728 x 90

سخنرانی سفیر گری لاک در کنفرانس حمایت از قیام ایران در واشنگتن

سفیر گری لاک
سفیر گری لاک

پرزیدنت جان اف کندی چند ماه قبل از مرگ غم‌انگیزش، نزدیک به شش دهه پیش، گفت: «موج آینده تفوق یک تفکر دگم نیست بلکه آزاد شدن انرژیهای متنوع ملتهای آزاد و انسانهای آزاد است».

من واقعاً مفتخرم هستم که دعوت شدم تا امروز با شما صحبت کنم و حمایت خود را در ادامه مبارزه بی‌امان‌تان برای ایران آزاد و دموکراتیک اعلام کنم.

من هم‌چنین می‌خواهم از وزیر پمپئو برای جلوداری شگفت‌انگیزش در حمایت از مردم ایران طی سالیان حتی قبل از این‌که وارد دولت ترامپ شود تشکر کنم.

هم‌چنین باید تأکید کنم که افتخار بزرگی است برای من که بعد از خانم رجوی رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران صحبت می‌کنم.

ایشان طرحی ده ماده‌ای برای یک ایران دموکراتیک ارائه کرده است، که در برگیرنده حکومت قانون است که از پایه‌های بنیادین یک جامعه آزاد و عادل است. این طرح توسط بیش از ۲۵۰تن از اعضای دموکرات و جمهوریخواه در کنگره ایالات متحده مورد حمایت قرار گرفته است.

با تشکر از شما خانم رجوی برای رهبری استوار و فداکاری شما برای یک ایران دموکراتیک و آزاد.

همان‌گونه که وزیر پمپئو اشاره کردند، مردم و دولت آمریکا باید در همبستگی کامل با مردم ایران بایستند و از خواسته آنها برای آزاد زیستن حمایت کنند.

و ایرانیان در داخل کشور و سراسر جهان از جمله در ایالات متحده شما یک قیام قهرمانانه را بر علیه یک رژیم فاسد و جنایتکار پیش میبرید.

من این افتخار را داشتم که با دهها ایرانی مقیم آمریکا که خیلی از آنها از غرب آمریکا و از فواصل دور مانند بسیاری از شما برای شرکت در این کنفرانس آمده‌اند دیدار کنم، آنها داستانهای خودشان را داستان زندانی شدنشان، و هم‌چنین مرگ بسیاری از اقوام‌شان را برای من بازگو کردند که تکان‌دهنده بود. به همین خاطر است که این مبارزه باید ادامه پیدا کند و ما نباید متوقف شویم.

مردم ایران مدت زیادی است که تحت رژیم فعلی از بیکاری بالا، تورم سرسام آور، فقر گسترده، رکود تولید، فرار سرمایه، ورشکستگی فزاینده، کمبود آب و برق، و گرسنگی فزاینده رنج می‌برند.

با اعتراضات، ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی و خیزش‌های بزرگ فراگیر در سال‌های اخیر - و اکنون اعتراضات سراسری چند ماه اخیر - واضح است که مردم ایران خواهان تغییرات اساسی سیاسی هستند که نظام کنونی فاشیسم استبدادی مذهبی را باید با یک حکومت دموکراتیک سکولار و یک دستگاه قضایی مستقل عادلانه و منصفانه جایگزین شود.

مردم ایران سزاوار حکومتی هستند که به ارزشهای دموکراتیک و حاکمیت قانون احترام بگذارد و نیازها، رویاها و آرزوهای مردم ایران را بالاتر از سرکوب در داخل و تروریسم در خارج از کشور قرار دهد.

بنابراین برای ایالات متحده و سایر دموکراسی‌های سراسر جهان بسیار مهم است که در کنار مردم ایران بایستند.

دموکراسی‌ها باید از اپوزیسیون و گروه‌های مقاومت که نقش مهمی در مقابله با اقدامات سرکوبگرانه رژیم و امید دادن به میلیون‌ها نفر در ایران که مشتاق آزادی هستند، حمایت کنند.

گردهماییهای اینچنینی به جهان یادآوری می‌کند که رژیم شیطانی سخنگوی مردم ایران نیست، و این‌که ایرانیان به آرمانهای دموکراسی مانند آزادی بیان، اجتماعات عمومی و انتخابات عادلانه متعهد هستند.

و این‌که حقوق‌بشر حقوقی جهانی است که همه مردم و ملتهای روی زمین خواهان آن هستند.

از زمان روی کار آمدن ظالمان حاکم بر ایران در سال۱۹۷۹، صدها هزار ایرانی به‌دلیل ایستادگی در برابر این حاکمان ظالم، دستگیر و کشته شده‌اند.

رژیم تهران علاوه بر این‌که یک دولت حامی تروریسم است، به سرکوب اساسی‌ترین حقوق‌بشر مردم خود ادامه می‌دهد.

زنان در ایران تحت سیستم تبعیض و نابرابری رنج می‌برند. بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، ارزش زندگی زن به‌معنای واقعی نصف جان مرد است.

در نتیجه، زنان و دختران در ایران یعنی نیمی از جمعیت ایران - در برابر خشونت و آزار و اذیت آسیب‌پذیر هستند و در تمام جنبه‌های زندگی آنها نفوذ می‌کند.

مهسا امینی، ۲۲ساله در ۲۲شهریور، به اتهام پوشیدن حجاب به گونه‌ای که برخی از موهایش را نمایان می‌کرد، توسط پلیس اخلاق دستگیر شد. به‌گفته شاهدان عینی وی ۳روز بعد در اثر ضرب و شتم توسط پلیس فوت کرد.

پس از دهه‌ها، حکومتی که بی‌امان زنان را آزار می‌داد، تحقیر می‌کرد و همه مفاهیم حقوق‌بشر را زیر پا می‌گذاشت، مرگ امینی آخرین پرده در افشای ظلم و بی‌قانونی رژیم بود.

سازمان ملل و سایر گروه‌های حقوق‌بشر می‌گویند که ۱۴۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰نفر دستگیر شده‌اند، ما می‌دانیم که رقم واقعی خیلی بیشتر است و شاید ۳۰هزار باشد. گروه اصلی اپوزیسیون، مجاهدین خلق، اسامی ۵۸۰ معترض کشته شده را منتشر کرده است، که بیش از ۶۰ کودک را نیز شامل می‌شود.

و با کشته شدن هر معترض، به‌ویژه کودکان بی‌گناه، که فقط رهگذر بودند، رژیم تنها به اعتراضات بیشتر دامن زده است.

دو نفر پس از محاکمه‌هایی که تقریباً بلافاصله پس از دستگیری برگزار شد، بدون طی مراحل قانونی، به‌دلیل اقدامات مرتبط با اعتراضات اعدام شده‌اند. و ۲۰نفر دیگر نیز در معرض اعدام قریب‌الوقوع قرار دارند.

تظاهراتی که پس از مرگ امینی آغاز شد، جنبشی است گسترده در برگیرنده که همه طبقات و قومیتها، در مخالفت با حکومت روحانیان متحد شده‌اند. بازرگانان مشاغل خود را تعطیل کرده‌اند و کارگران به اعتصابات و اعتراضات پیوسته‌اند.

برخلاف قیامهای گذشته، اعتراضات کنونی که توسط زنان و جوانان رهبری می‌شود و مردان نیز به آنها می‌پیوندند به یک فراخوان فراگیر برای تغییر رژیم و دموکراسی تبدیل شده است. از کرد تا عرب، از بلوچ گرفته تا ملیتها و قومیتهای مختلف، و در میان پیروان مذاهب مختلف، همه خواهان یک جمهوری آزاد مبتنی بر جدایی دین و دولت هستند.

در حالی که شرایط اجتماعی-سیاسی و اجتماعی-اقتصادی کنونی برای عموم مردم ایران دشوار است، اقلیتهای قومی کشور از بدترین محرومیتهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از جمله محرومیت از آموزش و مراقبتهای بهداشتی رنج می‌برند.

باید با رژیم تهران مانند همان حکومت یاغی که هست برخورد کرد.

نهادهای بین‌المللی از سازمان ملل تا دادگاه جهانی باید رهبران رژیم را به‌خاطر چندین دهه جنایات علیه بشریت بازخواست کنند.

قتل‌عام تقریباً ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی در سال۱۹۸۸ که اکثریت قریب به اتفاق آنها اعضای جنبش اصلی مخالف، مجاهدین خلق بودند.

کشته‌شدگان در سرکوب وحشیانه معترضان در سال۲۰۱۹ کشتار در جریان اعتراضات جاری، و سرکوب گروه‌های اقلیت.

قابل توجه است که اخیراً شورای حقوق‌بشر سازمان ملل رأی به تعیین یک گزارشگر مستقل برای بررسی سرکوب وحشیانه اعتراضات سراسری چند ماه اخیر داد.

کشورهای سراسر جهان، همان‌گونه که وزیر پمپئو گفت نباید از رژیم ایران استمالت کنند، نباید با رژیم ایران وارد معاهداتی شوند که بر اساس آن مأموران رژیم ایران که در خارج به‌دلیل تروریسم محکوم شده‌اند به ایران برگردند که بعد در آنجا آزاد شوند. من دارم به معاهده دولت بلژیک با رژیم ایران که بر اساس آن اسدالله اسدی دیپلمات تروریست محکوم شده به‌خاطر دست داشتن در عملیات تروریستی شکست‌خورده سال۲۰۱۸ در پاریس که به بیست سال زندان محکوم شده است برای گذراندن مابقی دوران محکومیتش به ایران برگردد.

آیا کسی باور می‌کند که رژیم ایران می‌گذارد که یکی از مأمورانش به‌خاطر کاری که دولت از او خواسته بود انجام بدهد به زندان برود؟

عفو بین‌الملل می‌گوید که این معاهده پایه‌یی‌ترین حقوق قربانیان رژیم ایران که در خارج زندگی می‌کنند را نقض می‌کند زیرا برای تروریستها، و مأموران رژیم مصونیت می‌آورد. خوشبختانه به‌خاطر چالش حقوقی توسط خانم رجوی و سازمان مجاهدین خلق تاکنون این انتقال به ایران صورت نگرفته است و امیدواریم که هرگز صورت نگیرد.

ملت ایران بهای سنگینی را در مقاومت خود در برابر دو دیکتاتوری پرداخته است: شاه و رژیم کنونی.

هرگز دیگر بازگشتی به اینچنین دیکتاتوری نمی‌تواند باشد.

در مقابل جامعه جهانی باید در کنار مردم ایران در مبارزه قهرمانانه آنها برای آزادی و دموکراسی در کنار آنها باشد.

آمریکا سنت غرور آفرینی در حمایت از حقوق افراد آسیب دیده در سراسر جهان دارد.

مردم ایران می‌توانند مطمئن باشند که پرزیدنت بایدن آزار و اذیت آنها را درک می‌کند و همیشه از تلاشهای آنها برای یک ایران دموکراتیک حمایت خواهد کرد.

همین یک ماه پیش، پرزیدنت بایدن گفت: «رژیم ایران برای دهه‌ها آزادی‌های اساسی را از مردم خود سلب کرده و با ارعاب، زور و خشونت، آرزوهای نسل‌های متوالی را سرکوب کرده است. ایالات متحده در کنار زنان ایرانی و همه شهروندان ایرانی که با شجاعت خود به جهان الهام می‌دهند، می‌ایستد».

همان‌طور که وزیر پمپئو گفت، لحظات سخت وجود خواهند داشت، همه چیز به‌خوبی پیش نخواهد رفت، ولی شما توسط یک ستاره شمالی هدایت می‌شوید، دمکراسی، آزادی، جدایی دین از حکومت، حکومت قانون، عدالت.

و پرزیدنت آبراهام لینکلن، در بحبوحه جنگ داخلی آمریکا، معتقد بود که دموکراسی آمریکایی به‌معنای حقوق برابر و برابری فرصتها برای همه مردم آن است.

افکار او از آن دوران پرتلاطم تا به امروز صادق است. لینکلن گفت: «دموکراسی حکومت مردم است، توسط مردم و برای مردم».

این چیزی است که شما و ایرانیان سراسر جهان، و در داخل ایران به‌دنبال آن هستید.

باعث افتخار بود که امروز به شما ملحق شدم.

آرمان شما عادلانه و با شکوه، و ناب است.

باشد که شعله چراغ آزادی که با چنین شهامت و اعتقادی در دست دارید شما را گرم نگه دارد و به شما نیرو بدهد.

باشد که به‌زودی یک ایران آزاد و دمکراتیک محقق شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3b487bd1-fd6b-43a8-b70b-452d7f5fa2f8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات