728 x 90

سازمان گزارشگران بدون مرز: موج دیگری از بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران

سازمان گزارشگران بدون مرز
سازمان گزارشگران بدون مرز

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار گزارشی با عنوان «موج دیگری از دستگیری روزنامه‌نگاران در ایران» نوشت: «سازمان خبرنگاران بدون مرز موج تازه سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران را محکوم می‌کند. در ماه گذشته چندین روزنامه‌نگار بازجویی شده‌اند و در هفته گذشته چند دستگیری در ارتباط با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی گزارش‌شده است».

این گزارش ضمن بر شمردن اسامی برخی از دستگیر ‌شدگان و نحوه دستگیری آنها می‌افزاید: ما از (رژیم) ایران خواهان آزادی فوری روزنامه‌نگارانی هستیم که خودسرانه دستگیر شده‌اند و این رژیم را به توقف سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی فرا می‌خوانیم.

ایران تحت حاکمیت آخوندی در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات از میان ١٨٠کشور، در رده ١۶۴قرار دارد

 

بیشتر بخوانید

گزارشگران بدون مرز: ۳۹سال حکومت آخوندی سالهای‌ سرکوب رسانه‌ها بوده است

سازمان گزارشگران بدون مرز، روز سه‌شنبه ۲۴بهمن ۹۶ طی گزارشی ۳۹سال حکومت آخوندی را سراسر سرکوب رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران دانست و افزود:‌ رژیم ایران در این مدت دامنه سرکوب را از مرزهای کشور نیز فراتر برده است. از جمله با تأمین مالی برخی رسانه‌های جعل در خارج از کشور، شبکه‌یی جهانی از این رسانه‌ها پدید آورده تا پروپاگاندای رسمی خود را پیش ببرد. این سازمان در مثال از رسانه‌های جعلی به «اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی» اشاره می‌کند که رژیم آخوندی مؤسس و تامین‌کننده منبع مالی آن است و ۲۱۰رسانه از ۳۵کشور جهان در آن عضویت دارند.
در این گزارش آمده است:‌ همه این روزنامه‌نگاران از حقوق قانونی خود در برابر بازداشت‌ و محاکمه محروم بوده‌اند و این در حالی است که خامنه‌ای، رژیم ایران را آزادترین کشور جهان معرفی می‌کند.
گزارشگران بدون مرز در ادامه به اعمال فشار بر رسانه‌های خارجی حاضر در ایران می‌پردازد و اظهارات یکی از همکاران سابق خبرگزاری فرانسه را در این باره بازتاب می‌دهد که گفته است این کنترل گاه با گماردن خبرنگاری از سوی مقامهای امنیتی در رسانه برای خبرچینی انجام می‌شود یا با تهدید مستقیم خبرنگاران خارجی.
به گفته وی، «موارد زیادی هم بوده است که خبرنگاران خارجی که تحمیل سانسور را نپذیرفتند، به اعمال منافی اخلاق متهم و به زندان تهدید شده‌اند.
گزارشگران بدون مرز در ادامه می‌افزاید شماری از روزنامه‌نگارانی که برای پوشش خبرهای ۲۲بهمن به ایران رفتند، از رفت و آمد آزاد در تهران منع شده بودند. همچنین برای این خبرنگاران انتشار خبر اعتراضها و برقراری ارتباط با مخالفان و خانواده‌های زندانیان سیاسی ممنوع شده بود.
این سازمان در پایان یادآوری می‌کند که رژیم آخوند در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۷گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠کشور جهان، در رده ١٦۵قرار دارد.

 

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران صدور حکم شلاق برای دو روزنامه‌نگار گیلانی را محکوم کرد

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران روز ۱۲بهمن ۹۵در بیانیه‌یی صدور حکم شلاق برای دو روزنامه‌نگار گیلانی را «غیرانسانی» خواند و از مقامهای رژیم خواست که «هر چه سریع‌تر» به صدور احکام این چنینی علیه روزنامه‌نگاران پایان دهند.

فلیپ لروث، رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت: «ما از صدور چنین احکام خارج از عرف و ظالمانه برای روزنامه‌نگاران ایرانی شگفت‌زده‌ایم».

وی صدور این حکم را «ظالمانه، غیرانسانی، اهانت‌آمیز» و «تخلف آشکار» از «قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر» خواند.

بر اساس گزارشها، مصطفی براری و آرش شعاع شرق، خبرنگاران دو وب‌سایت «گیلان نوین» و «گیلان نو» با شکایت غلامعلی جعفرزاده، عضو مجلس ارتجاع از رشت در بیدادگاه این شهرستان به تحمل شلاق و پرداخت جزای نقدی محکوم شده‌اند.

اتهام این دو روزنامه‌نگار «نشر اکاذیب» و «انتشار نشریه بدون پروانه» اعلام شده و در این ارتباط بیدادگاه برای مصطفی براری ۱۱۴ضربه شلاق و برای آرش شعاع شرق، ۴۰ضربه شلاق، حکم صادر کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/92bec11b-7f03-4c34-8eb3-903650c9136e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات