728 x 90

رژه بزرگ نظامی در پاریس در سالگرد فتح باستیل و انقلاب ضدسلطنتی در فرانسه در سال ۱۷۸۹

رژه بزرگ نظامی در پاریس در سالگرد فتح باستیل
رژه بزرگ نظامی در پاریس در سالگرد فتح باستیل

رژه بزرگ نظامی در پاریس در سالگرد فتح باستیل

و انقلاب ضدسلطنتی در فرانسه در سال ۱۷۸۹

 

ماری آنتوانت ملکه وقت:

خب، اگر مردم نان برای خوردن ندارند

به جای نان کیک بخورند!

 

انقلاب ضدسلطنتی در فرانسه

با شعار آزادی، برابری، برادری

خلع شاه ستمگر از سلطنت و کیفر اعدام در ۱۷۹۳

 

روز یکشنبه ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۴ به‌مناسبت سالروز فتح زندان باستیل که اوین آن روزگار بود، در جریان انقلاب کبیر فرانسه در سال۱۷۸۹، یک رژه بزرگ نظامی با حضور رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل ماکرون در پاریس برگزار شد. این رژه که به‌طور سنتی در شانزلیزه برگزار می‌شود، امسال به‌دلیل آماده‌سازیهای المپیک به خیابان فوش منتقل شد.

رژه ۱۴ژوئیه، شامل حدود ۴۰۰۰نفر پرسنل نظامی، ۱۶۲ وسیله نقلیه و ۶۵هواپیما بود. در نمایش هوایی جنگنده‌های تایفون انگلستان و میراژ و رافال فرانسه شرکت داشتند.

حمله و فتح قلعه باستیل در ۱۴ ژوئیه ۱۷۸۹، لحظه‌یی محوری در انقلاب فرانسه به‌شمار می‌رود که آغاز پایان سلطنت در این کشور است.

حمله به زندان باستیل، نماد نظام سلطنتی و سرکوب، موجی از تغییرات را برانگیخت که سرانجام به سرنگونی سلطنت و تأسیس جمهوری انجامید.

در جریان این مراسم، هشتادمین سالگرد فتح نرماندی توسط متفقین و آزادی فرانسه در جریان جنگ جهانی دوم با بازسازی‌ها و نمایش‌هایی گرامی داشته شد.

در این مراسم هم‌چنین مشعل بازیهای المپیک که از ۲۶ژوئیه در پاریس شروع می‌شود، توسط سرهنگ تیبو والت Thibaut Valette برنده مدال طلای المپیک‌سوارکاری، به خیابان فوش آورده شد و در آنجا به جمعی از جوانان منتقل شد.

در پایان مراسم، مارسیز سرود ملی فرانسه به اجرا درآمد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c2080625-6a2e-430b-9024-1e56c44dac19"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات