728 x 90

سازمان ملل از رژیم ایران خواست مجازات حبس بلندمدت علیه فعالان حقوق‌بشر را متوقف کند

مری لاولور گزارشگر ویژه در امور مدافعان حقوق‌بشر در کمیساریای عالی حقوق‌بشر
مری لاولور گزارشگر ویژه در امور مدافعان حقوق‌بشر در کمیساریای عالی حقوق‌بشر

مری لاولور گزارشگر ویژه در امور مدافعان حقوق‌بشر در کمیساریای عالی حقوق‌بشر در ژنو، روز ۱۵تیرماه عملکرد رژیم ایران در صدور احکام طولانی‌مدت زندان برای مدافعان حقوق‌بشر را محکوم کرد و خواستار آزادی تمامی فعالان حقوق‌بشر زندانی گردید.

گزارشگر ویژه امور فعالان حقوق‌بشر سازمان ملل هم‌چنین گفت که رژیم ایران باید مجازات‌های حبس برای به سکوت کشاندن فعالان حقوق‌بشر را متوقف کند.

او در این‌باره به مدافعان حقوق زنان، کودکان، زندانیان، کارگران و مدافعان آزادی بیان، آزادی تجمع، حقوق اقلیتها و ضرورت دسترسی آنها به محاکمه‌های عادلانه و عدم شکنجه اشاره کرد و گفت همه این مدافعان در معرض خطر حبس طولانی‌مدت در شرایط وخیم هستند.

در اظهارات لاولور آمده است: «چندان سخت نیست که کنشگران حقوق‌بشر در ایران، خود را در وضعیتی بیابند که به‌خاطر فعالیت مشروع خود، ۱۰سال یا بیشتر به زندان محکوم شده باشند».

لاولور به‌طور ویژه به زندانیانی اشاره می‌کند که در حال حاضر مشغول گذراندن حبس‌های طولانی‌مدت به‌دلیل فعالیت‌های حقوق‌بشری خود هستند. او به صدور احکام چندگانه برای این فعالان اشاره می‌کند که در صورت بخشش یکی، هم‌چنان باید برای فعالیت خود با حکم دیگری برای مدت طولانی در زندان بمانند.

در بخش دیگری از این اظهارات، مراقبت‌های پزشکی لازم برای زندانیان در ایران «به‌طور کلی ناکافی» خوانده شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور کنشگران حقوق‌بشر می‌گوید: «امنیت، سلامت و جان زندانیان در ایران از سوی سیستم زندانهای ایران در خطر است». او می‌گوید: سازمان زندانهای ایران به‌طور سیستماتیک زندانیان را از دسترسی به «مراقبت‌های پزشکی کافی» محروم می‌کند.

شمار دیگری از گزارشگران ویژه ملل‌متحد از جمله جاوید رحمان، گزارشگر ویژه در امور حقوق‌بشر ایران و خانم دوبراوکا سیمونویک گزارشگر ویژه خشونت علیه زنان و جمعی دیگر از کارشناسان شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد از فراخوان مری لالور حمایت کردند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/37957888-dcfe-492f-a62f-20a735eb8021"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات