728 x 90

رویترز: معترضان ایرانی با تظاهرات سراسری سرکوب را به چالش می‌کشند

قیام سراسری مردم  ایران - ۱۴۰۱
قیام سراسری مردم ایران - ۱۴۰۱

خبرگزاری رویترز روز ۲۳مهرماه در سی‌امین روز قیام سراسری مردم ایران که با تظاهرات، اعتصاب و درگیری با نیروهای دشمن در تهران و شهرهای کشور، همراه بود نوشت: فعالان گفتند روز شنبه معترضان در سراسر ایران سرکوب تقریباً یک ماهه را به مبارزه طلبیدند و در خیابان‌ها و دانشگاه‌ها علیه رهبران روحانی کشور در موجی از خشم مداوم از درگذشت مهسا امینی، شعار سر دادند... .

ویدئوهای ارسال شده توسط سازمان حقوق‌بشر ایران اعتصاب مغازه‌داران شهر کردنشین سقز در شمال غرب - و دانش‌آموزان دختر دبیرستانی را در خیابانهای سنندج نشان می‌دهد.

گروه‌های حقوق‌بشر می‌گویند بیش از ۲۰۰نفر در سرکوب این سرکوبها در سراسر کشور کشته شده‌اند، از جمله دختران نوجوانی که مرگ آنها به شعار راهپیمایی برای تظاهرات بیشتر با خواسته سرنگونی جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

معترضان روز شنبه خواستار تظاهرات در شهر اردبیل در شمال غرب این کشور به‌دلیل کشته شدن اسرا پناهی، یک دختر نوجوان از اقلیت قومی آذری شدند که به‌گفته فعالان توسط نیروهای امنیتی تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

مقامات این گزارش را تکذیب کردند و خبرگزاریهای نزدیک به سپاه پاسداران به‌نقل از عموی او نوشتند که این دانش‌آموز دبیرستانی بر اثر عارضه قلبی درگذشته است.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی ظاهراً نشان‌دهنده اعتراضات خیابانی در اردبیل است، در حالی که ویدیوی دیگری در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که پلیس ضدشورش از مقابل تظاهر کنندگان پرتاب کننده سنگ عقب‌نشینی می‌کند... .

خامنه‌ای ولی‌فقیه [رژیم] که بسیاری از تظاهر کنندگان خواستار سقوط او هستند در سخت‌ترین هشدار خود به معترضان روز جمعه گفت که هیچ‌کس نباید جرأت کند فکر کند که می‌تواند ریشه جمهوری اسلامی را برکند.

تلویزیون دولتی از کشته شدن دست کم ۲۶تن از نیروهای امنیتی خبر داده است. فرمانده نیروهای بسیجی در تهران که علیه معترضان در تهران اعزام شده‌اند، از کشته شدن سه بسیجی و مجروح شدن ۸۵۰نفر دیگر خبر داد.

حسن حسن‌زاده بدون این‌که آمار دقیقی ارائه کند، به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت ۳۸۰ گردان بسیجی در تهران وجود دارد.

در دانشکده فنی شریعتی تهران، دانشجویان دختر علیه چهار دهه حاکمیت آخوندی شعار سر دادند. بر اساس ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، آنها شعار می‌دهند: "این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت"... .

دیپلماتها گفتند که انتظار می‌رود تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ۱۵ ایرانی روز دوشنبه تصویب شود. مسدود شدن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر تأثیر مشخصی بر این افراد نخواهد داشت، اما دیپلماتها گفتند که این کار یک پیامی سیاسی ارسال می‌کند و نشان‌دهنده نگرانی فزاینده بین‌المللی در مورد سرکوب است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8f623ea0-eb42-4eba-b641-40f177d51510"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات