728 x 90

سازمان ملل: حوثی‌ها عامل حمله به تأسیسات نفتی آرامکو نبودند کارشناسان، رژیم ایران را عامل این حمله می‌دانند

سازمان ملل متحد
سازمان ملل متحد

از حمله به تأسیسات نفتی متعلق به شرکت آرامکوی عربستان در سپتامبر ۲۰۱۹ چندی نگذشته بود که انگشت اتهام واشنگتن و ریاض به سوی رژیم ایران نشانه رفت.

حال در بحبوحه تنشهای تازه میان رژیم ایران و آمریکا سازمان ملل ‌متحد در پی تحقیقات خود درباره کم و کیف حمله به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان به این نتیجه رسیده که حوثی‌های یمن عامل این حمله نبوده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل هم‌چنین متذکر شده‌اند که تأسیسات نفتی آرامکو از سمت شمال مورد حمله قرار گرفته‌اند، در حالی‌که حملات حوثی‌های یمن می‌بایست از سمت جنوب صورت گیرد.

حاصل تحقیقات کارشناسان سازمان ملل اما در عین‌حال موضع آمریکا را تقویت می‌کند که رژیم ایران را عامل این حمله می‌داند. آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز در این ارتباط با آمریکا هم‌نظر هستند.

کنث مک‌کنزی، فرمانده نیروهای مسلح آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی (سنتکام) در نوامبر سال گذشته از "شواهد روشن و قانع‌کننده" دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان خبر داده و همکاری و ائتلاف‌های بین‌المللی را راه مقابله با "قلدرمآبی" ایران عنوان کرده بود.

برخی مقام‌های آمریکایی نیز گفته بودند که حمله به پالایشگاههای عربستان با تأیید علی خامنه‌ای، رهبر رژیم ایران، انجام شده است.

 

پیشتر اپوزیسیون ایران در نهم مهرماه ۹۸ با شواهد و دلایل فاش ساخته بود که خامنه‌ای فرمان حمله به تأسیسات آرامکو را صادر کرده است.

اسکای نیوز در گزارشی از کنفرانس مطبوعاتی شورای ملی مقاومت گفت: اپوزیسیون ایران با شواهد و دلایل فاش ساخت خامنه‌ای فرمان حمله به تأسیسات آرامکو را صادر کرده و بعد از تصمیم شورای عالی امنیت رژیم ایران حسن روحانی نیز تصمیم به اجرای این حمله را تأیید کرده است.

اسکای نیوز نوشت: به نوبه خود (علیرضا) جعفرزاده معاون مدیر دفتر مقاومت ایران در آمریکا جزئیات حمله موشکی رژیم ایران علیه تأسیسات نفتی عربستان را فاش ساخت و خاطرنشان کرد پایگاهی که حمله به آرامکو از آن انجام شده پایگاه نظامی امیدیه واقع در جنوب غربی ایران در استان خوزستان می‌باشد.

 

اسکای نیوز افزود: جعفرزاده گفت این حمله توسط موشکهای بالدار با دقت بالا که ساخت داخل کشور می‌باشد انجام شده است.

جعفرزاده خاطرنشان نمود که برخی از اعضای سپاه پاسداران ایران در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو شرکت داشتند و قبل از انجام حمله تعدادی از فرماندهان این شبه‌نظامیان از جمله فرمانده یکی از قرارگاههای استان خوزستان در نشست شورای عالی امنیت ملی ایران شرکت نمود. اپوزیسیون ایران تأکید کرد که این اطلاعات را از سازمان مجاهدین خلق به‌دست آورده و این سازمان نیز خاطرنشان کرد که اطلاعات فوق را از منابعش در داخل رژیم ایران کسب نموده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/62373233-2798-48b7-9a1c-d7ba683bec1e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات