط دستگاه قضایی اعمال می‌شود. حق محاکمه منصفانه به‌طور سیستماتیک نقض می‌شود. مجازات اعدام به‌عنوان وسیله‌ای برای سرکوب سیاسی به‌کار گرفته می‌شود. اعدامها در ملأعام و در خفا صورت می‌گیرد و اعدام شده‌ها شامل افرادی هستند که در زمان ارتکاب به جرم زیر ۱۸سال داشتند. مقامات به‌طور سیستماتیک به جنایات علیه بشریت ادامه می‌دهند، در حالی‌که سرنوشت چندین هزار مخالف سیاسی، که به‌طور قهرآمیز ناپدید شده و به‌صورت فراقانونی در سال۱۹۸۸ اعدام شدند را پنهان می‌کند. ما نمی‌توانیم چنین چیزهایی را تحمل کنیم....

اکنون که یک دولت افراطی از طریق انتصاب یک رئیس‌جمهور توسط ولی‌فقیه و شورای نگهبان برقرار شده است، این به‌معنی ادامه استبداد و ادامه مشکلات و چالشهای مردم ایران خواهد بود. این وضعیتی است که در آن، مردمی که می‌خواهند آزاد باشند، می‌خواهند دمکراسی داشته باشند، می‌خواهند همان چیزیهایی که ما حق مفروض خود می‌دانیم را داشته باشند، از این حق محروم می‌شوند. پس جمعیت تبعیدی در خارج، سازمان ملل، شورای اروپا، اتحادیه اروپا و هر دولتی که با ایران تبادلات دارد، باید مستمراً موضوع حقوق‌بشر و نقض این حقوق توسط این رژیم مستبد را مطرح کند، ... . زیرا این وضعیت برای مردم ایران بسیار جدی است.

ما در کشور خودمان مبارزه‌یی طولانی داشتیم تا به نقطه فعلی برسیم. به مردم ایران اجازه داده نمی‌شود که ظرفیت‌های خود را نمایان کنند. گاهواره تمدن، ریاضیات، ادبیات، هنر و موسیقی، شایسته آن است که بتواند بهتر عمل کند. و این تغییر تنها زمانی می‌تواند صورت بگیرد که صدای مردم بلند شود و بگوید که ما دیگر این وضعیت را تحمل نخواهیم کرد. و از این بابت، ایرلند و جهان حامی مردم ایران خواهند بود. بسیار متشکرم.

گی فرهود فستاد نخست وزیر بلژیک۲۰۰۸

دوستانم به‌روشنی صحبت می‌کنم. انتخابات اخیر که رئیسی را روی کار آورد خبر بدی برای ایران، برای حقوق‌بشر، برای حاکمیت قانون وهم‌چنین به‌نظر من برای امنیت منطقه است.

نحوه‌یی که این انتخابات سازماندهی شده بود بار دیگر نشان داد که ایران با حاکمیت رژیم کنونی هرگز به یک دموکراسی تبدیل نخواهد شد.

در مطبوعات غربی بسیار بحث اصول‌گرا و اصلاح‌طلب می‌شود. ولی من فکر می‌کنم تا وقتیکه خامنه‌ای قدرت مطلق را در دست دارد این بحث یک برداشت غلط است....

این واقعیت که حتی به احمدی‌نژاد هم اجازه داده نشد که برای انتخابات کاندیدا شود باعث می‌شود که ما نگران وضعیتی بدتر از این باشیم.

۶۰۰ نامزد اسم نویسی کرده بودند. همه به غیر از ۷نفر توسط شورای نگهبان که توسط خامنه‌ای کنترل می‌شود رد صلاحیت شدند. خامنه‌ای خودش نامزد ها را دست چین کرد. هر کاندیدایی که باعث می‍شد نتواند سیاستش را پیش ببرد حذف کرد. بنابراین این یک انتخاب جعلی بود. و می‌توانیم مطمئن باشیم که آمار رسمی نیز دستکاری شده هستند. برای جامعه ایران این انتخاب یک فاجعه بود.

اگر با استفاده از اینترنت نگاهی نزدیکتر به جوانان بکنید. به مسائل اجتماعی از قبیل قوانین پوشش یا استفاده از اینترنت فکر می‌کنم به‌سرعت پی خواهید برد که امیدهای ما به اصلاحات دوباره از بین رفته‌اند.

اما من امروز هم‌چنین می‌خواهم در رابطه با تاثیر انتخاب رئیسی بر روی روابط رژیم ایران با غرب صحبت کنم.

خیلی‌ها می‌گویند حمایت رئیسی از برجام با روحانی فرقی نخواهد کرد. استدلالشان این است که سیاست اتمی را خامنه‌ای تعیین می‌کند. ممکن است چنین باشد اما توافق در صورتی ممکن خواهد بود و دوام خواهد داشت که سران رژیم ایران اجازه بدهند آژانس کار خودش را بکند و فکر نمی‌کنم رئیسی بازرسی آژانس را بپذیرد.

گذشته از این اوباما تلاشهای بسیار زیادی برای برقراری توافق اتمی کرد چون اعتقادش این بود که این توافق می‌تواند دروازه‌های ایران را به بقیه جهان باز کند. ولی در دوران رئیسی نباید چنین امیدی داشت. این فرد از ارزشهای دمکراتیک ما نفرت دارد. بگذارید فراموش نکنیم که او تحت تحریم آمریکاست ب. خاطر گذشته‌اش که شامل اعدامهای فراقانونی هزاران تن از زندانیان سیاسی است. برای بایدن خیلی سخت است که از توافق با فردی حمایت کند که به‌عنوان یک کشتارگر جمعی شناخته می‌شود.

نکته بعدی این‌که احتمالاً ما شاهد ایرانی خواهیم بود که تلاش می‌کند نفوذش را در کشورهای همسایه گسترش دهد. برنامه موشکی رژیم و یک سپاه پاسداران تقویت شده برای امنیت منطقه خطرناک است. اخیراً هشدارهای رافائل گروسی مدیر کل اژآنس بین‌المللی اتمی که گفت رژیم ایران همکاری نمی‌کند و دیگر نمی‌شود با تضمین گفت که آیا رژیم ایرا ن در پی بمب اتمی هست یا نه و این مسائل را باز هم پیچیده‌تر می‌کند.

انتظار دارم به‌طور خاص در آمریکا مخالفت با توافق بیشتر شود. این خیلی سخت خواهد بود که افکار عمومی آمریکا و کنگره را متقاعد کرد که این توافق به نفع آمریکا است

در اروپا هم به‌طور خاص می‌دانید که تمایل زیادی هست که توافق ۲۰۱۵ برجام را با سرعت هر چه ممکن بازنگری کنند. من هم خودم موافق بازنگری هستم اما نه به هر قیمت. بنظرم یک اشتباه مرگبار است که فقط روی تهدید اصلی متمرکز شویم و نقض حقوق‌بشر را ثانویه تلقی کنیم. هرگز نباید چشمانمان را به انتخابات قلابی، به اقدامات وحشیانه و تروریستی رژیم ببندیم که حتی در خاک اروپا صورت می‌گیرد و نقض حقوق‌بشری که روزانه در داخل کشور رخ می‌دهد را نبینیم.

ما باید در پی استراتژی دوگانه باشیم که در آن حقوق‌بشر را در اولویت قرار دهیم و یک محیط امن در خاورمیانه به‌وجود بیاوریم.

... . همان‌طور که گفتم انتخاب رئیسی رژیم ایران را و جهان و منطقه را نا امن‌تر می‌کند ولی هرگز نباید دست بکشیم و مردم ایران را هرگز نباید رها کنیم. قویاً به حمایت و کمک ما نیاز دارند، از شما متشکرم

پِتره رومن - نخست‌وزیر پیشین رومانی

خانم رجوی عزیز، دوستان عزیز ایرانی، رزمندگان شجاع آزادی. بسیار خوشحالم که این فرصت را دارم که پیامی به شما بدهم. شما فی‌الواقع جنگاوران شجاع آزادی هستید. این نبردی پر قدر و شأن است. این مبارزه‌یی است برای آزادی بیان، مردم باید قادر باشند آزادانه عقیده خود را بیان کنند و دقیقاً همان چیزی را که احساس می‌کنند و می‌خواهند بگویند.

هم‌چنین آزادی از جنبهٔ اقتصادی، یعنی آزادی اقتصادی و البته آزادی انتخابات. ضروریست که همیشه، انتخابات آزاد و عادلانه باشد. هم‌چنین آزادی مذهب و عقیده و نه تحمیل آن توسط یک حکومت مذهبی یک ضرورت است. من چندین‌بار با ایرانیان در خارج از کشورشان دیدار کرده‌ام. آنها امید زیادی دارند. آنها به‌یک راه‌حل برای یک ایران صلح‌آمیز و شکوفا امیدوارند و این مأموریت شما است.

البته الآن شما لحظه سختی را پشت سر می‌گذارید. رئیس‌جمهور جدیداً انتخاب‌شدهٔ (رژیم) ایران، متهم به جنایت علیه بشریت است و البته این بدان معنا است که تحقیقات سازمان ملل باید با تجزیه و تحلیل مناسب و صحیح و منصفانه دنبال شود. یعنی یک تحقیقات عادلانه تا بدون هیچ شک و تردیدی بتوان واقعیتهای مربوط به رئیس‌جمهور جدید (رژیم) ایران را مشخص کرد. البته وقتی درباره آزادی واقعی مذهبی صحبت می‌کنیم می‌خواهم یادآوری کنم که وقتی اسلام متولد شد، حتی حضرت محمد هرگز و هرگز پیروان خود را علیه سایر ادیان برنیانگیخت....... .....

سندی از خود پیامبر وجود که نشان می‌دهد خود او، کلیسای مسیحی (سنت کاترین در شبه جزیرهٔ سینا) را تحت حفاظت خود گرفته بود. این چشمگیر است.

من دوست بسیار خوبی داشتم که سال گذشته درگذشت. صادق المهدی نخست‌وزیر سابق سودان، . او یک دانشمند معروف در زمینه مطالعات مذهبی بود و چندین کتاب نوشته بود که به‌روشنی نشان می‌داد هیچ تناقضی بین دین اسلام و دمکراسی وجود ندارد. پس به نام برخی احساسات بسیار عمیق و واقعی مذهبی، دمکراسی باید رشد کند و این البته مأموریت بسیار والا و البته سخت شما است. من احساس خاص و پیام خاصی از صمیم قلبم برای آن دسته از ایرانیانی دارم که در داخل ایران می‌جنگند.

نبرد برای آزادی در آنجا، در شرایط دشوار و بعضاً خطرناک، آنها شایسته بالاترین احترامات ما هستند.

بله، زمان آن رسیده که ایران صلح‌آمیز و شکوفا شود. بله زمان آن رسیده که (رژیم) ایران مسیر رفتار خشونت‌بار و تجاوزگرانه‌اش را نسبت به همسایگانش متوقف کند. تردیدی نیست که استقلال و تقسیم‌ناپذیری کشور ایران باید حفظ شود.

مطمئنم مردم ایران نیز به همین ایمان دارند و این بالاترین خواسته آنها است. ولی در عین‌حال چرا (یک حکومت) باید متجاوز باشد؟ چرا باید دست به اقداماتی در بیرون از ایران بزند که شایسته صلح و شکوفایی ایران نیست؟ گردهمایی شما در زمان بسیار حساسی صورت می‌گیرد.

یک رئیس‌جمهور جدید در ایران انتخاب شده. تحلیل‌های زیادی ارائه شده. افراد بسیاری هستند که نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرند. با این وجود بگذارید به‌عنوان کسی که سابقه سیاسی خود را در انقلابی برای آزادی و دمکراسی شروع کرد به آنها بگویم، به‌ایران صلح‌آمیز و شکوفا نگاه کنید و نه به منافع سیاسی خودتان. این تنها راهی است که ایرانیان اقدامات سیاسی شما را باور خواهند کرد. پیام من برای شما است؛ پیام من برای آنهایی است که برای آزادی می‌جنگند. دوباره و دوباره تکرار می‌کنم که پیام من برای یک ایران صلح‌آمیز و شکوفا است.

سخنان ماتئو رنتزی نخست‌وزیر ایتالیا ۲۰۱۶

عصر همگی به خیر من مائتو رنتزی هستم؛ نخست‌وزیر پیشین ایتالیا.

بسیار خوشبختم که در این واقعهٔ خاص و بسیار انگیزاننده.؛ با شرکت افراد بسیاری از نقاط مختلف جهان، در دوران مشکلات بزرگ و جدلها درباره آینده کشور تان. با شما هستم.

کشور شما کشوری نیست که فقط با تنشها و درگیریها شناخته شود. کشور شما کشوری است با تاریخی غنی. لطفاً اجازه دهید با شما صادق باشم. من نخست‌وزیر پیشین ایتالیا هستم و می‌دانم چه معنی دارد وقتی که کشوری بزرگ باشید، با تاریخی غیرقابل باور، با گذشته‌یی غیرقابل باور ولی نتوانید از این گذشته برای ساختن آینده استفاده کنید. این واقعیت برای ایران به‌طور خاص صدق می‌کند. به این دلیل که شما ستون تمدن ما در تاریخ هستید. تاریخ کشورهای ما صفحات بزرگی از موفقیتها، مشکلات و امیدها را نگاشته است. اما اکنون به دلائل متعدد در موقعیت هولناکی هستیم.

عقیده من این است که ما در جهانی هستیم که در سالهای آینده با قدرت بسیار بسیار زیاد تغییر خواهد کرد. صادقانه می‌گویم، نظم جدید جهانی در سالهای آینده اساساً موضوع بحث است. رابطه آمریکا و چین، در دهه پیش رو، بسیار بغرنج و در حین حال قابل توجه خواهد بود. رابطه کشور شما با خاورمیانه و به‌طور عام با اتحادیه اروپا و جهان، بالاخص قابل توجه است. چرا که در این منطقه ما نقش حیاتی برای آینده بشریت ایفا خواهیم کرد. در همین حال نوآوریهای دیجتالیزه شدن جهانی بعد از پاندمی صفحه جدیدی را در تاریخ بشر خواهد گشود. اما ما نخواهیم توانست هیچ‌کدام از این صفحات تاریخی را بدون این پیام بنگاریم که کشورهایی با تاریخی غنی باید بخشی از این صفحات جدید باشند و این ممکن نیست مگر ما اولویتهای امروز خود را مشخص کنیم. برای همین من فکر می‌کنم که ایران یک نقطه حیاتی است.

من زمانی که نخست‌وزیر بودم، تلاش کردم به همراه همکاران اروپائی‌ام این صفحات جدید را بگشایم. من به‌عنوان عضوی از ۷کشور صنعتی جهان به تهران سفر کردم. من تلاش کردم با افرادی که در گفتگوهای ۶ +۱ مثل اروپا و آمریکا با رژیم نقش داشتند بحث کنم تا علیه دسترسی به بمب اتمی و تنشهای پیشین به توافقی برسیم. ما در این مسیر با قدرت کار کردیم. اما با اندوه پی بردم که ما شکست‌خورده‌ایم. این یک واقعیت است. ما شکست خوردیم! به این دلیل که در رسیدن به ایده مهم «تغییر» در ایران، در ایده رسیدن به این هدف، متأسفانه شکست خوردیم. من اکنون این واقعیت را بازمی‌شناسم.

ما باید به ۳نکته بسیار مهم اعتراف کنیم:

اول: بدون پیامی روشنی در نفی استبداد مذهبی و دیکتاتوری، بدون این نفی، واقعاً غیرممکن است به صفحه جدیدی از آزادی و ارزش دمکراسی وارد شویم. بنابراین امروز تنها راه برای اتحادیه اروپا این است که از تجربه‌های گذشتهٔ ما و از اشتباهات گذشتهٔ ما درس بگیرد. برای این‌که ما واقعاً با قدرت تلاش کردیم که به یک نتیجهٔ صلح‌آمیز دست پیدا بکنیم. ولی این غیرممکن بود و ما مقصر آن نبودیم. این اولین پیامی است که می‌خواهم به شما، یعنی کسانی که برای آزادی در ایران مبارزه می‌کنند برسانم. واقعاً بسیاری از اروپائیان تلاش کردند حتی در جهت مخالف عقیده شما که بسیاریتان می‌گفتید «متئو، غیرممکن است. تو نمی‌توانی به چنین نتیجه‌یی دست بیابی». اما ما سعی خود را کردیم و شکست خوردیم!

نکته دوم: اگر آنچه گفتم صحیح است، پس اتحادیهٔ اروپا باید بپذیرد که سیاست قبلی را نفی کند و از کسانی که با رژیم مبارزه می‌کنند حمایت کند. من فکر می‌کنم ما پیام بسیار خوبی داریم. اکنون زمان خوبی است، با وجود وضعیت در ایران و در سایر نقاط جهان، اکنون زمان آن است که از هر نوع قدرتی که داریم، اعم از قدرت سخت و نرم، استفاده کنیم تا رژیم ایران را در محاصره خواست خود برای تغییر قرار دهیم. ما نمی‌توانیم این را بپذیریم که در سال۲۰۲۱ به‌سیاستی که علیه حقوق و آزادیها و امکان بازگشت ایران به جامعه جهانی است ادامه دهیم. پیام روشن است مردم ایران به جامعه جهانی احتیاج دارند. اما دوستان من بگذارید بسیار صریح باشم. جامعه جهانی نیز به ایران محتاج است. به‌خاطر ارزشهای کشور شما. به‌خاطر تاریخ کشور شما. به‌خاطر عشق و اندوه کشور شما. بدون ایران، جهان فقیر است. جهان بدون ستون است. اهمیت گذشته فقط برای به‌خاطر سپردن در کتاب تاریخ نیست. گذشته برای این مهم است که با آن امروز چشم‌انداز آینده را بنا کنیم و بدون ارزشهای ایرانی، بدون تاریخ ایران، بدون سنتهای ایرانی، جهان فردا، جهانی ضعیف خواهد بود.

بنابراین اکنون زمان آن است که صفحه تغییر را بنگاریم. صفحه یک تغییر رادیکال را. و به حمایت از کسانی بپردازیم که مبارزه می‌کنند تا استبداد مذهبی را ملغی کنند و ایران را به‌عنوان یک عضو به جهان جدید بازگردانند.

نکته سوم: اکنون زمان آن نیست که برای دسترسی به بمب اتمی در ایران تلاش شود. اکنون زمان آن است که علیه فقر در ایران مبارزه شود. چرا که پذیرفتنی نیست کشوری که نه تنها تاریخی غنی دارد بلکه دارای منابع ثروتی چون کشور شما است به‌دلیل حاکمیت این رژیم محل نامناسبی برای سرمایه‌گذاری جهانی باشد. دوباره بگویم ما تلاش کردیم که تجارت جهانی (با ایران را) تشویق کنیم. ما تلاش کردیم. من شخصاً تلاش کردم، در سالهای ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ تا کمپانیها را تشویق کنم که گفتگو کنند. اما متأسفانه رژیم ایران آن را بلوکه کرد. اولویت واقعی امروز فقط این است که مبارزه کنیم تا به کشور شما امکان از بین بردن فقر را داد نه امکان ساخت بمب و برنامه اتمی.

بنابراین من در تمام مدت عمرم به‌طور سنتی عضوی از اپوزیسیون نبودم. من تلاش کردم تا به‌عنوان یک سیاستمدار پراگماتیک، هر کاری بکنم تا گفتگو را تشویق کنم. اما امروز باید اعتراف کنم وضعیت به واقع دشوار است و باید این پیام را بپذیریم که اگر می‌خواهیم صفحه جدیدی از امید برای آن منطقه باز کنیم باید استبداد دینی را ملغی کنیم. باید این سیاست را ملغی کنیم و باید صفحه آزادی را بگشائیم. صفحه‌یی از آفرینش ارزشهایی جدید.

من سخنانم را با بیان یک عقیده شخصی به پایان می‌برم. ما در جهانی زندگی می‌کنیم با هوش مصنوعی، با شیوه‌یی که «اینترنت چیزها»، دیجتالیزه شدن و طب جدید شخصی پیشرفت می‌کنند، ما در جهانی زندگی خواهیم کرد، که دهه۲۰۲۰ با پاندمی‌اش چیزی مربوط به قرن گذشته باشد و رکود مربوط به قرن گذشته باشد و با رشدی عظیم روبه‌رو خواهیم بود. البته روشن است که برای این رشد عظیم باید در زمینه‌های گوناگون سرمایه‌گذاری کنیم از قبیل آزمایشگاهها، ایده‌های جدید و غیره. این کاملاً درست است. اما دقیقاً به همین دلیل ما در سالهای آینده نیازمند میراثی از ارزشهای مشترک خواهیم بود. و منبع این میراث ارزشهای مشترک تاریخ ما است و جهان بدون سنتهای مردم شما ضعیف خواهد بود. ما باید درهای ایران را به روی جامعه جهانی و درهای جامعه جهانی را به روی ایران بگشائیم. اما، و این عقیده واقعی من است بعد از تلاشهایی که شخصاً کرده‌ام و هر گونه گفتگو را تجربه کردم، که چنین چیزی امکانپذیر نیست مگر این‌که رژیم تغییر کند.

هم‌چنین وضعیت امروز بعد از این انتخابات. بعد از همه مباحث درباره این انتخابات، بعد از مباحث در مورد رئیس‌جمهور جدید (رژیم) و نقشش در سال۶۷، بعد از چیزهای بسیاری که شما به‌خوبی در این گردهمایی تشریح کردید، من فکر می‌کنم کاملاً متقاعد شده‌ام که هیچ راهی برای صلح و سعادت آینده ایران وجود نخواهد داشت اگر ما ایده تغییر رادیکال رژیم را نپذیریم.

بنابراین آرزوی شخصی من این است که ما قادر باشیم این نبرد را ادامه دهیم. من بخشی از این نبرد خواهم بود تا آنجا که به نقشم در جامعه اروپا برمی گردد. اما لطفاً این را هم در نظر داشته باشید که تغییر رادیکال فقط یک نیاز اقتصادی یا یک ارزش برآمده از یک نیاز انسانی برای ایران نیست. این یک ضرروت برای جامعه جهانی است. برای این‌که جهان بدون شما، جهانی ضعیف‌تر است و من فکر می‌کنم این یک مشکل برای خاورمیانه، و رابطه با اتحادیه اروپا و رابطه با سایر نقاط جهان خواهد بود. اروپا امروز بخش کوچکی از یک مباحثه جهانی بین آمریکا و چین است. ما باید بتوانیم نقشی در این میان ایفا کنیم. اما معتقدم برای ایفای این نقش، راه این است که یک دیدگاه وسیعتر در مورد منطقه داشته باشیم و سیاست این رژیم را که هم برای ایران و هم برای جهان خطرناک است نفی کنیم. بسیار متشکرم.

سید احمد غزالی نخست‌وزیر پیشین الجزایر.

امیدوارم شهیدان شما که دهها هزار تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران را شامل می‌شود قرین رحمت شوند

همان‌طور که قبلاً هم من این افتخار را داشتم که طی ده سال گذشته یا بیش از آن در گردهماییهای شما شرکت کنم و در ملاقاتهای دیگر با شما باشم امسال هم در کنارتان هستم. کما این‌که در گردهماییهای سال گذشته در وصل ۳۰هزار نقطه به همدیگر من هم در آن شرکت داشتم. ۳۰هزار نقطه به اشرف۳ وصل شدند.

خواهران و برادران عزیزم در مجاهدین خلق، خانم مریم رجوی، خانمها و آقایان من توصیه می‌کنم که در برابر رژیم تمام تلاش‌ها را با هم متحد و یکی کنیم تا بتوانیم همان‌طور که رژیم شاه در سال۱۳۵۷ سرنگون شد این رژیم هم به همان سرنوشت برسد این رژیم با غرب و سایرین با فریبکاری برخورد می‌کند،

اما این رژیم نمی‌تواند به حیات خودش ادامه بدهد چون جوانان در قیامهای گسترده در دور دوم ریاست‌جمهوری روحانی نشان دادند که اجازه نخواهند داد که این رژیم در حکومت باقی بماند و این را در شعارهای خودشان از جمله سرنگون باد رژیم آخوندی نشان دادند. در انتخابات اخیر در ایران ولی‌فقیه نزدیک‌ترین افراد به خودش از جمله رئیس مجلس و حتی رئیس‌جمهور قبلی رژیم احمدی‌نژاد و حتی معاون رئیس‌جمهورش یعنی جهانگیری را حذف کرد. این امر بی‌سابقه‌یی است و نشان می‌دهد که ما با یک سرفصل جدی در ارتباط با وضعیت رژیم مواجه هستیم که حقایق روشنی را نشان می‌دهد.

حقایقی که اثبات می‌کند که آنچه که مقاومت ایران می‌گفت چقدر درست بود و چطور این مقاومت به جهان نشان داد که این رژیم چه سرنوشتی خواهد داشت.

انتخابات نشان داد که رژیم ایران با صدور تروریسم باعث شده که مناطق مختلف خاورمیانه بی‌ثبات بشوند اما این مقاومت فقط به مردم خودش خدمت نمی‌کند بلکه در خدمت همه مردم منطقه است مردم ایران تحت رهبری سازمان مجاهدین خلق که در طول حیاتش فداکاریهای بسیاری برای آزادی مردم کرده به این سمت می‌روند که حقشان را از این رژیم بگیرند

بنابراین ایستادن در کنار این مقاومت در مبارزه عظیمش با این رژیم به‌مثابه ایستادن در کنار مقاومتی است که با تروریسم رژیم نیز مقابله می‌کند. و من همیشه با سازمان مجاهدین خلق ایران و این مقاومت هستم و برای شما آرزوی موفقیت دارم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/84797bb5-f1a9-4eeb-a332-90cb39ec8c17"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات