728 x 90

رویترز: رهبران آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان درباره موضوع هسته‌یی ایران گفتگو کردند

رهبران سه کشور اروپایی و آمریکا - عکس از آرشیو
رهبران سه کشور اروپایی و آمریکا - عکس از آرشیو

خبرگزاری رویترز روز ۳۰مرداد خبر داد رهبران آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان در یک گفتگوی مشترک تلفنی درباره چند موضوع از جمله برنامه هسته‌‍ای ایران گفتگو کردند.

کاخ‌سفید روز یکشنبه در بیانیه‌یی که عمدتاً بر اوکراین متمرکز بود، اعلام کرد که رهبران آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان درباره تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ ایران گفتگو کردند.

کاخ‌سفید در تشریح این تماس بین این چهار رهبر گفت: «علاوه بر این، آنها در مورد مذاکرات جاری بر سر برنامه هسته‌یی ایران، نیاز به تقویت حمایت از شرکا در منطقه خاورمیانه و تلاش‌های مشترک برای بازدارندگی و محدود کردن فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه‌یی ایران گفتگو کردند».

کاخ‌سفید جزئیات بیشتری در مورد قسمت خاورمیانه از گفتگو میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلستان، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولز، صدراعظم آلمان ارائه نداد.

اتحادیه اروپا و آمریکا هفته گذشته گفتند که در حال بررسی پاسخ ایران به آنچه اتحادیه اروپا پیشنهاد «نهایی» خود برای احیای توافق نامیده است، که بر اساس آن تهران برنامه هسته‌یی خود را در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی محدود کرد، بررسی می‌کنند.

شکست در مذاکرات هسته‌یی می‌تواند خطر یک جنگ منطقه‌یی جدید را افزایش دهد، و اسراییل تهدید می‌کند در صورتی که دیپلماسی نتواند تهران را از دستیابی به قابلیت تسلیحات هسته‌یی جلوگیری کند، اقدام نظامی علیه ایران انجام خواهد داد...

بر اساس این گزارش، سران این چهار کشور همچنین بر پشتیبانی از اوکراین در قبال حمله روسیه تاکید و از امکان بازرسی سازمان ملل از نیروگاه‌ هسته‌ای زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای‌ اروپا، استقبال کردند. آنها همچنین بر اهمیت ایمنی و امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین تاکید کردند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/17214f86-75b7-4337-98d0-a85c3ab333ef"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات