728 x 90

رویترز: رژیم ایران مسیر غنی‌سازی را به سوی تولید بمب اتم تغییر داده است

فعالیت اتمی  ایران
فعالیت اتمی ایران

 خبرگزاری «رویترز»، پنج‌شنبه، ۲۶اسفند خبر داد، نسخه‌ای از گزارش محرمانه آژانس را رویت کرده که رژیم ایران با سرپیچی از تعهدات خود، ۱.۲ کیلو گرم اورانیوم ۶۰درصد غنی‌شده خود را تغییر شکل داده و به ۱.۷ کیلو گرم اورانیوم متناسب برای ساخت سلاح هسته‌یی تبدیل کرده است.

رویترز افزود گزارشی از سوی ناظر هسته‌ای سازمان ملل در روز چهارشنبه نشان داد که ایران با تبدیل بخشی از اورانیوم غنی‌شده خود که نزدیک به غلظت تسلیحاتی است، به شکلی که به راحتی قابل بازیابی، رقیق‌سازی و ارسال به خارج از کشور نمی‌باشد، با قدرت‌های غربی تقابل کرده است.

اورانیومی که در سطح بالای ۶۰درصد به‌منظور کاربری نظامی به «اورانیوم هگزافلورید» تغییر شکل می‌یابد، به سختی برگشت‌پذیر است.

سه کشور اروپایی که در مذاکرات وین حضور دارند، سه‌شنبه ۸مارس در یک بیانیه مشترک از ایران خواستند که برنامه غنی‌سازی خود را متوقف کند.

در بیانیه مشترک بریتانیا، آلمان و فرانسه آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم که تشدید فعالیت‌های خود دوری کند و به‌ویژه سریعاً هر گونه اقدامی مربوط به تبدیل اورانیومی که با خلوص بالا غنی‌سازی شده را متوقف کند».

 

با این حال در این گزارش محرمانه، آژانس در تاریخ ۱۱ تا ۱۵مارس تأیید می‌کند ایران در زمینه تبدیل اورانیوم ۶۰درصد غنی‌سازی شده خود به فرمی که برای سلاح هسته‌یی کاربرد دارد، فعال بوده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم، اخیراً گفته بود که ذخایر اورانیوم ۶۰درصد ایران به ۲۵ کیلو گرم رسیده است. (العربیه ۲۶ اسفند)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0c17574d-9031-49fd-a0c6-1e27da21d17b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات