728 x 90

رویترز: بحران هسته‌یی در حال سوختن ایران خطر آتش گرفتن دارد

اتمی رژیم ایران
اتمی رژیم ایران

خبر تحلیلی رویترز در تاریخ ۱۵ اردیبهشت با عنوان "تحلیل: بحران هسته‌یی در حال سوختن ایران خطر آتش گرفتن دارد" منتشر شده است. در این خبر، نوشته شده که در حالی که آمریکا و متحدان اروپایی آن با حمله روسیه به اوکراین و افزایش تنشها با چین دست و پنجه نرم می‌کنند، بحران داغ بر سر برنامه هسته‌یی ایران دوباره شعله‌ور می‌شود.

سه مقام اروپایی گفته‌اند که در نشانه‌ای از نگرانی اروپا، انگلیس، فرانسه و آلمان به ایران هشدار داده‌اند که اگر تهران اورانیوم را به حد مطلوب برای سلاح هسته‌یی غنی کند، ماشه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را می‌چکانند.

در ادامه‌ٔ خبر تحلیلی رویترز، نوشته شده که این تهدید که سال گذشته در نامه‌یی که قبلاً گزارش نشده بود توسط وزرای خارجه این کشورها ارسال شد، بر ترس غرب از این‌که ایران می‌تواند اورانیوم با درجه خلوص ۹۰درصد تولید کند، تأکید می‌کند. اما در حالی که برخی از دستیاران کاخ‌سفید ممکن است ترجیح دهند ایران را از میز رئیس‌جمهور آمریکا دور نگه دارند، مقامات و تحلیلگران پیشنهاد کردند که آنها ممکن است چنین فرصت یا امکانی را نداشته باشند.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «آنها درگیر اوکراین و روسیه هستند و فعلاً نمی‌خواهند جبهه دیگری باز کنند». بنابراین، آنها می‌خواهند تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این (۹۰ درصد) انجام دهند.

در ادامه خبر تحلیلی رویترز به تحریم‌های دوران دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اشاره شده و آمده است: ترامپ تحریم‌های گسترده ایالات متحده را مجدداً اعمال کرد، که بسیاری از آنها اثر ثانویه دارند که شرکت‌های غیرآمریکایی را مجبور می‌کند معامله با ایران را متوقف کنند یا در خطر از دست دادن دسترسی به بازار ایالات متحده باشند، اما تحریم‌های سازمان ملل دوباره فعال نشدند.
این توافق رویه‌ای را برای وتوی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران - از جمله تحریم نفتی و محدودیت‌های بانکی - در پاسخ به نقض‌های ایران تعیین می‌کند.
هر یک از کشورهایی که قرارداد اصلی را امضا کرده‌اند می‌توانند ماشه این تحریم‌ها را بچکانند.
تحریم‌های ایالات متحده - حتی با تأثیرات ثانویه‌شان - نتوانسته ایران را از تولید سطوح خالص‌تر اورانیوم باز دارد و چین با خرید نفت ایران از آنها چشم‌پوشی کرده است و مشخص نیست که آیا اقدامات سازمان ملل مؤثرتر خواهد بود یا خیر.
اما ایران ممکن است از غنی‌سازی تا ۹۰درصد خودداری کند تا از توبیخ عمومی که در بازگشت تحریم‌های سازمان ملل وجود دارد اجتناب کند.
هنوز مشخص نیست که آیا ۸۳.۷درصد ذرات به عمد تولید شده‌اند یا خیر. اما مقامات و تحلیلگران غربی می‌گویند که تولید اورانیوم ۹۰درصدی ایران پاسخ قابل توجهی را می‌طلبد.
دنیس راس، یک دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی که اکنون در اندیشکده انستیتوی واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک است، پیشنهاد کرد که بایدن ممکن است برای ترساندن ایران از عواقب غنی‌سازی به سطوح بالاتر بیشتر تلاش کند.
او گفت: «اگر به اندازه کافی برای متقاعد کردن ایرانی‌ها نسبت به خطراتی که دارند انجام ندهید، در مقطعی با بحران مواجه خواهید شد، زیرا آنها تا ۹۰درصد خواهند رفت» یا به سمت تسلیحاتی شدن حرکت می‌کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/56b4a5dc-200a-4b8a-8ebf-0caee42a8d8f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات