728 x 90

رویترز: عربستان می‌گوید شاهد یک ایران جری شده در خاورمیانه است

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان
فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان

وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱۲مرداد گفت که شاهد رفتار منفی یک رژیم (ایران) جری شده در خاورمیانه است که کشتیرانی را به خطر می‌اندازد، حوثیهای یمن را تسلیح می‌کند و در بن‌بست سیاسی لبنان دخیل است.

به گزارش رویترز فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در یک حضور آنلاین در یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به گزارشهایی مبنی بر این‌که نیروهای تحت حمایت رژیم ایران یک نفتکش را ساحل امارات متحده عربی توقیف کرده‌اند، گفت: "رژیم ایران در سراسر منطقه هم‌چنان در حال گستاخی است."

وی گفت: "ایران با اعمال منفی خود در منطقه بسیار فعال است، اعم از ادامه تسلیح حوثی‌ها یا بخطر انداختن حمل و نقل دریایی در خلیج‌فارس. وی افزود، ایران بن‌بست سیاسی را که اقتصاد لبنان را تضعیف کرده است، مورد تشویق قرار داده.

وی هم‌چنین در سخنرانی آنلاین خود در نشست امنیتی آسپن، موضع ریاض را تکرار کرد که می‌تواند با یک نسخه "طولانی‌تر و قوی‌تری" توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ ایران با قدرتهای جهانی، کنار بیاید، در صورتی که این اطمینان حاصل شود که تهران هرگز از فناوری تسلیحات هسته‌یی برخوردار نباشد.

وی گفت: "ما مطمئناً از توافق با رژیم ایران حمایت می‌کنیم مادامی که این توافق تضمین کند که این رژیم در حال حاضر یا هرگز به فناوری سلاحهای هسته‌یی دسترسی نخواهد داشت".

اما این مستلزم آن است (ایران) در منطقه به‌عنوان یک بازیگر دولتی به‌طور عادی مشارکت کند... ، حمایت از شبه‌نظامیان، ارسال سلاح به گروه‌های مسلح و مهمتر از همه، یک برنامه هسته‌یی که ممکن است برای توسعه سلاح هسته‌یی مورد استفاده قرار گیرد را کنار گذاشته باشد.



از این پیش‌تر، عربستان و امارات خواستار مشارکت در مذاکرات هسته‌یی و گنجاندن بندهایی در برجام بودند که جواب‌گوی تهدیدهایی باشد که حمایت رژیم ایران از گروه‌های نیابتی در منطقه و برنامه موشکی رژیم ایران در آن گنجانده شده باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e015b1fa-d407-4012-b047-6aafcbf03a42"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات