728 x 90

بيكارى,

مرکز آمار رژیم: ما به ازای هر فرد شاغل در ایران بیش از دو نفر بیکارند

-

بحران شدید بیکاری در ایران
بحران شدید بیکاری در ایران
بررسیهای صورت گرفته توسط مرکز آمار رژیم ایران نشان می‌دهد در حال حاضر از جمعیت 78 میلیون و هشتصد هزار نفری ایران، 22 میلیون نفر شاغل هستند. به این ترتیب با اشتغال 27 درصدی جمعیت ایران، به ازای هر فرد شاغل در ایران بیش از دو نفر فاقد شغل وجود دارند.

بر اساس این گزارش این بدان معناست که بار تأمین هزینه‌های ۳.۵نفر در ایران - شامل یک فرد شاغل و ۲.۵ فرد بدون شغل - برعهده یک نفر است. از جمعیت 79 میلیون نفری ایران 57 میلیون نفر هیچ فعالیت شغلی و اقتصادی در حال حاضر ندارند. فعال نبودن این جمعیت به‌معنای عدم مشارکت اقتصادی این افراد نیست چرا که بخشی از این جمعیت را بیکاران و کسانی تشکیل می‌دهند که در جستجوی کار هستند.

قابل ذکر است که متغیر نسبت کل جمعیت به تعداد شاغلان در سال‌های اوج درآمد نفتی رژیم یعنی در سال‌های 84 تا 92 با شرایطی بدتر از قبل روبه‌رو شد به‌طوری که این نسبت از سال 84 تا پایان سال 94 از حدود ۳.۳ به ۳.۵ رسیده است و این به‌معنای دشواری در تأمین نیازهای خانوارها در ایران است.

لازم به یادآوری است که متوسط این رقم در جهان در حدود ۲.۳ نفر برآورد شده است این در حالی است که کشورهای شرق آسیا مانند کره جنوبی و چین در این شاخص نسبتهایی پایین‌تر از متوسط جهانی را دارا هستند.

در ضمن مرکز پژوهشهای مجلس ارتجاع پیش‌تر در گزارشی سهم بالای جمعیت غیرفعال ایران از کل جمعیت و روند افزایشی آن به‌خصوص سهم غالب نیروی جوان و تحصیلکرده در بین جمعیت غیرفعال را هشداری جدی برای بروز انواع نابسامانیهای اجتماعی می‌داند.

بررسیها نشان می‌دهد در صورت تحقق اهداف پیش‌بینی شده و در بهترین حالت، تعداد بیکاران ایران در پایان قرن حاضر در حدود 5 میلیون نفر خواهند بود.

آخرین آمارها نشانگر آن است که در حال حاضر در حدود 2 میلیون وهشتصد هزار بیکار در ایران وجود دارد که اگر شمار شاغلان ناقص به آنها افزوده شود این رقم به 4 میلیون وهشتصد هزار نفر می‌رسد.

بیشتربخوانید:
بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد نرخ بیکاری جوانان در ایران ۲۹.۴ درصد است.

بنا‌ به این گزارش در میان 174 کشوری که مورد بررسی قرار گرفته‌اند نرخ بیکاری جوانان ایران در رتبه 142 قرار دارد.

خاطرنشان می‌شود به اعتراف کارگزاران رژیم آمار بیکاری جوانان در ایران تحت حاکمیت آخوندها نزدیک به 50 درصد است.

حمیدرضا فولادگر عضو مجلس ارتجاع روز یکشنبه ششم تیر ماه سال 95 به بیکاری 50درصد جوانان اعتراف کرد و به خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس گفت: ”نرخ بیکاری رسمی حدود 11 درصد اعلام شده، با این حال برخی ارقام غیررسمی هم بر نرخ 21 درصدی بیکاری دلالت دارند اما نگران‌کننده‌ترین بخش آمار، بیکاری بالای 50 درصدی جوانان است که چیزی جز بحران نیست“.
همچنین مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رژیم در کهگیلویه و بویراحمد به بیکاری نیمی از جوانان در این استان اعتراف کرد و گفت: ”نرخ بیکاری در بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال این استان ۴۸.۸ درصد است“.

واقعیت این است که تمام دردهای جامعه ایران، که بیکاری میلیونها جوان ایرانی هم یکی از آنهاست، نشات گرفته از یک درد اصلی است. درد حاکمیت پر جنایت رژیم ولایت‌فقیه که جوانهای ایران، منتظر فرصت نهایی‌اند تا دست در دست مقاومت سرفراز مردم ایران، این عامل این درد را جراحی کنند. آن زمان است که دیگر میلیونها جوان ایرانی، فرصت پیدا می‌کنند تا با کار و تلاش، این سرزمین زیبا را، آباد کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b0a229d5-408c-4757-b921-7d90f21c4ae1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات