728 x 90

زندگی روزمره در ایران شبیه به جنگ با حکومتی فاسد است

حجاب عامل سرکوب زنان در ایران
حجاب عامل سرکوب زنان در ایران

دیده‌بان حقوق‌بشر در گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق‌بشر در جهان روز پنجشنبه ۲۱دیماه  با اشاره به اعتراضات در ایران در سال ۱۴۰۱ گفت: «مقامات ایران نشانه‌ای مبنی بر پایان دادن به سرکوب ظالمانه مخالفت‌های مسالمت‌آمیز در سراسر ایران از خود بروز نداده‌اند».

گزارش دیدبان حقوق بشر حکومت ایران را عامل فشار بر زنان ذکر کرد و نوشت: «تلاش‌هایشان را برای افزایش اقدامات تنبیهی علیه زنانی که قوانین حجاب اجباری را به چالش می‌کشند و کسب و کارهایی که این قوانین را در محیط کار اجبار نمی‌کنند دوچندان کرده‌اند».

مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق‌بشر، در باره بکارگیری ماشین سرکوب حداکثری توسط رژیم ایران، برای رویارویی با مخلفان گفت: «برای بسیاری، زندگی روزمره در ایران شبیه به جنگ با حکومتی فاسد و مستبد است».

وی افزود: «مقامات ایران باید بدانند که هر چیزی کمتر از تغییرات بنیادین، صرفاً به عمیق شدن خشم عمومی و نارضایتی از سوءمدیریت و ستمگری آنها منجر می‌شود».

 گزارش به موارد متعدد نقض حقوق‌بشر در ایران، اشاره دارد که دهها مدافع حقوق‌بشر، روزنامه‌نگار، اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی و مخالفان، پس از محکومیت به «اتهام اقدام علیه امنیت ملی در دادگاههایی به‌شدت غیرمنصفانه»، در حال گذراندن احکام طولانی زندان هستند و عده‌یی از معترضان در بازداشت و در شرایطی مشکوک جان‌باخته‌اند.

دیده‌بان حقوق‌بشر با اشاره به بالا رفتن شمار اعدام‌های سال ۲۰۲۳ میلادی در ایران تصریح کرد که مقامات قضایی جمهوری اسلامی با «استفاده از اتهامات مبهمی چون اقدام علیه امنیت ملی، تخریب اموال عمومی و صدمه زدن به دیگران، صدور احکام اعدام علیه متعرضان را به‌شدت افزایش داده‌اند».

همچنین گزارش محاکمه معترضان را غیرقانونی دانسته و آمده است:«غیرمنصفانه خواندن محاکمه معترضان»، و «عدم دسترسی بسیاری از متهمان به وکیل انتخابی» رژیم ایران در جریان اعتراضات سال گذشته علیه معترضان ۲۵ حکم اعدام صادر و هفت نفر را اعدام کرد.

در گزارش آمده است که  با تصویب لایحه حجاب و عفاف، مجازاتی برای مخالفان حجاب در نظر گرفته شده «این قانون اختیارات نهادهای اطلاعاتی و انتظامی برای اعمال قوانین حجاب اجباری را گسترش می‌دهد».

هم‌چنین گزارش به نقض حقوق اقلیت‌های دینی هم‌چون بهاییان، و اقلیت‌های دینی در سیستان و بلوچستان و کردستان، اشاره دارد که رژیم ایران در این مناطق به «کاربرد بسیار خشن‌تر تاکتیک‌های سرکوب، از جمله دستگیریهای خودسرانه و کاربرد نیروی قهریه می‌پردازد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d30caabc-f9d9-4464-a5a7-fa0dca1f3cad"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات