728 x 90

رویترز: کانادا، انگلستان، سوئد و اوکراین می‌گویند هر گونه تلاش بیشتر برای گفتگو با رژیم ایران در مورد غرامت بیهوده است

یادبود قربانیان پرواز  هواپیمای اوکراینی PS۷۵۲
یادبود قربانیان پرواز هواپیمای اوکراینی PS۷۵۲

رویترز روز ۱۶دیماه نوشت: کانادا، انگلستان، سوئد و اوکراین می‌گویند هر گونه تلاش بیشتر برای گفتگو با رژیم ایران در مورد غرامت بیهوده است. آنها اکنون بر حل و فصل موضوع مطابق با قوانین بین‌المللی تمرکز خواهند کرد.

دو سال بعد از سقوط پرواز هواپیمای اوکراینی PS۷۵۲ گروه مشترک هماهنگی و واکنش بین‌المللی برای قربانیان پرواز PS۷۵۲، به‌مناسبت دومین سال وقوع این تراژدی در بیانیه‌یی نوشتند: تقریباً دو سال پیش، در اوایل صبح ۸ژانویه ۲۰۲۰، ارتش ایران دو موشک زمین به هوا شلیک کرد و پرواز۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین را در نزدیکی تهران منهدم کرد.

ما وزرای خارجه کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا، یاد ۱۷۶مسافر و خدمه بی‌گناهی را که در آن روز جان خود را از دست دادند، گرامی میداریم. ما هرگز این تلفات رقت‌بار را فراموش نخواهیم کرد و در همبستگی با خانواده‌های قربانیان خواهیم ایستاد. آنها سزاوار شفافیت، عدالت و پاسخگویی در قبال این تراژدی مذموم هستند.

ما به‌عنوان گروهی از کشورها که به‌ویژه تحت‌تأثیر نقض قوانین بین‌المللی ایران قرار گرفته‌اند، تلاش‌های خود را متحد کرده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که منافع قربانیان و خانواده‌های آنها تأمین می‌شود و به حاکمیت قانون احترام گذاشته می‌شود. با این هدف مشترک، ما پیوسته از ایران خواسته‌ایم تا برای انجام تعهدات حقوقی بین‌المللی خود برای جبران [غرامت] کامل سرنگونی پرواز PS۷۵۲، با حسن‌نیت وارد مذاکرات شود.

اخیراً، گروه هماهنگی از ایران خواسته است که تا ۵ژانویه ۲۰۲۲ به مذاکره با گروه متعهد شود. متأسفانه، در ۲۷دسامبر ۲۰۲۱، ما پاسخی صریح از ایران دریافت کردیم مبنی بر این‌که نیازی به مذاکره با گروه نمی‌بیند. پس از موافقت اولیه برای تعامل با گروه در طول اولین دور مذاکرات ما که در ۳۰ژوئیه ۲۰۲۰ برگزار شد، ایران اکنون به‌طور قطع هر گونه مذاکره بیشتر مربوط به تقاضای جمعی ما با گروه را برای غرامت رد می‌کند. از آنجایی که غرامت، بدهکاری به کشورهای آسیب دیده است، این موضوع باید به‌طور جمعی مورد بحث قرار گیرد تا با همه قربانیان به‌طور منصفانه و برابر رفتار شود.

واضح است که رژیم ایران هم‌چنان از مسئولیتهای حقوقی بین‌المللی خود، از جمله با امتناع از مذاکره بیشتر با گروه هماهنگی و جبران کامل اقدامات خود، اجتناب می‌کند. ما این توهین به‌خاطره ۱۷۶ قربانی بی‌گناه را نمی‌پذیریم.

به‌رغم تلاش‌های فراوان ما در دو سال گذشته و تلاش‌های متعدد برای حل این موضوع از طریق مذاکره، گروه هماهنگی تشخیص داده است که تلاش‌های بیشتر برای مذاکره با ایران در مورد غرامت برای انهدام پرواز PS۷۵۲ در این زمان بی‌فایده است. گروه هماهنگی اکنون بر اقدامات بعدی برای حل این موضوع مطابق با قوانین بین‌المللی تمرکز خواهد کرد.

ما در تعهد خود برای حسابرسی از ایران در قبال اقدامات و کوتاهی‌های مقامات غیرنظامی و نظامی خود که منجر به سرنگونی غیرقانونی پرواز PS۷۵۲ شد، با اطمینان از این‌که ایران غرامت کامل برای نقض قوانین بین‌المللی را جبران می‌کند، متحد باقی می‌مانیم (دفتر امور خارجه، مشترک‌المنافع و توسعه [انگلستان] -۱۶دیماه۱۴۰۰).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/05d06f97-88c9-457f-92f1-dc27c3889348"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات