728 x 90

سایت جاست د نیوز آمریکا: «اجلاس جهانی ایران آزاد ۲۰۲۲: ایران در آستانه تغییر، مقاومت کلید پیروزی»

گردهمایی جهانی ایران آزاد
گردهمایی جهانی ایران آزاد

سایت جاست د نیوز آمریکا روز ۳۰تیرماه درباره برگزاری گردهمایی جهانی ایران آزاد نوشت: در حالی که غرب اعتراضات ایران را نادیده می‌گیرد، ناراضیان ایرانی برای تظاهرات بزرگ جمع می‌شوند.

چند تن از قانونگذاران آمریکایی و مقامات ارشد سابق در اجلاس جهانی ایران آزاد ۲۰۲۲ شرکت می‌کنند.

گردهمایی بزرگ دو روزه با عنوان اجلاس جهانی ایران آزاد ۲۰۲۲: ایران در آستانه تغییر، مقاومت کلید پیروزی توسط شورای ملی مقاومت ایران (NCRI) و سازمان مجاهدین خلق ایران برگزار می‌شود.

این مراسم در اشرف۳، در آلبانی، خانه مجاهدین خلق، برگزار خواهد شد.

اواخر هفته گذشته، دولت ایران ۶۱ آمریکایی دیگر را به‌دلیل حمایت از مجاهدین خلق، از جمله مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید، و رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، تحریم کرد.

این فهرست هم‌چنین شامل تعدادی از اعضای کنگره ایالات متحده از هر دو حزب سیاسی، مانند سناتور تد کروز (تگزاس) و کوری بوکر (D-N. J.) و رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، کوین مک کارتی (رئیس کالیفرنیا) بود.

بسیاری از کسانی که در لیست سیاه ایران قرار دارند، در این گردهمایی آخر هفته شرکت خواهند کرد یا به‌صورت مجازی سخنرانی خواهند کرد. به‌گفته برگزار کنندگان، حداقل ۳۵نماینده کنگره، اعم از جمهوری خواه و دمکرات، به همراه هیأتهای پارلمانی از سراسر جهان در این مراسم شرکت خواهند کرد.

چندین مقام ارشد سابق، از جمله سران کشورها، از ایالات متحده، اروپا و جاهای دیگر نیز شرکت خواهند کرد.

تجمع سرشناس مخالفان ایرانی و حمایت‌های آنها در حالی صورت می‌گیرد که اعتراضات ضددولتی که در ماه‌های اخیر در سراسر ایران به راه افتاده است، هم‌چنان در حال گسترش است.

افزایش هزینه غذا و سایر مواد اولیه در ماه گذشته باعث ناآرامی‌های پراکنده در چندین استان ایران شد. تظاهرات به‌سرعت سیاسی شد و معترضان رژیم را محکوم کردند. در بسیاری از موارد خواستار سرنگونی آن شدند.

رژیم ایران به تظاهرات اخیر با سرکوب در تلاشی ناموفق برای سرکوب ناآرامی پاسخ داده است.

اعتراضات ضد رژیم در سالهای اخیر در ایران رایج شده است. برای مثال، در دسامبر ۲۰۱۹، دولت ایالات متحده تأیید کرد که رژیم ایران حدود ۱۵۰۰معترض را به‌عنوان بخشی از سرکوب تظاهرات ماه قبل توسط نیروهای امنیتی کشته است.

بر اساس گزارشها و ویدئوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، در هفته‌های اخیر، بسیاری از معترضان خواستار سرنگونی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر نهایی حکومت دینی ایران شده‌اند.

نیروهای مرتبط با مجاهدین خلق نقش برجسته‌ای در تظاهرات ایفا کرده‌اند. شبکه‌ای از مخالفان ایرانی موسوم به یگانهای مقاومت ماه گذشته عملیات گسترده‌ای را انجام دادند که از ماهها قبل برنامه‌ریزی شده بود و در آن هزاران سرور و دوربین امنیتی در سراسر شهر تهران را کنترل و از بین بردند.

 

در همین حال، در خارج از مرزهای ایران، دادگاه سوئد هفته گذشته یک مقام سابق زندانی ایرانی را به‌دلیل شرکت در جنایات رژیم در سال ۱۹۸۸ به حبس ابد محکوم کرد.

در آن تابستان، خمینی، رهبر وقت، دستور اعدام مخفیانه دهها هزار زندانی سیاسی را صادر کرد که بسیاری از آنها از اعضای سازمان مجاهدین خلق بودند. رئیسی، رئیس‌جمهور کنونی، نقش برجسته‌یی در خشونت‌های ناشی از آن داشت و بخشی از به‌اصطلاح «کمیته مرگ» بود که بسیاری از قتل‌ها را انجام داد و بر آن نظارت داشت.

سازمان دهندگان این رویداد آخر هفته می‌گویند وضعیت کنونی ایران نشان می‌دهد که رژیم چقدر ضعیف است و زمان برگزاری تجمع را بیش‌از‌پیش مهم می‌کند.

علی صفوی، عضو کمیته روابط خارجی شورای ملی مقاومت گفت: «اجلاس امسال برجسته است زیرا در زمانی برگزار می‌شود که در داخل کشور، رژیم با بسیاری از بحرانهای لاعلاج مواجه است، با شهروندانی که به‌طور فزاینده‌یی خشمگین شده‌اند که آشکارا خواستار سرنگونی حکومت دینی حاکم به‌طور کامل شده‌اند».

در سطح بین‌المللی، آخوندها هرگز تا این حد منزوی نبوده‌اند، یکی از مقامات زندان در سوئد به‌خاطر نقشش در قتل‌عام ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی در سال ۱۹۸۸ به حبس ابد محکوم شده است، و یک دیپلمات تروریست به‌خاطر توطئه تروریستی در بلژیک به مدت ۲۰ سال زندانی شده است. نشست سران ۲۰۱۸ در پاریس. 

منظور صفوی، اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی بود که سال گذشته در بلژیک به اتهام توطئه بمب‌گذاری در یک گردهمایی شورای ملی مقاومت در حومه پاریس در سال ۲۰۱۸ به ۲۰ سال زندان محکوم شد. او متهم به پیروی از دستورات اطلاعاتی ایران بود.

 

هم پمپئو و هم مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق، در چند ماه گذشته برای نشان دادن حمایت از اپوزیسیون ایران و اعتراضات در ایران، از پایگاه خانگی مجاهدین خلق دیدن کرده‌اند.

پمپئو در جریان سفر خود خطاب به مقاومت ایران گفت: «چیزهایی که شما به نام آزادی متحمل شدید، به ما یادآوری می‌کند که کشور ما سال‌ها پیش برای دفاع و تأمین امنیت آن تأسیس شد». ما باید به حمایت از مردم ایران ادامه دهیم، زیرا آنها برای ایرانی آزادتر و دمکراتیک‌تر به هر طریقی که می‌توانیم مبارزه می‌کنند».

پنس هنگام دیدار و حمایت از ایرانیان تظاهرات کننده در خیابان‌ها پیام مشابهی داشت.

او گفت: «هر روز واضح است اعتراضات قوی‌تر می‌شوند در حالی که رژیم ضعیف‌تر می‌شود. امروز معلمان، کارگران، بازنشستگان شجاعانه به خیابان‌ها می آیند.

پنس و پمپئو هر دو در دولت ترامپ خدمت کردند و از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج ایالات متحده از توافق هسته‌یی سال ۲۰۱۵ با ایران و اتخاذ سیاست اعمال حداکثر فشار اقتصادی بر رژیم حمایت کردند.

رئیس‌جمهور جو بایدن از زمان روی کار آمدن، سیاست متفاوتی را دنبال کرده است و احیای توافق هسته‌یی را در اولویت قرار داده است، توافقی که برنامه هسته‌یی ایران را در ازای لغو تحریم‌های گسترده علیه ایران محدود می‌کند.

مذاکرات هسته‌یی برای احیای توافق در حال حاضر متوقف شده است. یکی از مشاوران خامنه‌ای اخیراً گفت که کشورش از نظر فنی توانایی ساخت بمب هسته‌یی را دارد اما تصمیمی برای ساخت بمب هسته‌یی ندارد.

ماه گذشته، یکی از اعضای مقاومت ایران که در داخل ایران فعالیت می‌کرد، به جاست د نیوز گفت که مردم ایران «همه امیدشان» را به دولت بایدن از دست داده‌اند، اما با این وجود رژیم را که کنترل کشورشان را با یا بدون حمایت غرب در دست دارد، سرنگون خواهند کرد.

سازمان دهندگان تظاهرات آخر هفته از غرب می‌خواهند که سیاست مماشات را کنار بگذارد و از معترضان ایرانی که علیه رژیم تظاهرات می‌کنند حمایت کند.

صفوی گفت: «این اجلاس با مردم ایران و یگانهای مقاومت در حالی که کمپین ضد رژیم خود را افزایش می‌دهند ابراز همبستگی خواهد کرد». هم‌چنین جامعه جهانی را ترغیب خواهد کرد که سیاست مماشات را کنار بگذارد و حق مردم ایران و مقاومت سازمان‌یافته آن برای سرنگونی دیکتاتوری قرون‌وسطایی و جایگزینی آن با جمهوری منتخب دمکراتیک و کثرت‌گرا را به‌رسمیت بشناسد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eb67a1d5-16b7-41aa-924d-6dd0e4cb8a77"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات