728 x 90

رویترز: کودتای ۱۳۳۲، در ایران آغازگر دوره‌ای از استثمار و ستم بود، اما اکنون مردم در حال مقابله با آن هستند

کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲
کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲

خبرگزاری رویترز به‌نقل از وبسایت تحقیقی کانورسیشن در مطلبی درباره کودتای استعماری ارتجاعی ۲۸مرداد ۱۳۳۲ نوشت: کودتای ۱۹۵۳ (۱۳۳۲) در ایران آغازگر دوره‌ای از استثمار و ستم بود که با وجود انقلاب بعدی که منجر به تغییرات عظیم شد به مدت ۷۰سال ادامه داشت.

هر سال در ۲۸مرداد، سالگرد کودتا، میلیون‌ها ایرانی از خود می‌پرسند که اگر آمریکا و انگلستان در تمام آن سال‌ها پیش، برای سرنگونی رهبر منتخب دموکراتیک ایران توطئه نمی‌کردند، چه اتفاقی می‌افتاد؟
ایران، خاورمیانه و احتمالاً کل جهان ممکن است عمیقاً متفاوت بوده باشند. کودتا جدا از بازنویسی سرنوشت ایران و همسایگانش، راه را برای یک سری دخالت‌های امپریالیستی و سرنگونی دولتهای منتخب دموکراتیک در سراسر جنوب جهان هموار کرد.
شاید واشنگتن قبل از طرح کودتا در گواتمالا در سال۱۹۵۴، کنگو در سال۱۹۶۱ یا شیلی در سال۱۹۷۳ دو بار فکر می‌کرد، اگر نمی‌توانستند محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران را به این راحتی و با سودآوری سرنگون کنند.
در این رویداد، کودتا، به نام عملیات آژاکس - یک سرمایه‌گذاری مشترک بین سیا و MI۶ بود. پهلوی همه احزاب سیاسی مخالف را ممنوع اعلام کرد و بسیاری از فعالان نهضت ملی شدن نفت دستگیر و یا از کشور گریختند.
مردم حالا از خود می‌پرسند که آیا مهسا امینی و هم‌چنین نیکا شاه‌کرمی و سارینا اسماعیل‌زاده دو زن دیگر که توسط اعضای دستگاه دولتی حاکم به‌دلیل اعتراض، تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و هم‌چنین صدها جوان دیگر ایرانی امروز، برای حقوق اولیه‌شان اگر کودتای ۱۹۵۳ اتفاق نمی‌افتاد مجبور نبودند تاوان مبارزه ایران را بپردازند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6ef72f1d-1d62-4267-a55a-2db99b199721"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات