728 x 90

رویترز: رژیم ایران یک مبارز بلوچ را به‌خاطر کشتن دو پاسدار اعدام کرد

اعدام در ایران
اعدام در ایران

خبرگزاری رویترز در مورد اعدام زندانی سیاسی جاوید دهقان خلد در زندان زاهدان توسط دژخیمان خامنه‌ای نوشت: «به گفته دادگستری، (رژیم) ایران یک مبارز بلوچ را به‌خاطر کشتن دو پاسدار بدار آویخت».

رویترز افزود: «وب سایت رسمی دادگستری گزارش داد، (رژیم) ایران روز شنبه ۱۱بهمن یک مبارز قومی بلوچ را که به جرم قتل اعضای سپاه پاسداران محکوم شده بود، اعدام کرد. این اقدام یک روز پس از این‌که شورای حقوق‌بشر سازمان ملل نیز خواستار توقف اجرای حکم اعدام جاوید دهقان خلد شد، صورت گرفت».

خبرگزاری رویترز در ادامه نوشت: «سایت میزان اعلام کرد جاوید دهقان، یکی از رهبران گروه مسلح اهل سنت جیش العدل یا ارتش عدالت بود که به جرم تیراندازی پنج سال پیش به دو پاسدار در جنوب شرقی استان سیستان بلوچستان به‌دار آویخته شد».

روز جمعه ۱۰بهمن، دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در توئیتی خواستار توقف اعدام قریب‌الوقوع دهقان شد و "یک سری اعدامها - حداقل ۲۸مورد - از اواسط دسامبر، از جمله افراد از گروه‌های اقلیت را محکوم کرد.

به‌نقل از عفو بین‌الملل، نهادهای جهانی و گروه‌های مدافع حقوق‌بشر اغلب رژیم ایران را به‌دلیل سابقه نقض حقوق‌بشر و تعداد زیاد اعدام که بالاترین میزان در جهان پس از چین است را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

عفو بین‌الملل گفت: طبق اطلاعات به دست آمده توسط عفو بین‌الملل، ضرب و جرح، شلاق، کشیدن حداقل یکی از ناخنهای دست و برهنگی اجباری از جمله شیوه‌های شکنجه‌ای است که به‌گفته جاوید دهقان علیه وی اعمال شده است.

در جریان جلسه محاکمه، جاوید دهقان به دادگاه اعلام کرد که در دوران حبس انفرادی، مأموران سپاه پاسداران رژیم بارها او را شکنجه کردند تا به عضویت در یک گروه مسلح به نام «جیش‌العدل» و همین طور تیراندازی به دو مأمور سپاه پاسداران را در جریان حمله‌ایی در ۲۰ فرودین ۱۳۹۴ «اعتراف» کند. اما وی هیچ‌گاه نپذیرفت که اسلحه حمل کرده و در حمله‌ٔ مرگبار فرودین ۱۳۹۴ شرکت داشته است.

عفو بین‌الملل اطلاعاتی مبنی بر این موضوع دریافت کرده که سپاه پاسداران در حال اعمال فشار به مقامات قضایی رژیم است تا حکم اعدام جاوید دهقان را هر چه سریع‎تر به اجرا بگذارند.

روز جمعه ۱۰بهمن۹۹ مقاومت ایران دبیرکل، شورا و کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل متحد و عموم مدافعان حقوق‌بشر را به اقدام فوری برای نجات جان این زندانی سیاسی و عموم زندانیان زیر اعدام فرا‌خواند و بار دیگر بر لزوم اعزام یک هیأت بین‌المللی برای بازدید از زندانهای ایران و ملاقات با زندانیان، به‌ویژه زندانیان سیاسی و زندانیان زیر اعدام تأکید کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2601f200-9b27-4968-8780-e54ea47883d9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات