728 x 90

رویترز: ایران و آمریکا بر سر لغو تحریم‌ها و محدودیت‌های هسته‌یی در گفتگوهای وین سرشاخ می شوند

مذاکرات برجام
مذاکرات برجام

خبرگزاری رویترز چهارشنبه ۲۲دی:

دیپلماتها می‌گویند که رژیم ایران و آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم هسته‌یی در مورد مسائل اصلی انعطاف‌پذیری اندکی از خود نشان می‌دهند و در مورد این‌که آیا می‌توان به‌زودی مصالحه‌ای برای تمدید توافق ۲۰۱۵ پیدا کرد که می‌تواند ترس از یک جنگ گسترده‌تر خاورمیانه را از بین ببرد، سؤالاتی را برمی انگیزد.
پس از ۸دور گفت‌گو، بعضی از نکات شامل سرعت و دامنه لغو تحریم‌ها علیه تهران، درخواست ایران برای تضمین عدم اقدام تنبیهی بیشتر از سوی آمریکا، و چگونگی و زمان بازگرداندن محدودیتها بر فعالیت هسته‌یی ایران، کماکان حل ناشده باقی مانده‌اند... .
به‌دنبال ماهها شروع و توقف مذاکرات که پس از روی کار آمدن بایدن در کاخ‌سفید آغاز شد، مقامات غربی اکنون می‌گویند زمان برای احیای مجدد این پیمان رو به اتمام است. اما مقامات ایرانی انکار می‌کنند که تحت فشار زمانی قرار دارند و استدلال می‌کنند که اقتصاد می‌تواند به لطف فروش نفت به چین دوام بیاورد... .
واشنگتن گفته است که در صورت از سرگیری پایبندی ایران به توافق، محدودیت‌های مغایر با معاهده ۲۰۱۵ را حذف خواهد کرد، به این معنی که موارد دیگر مانند آنها یی که در رابطه با تروریسم یا اقدامات حقوق‌بشری اعمال شده را بر جای خواهد گذاشت... .
مقامات آمریکا در مورد ضمانت ها اظهارنظر نمی‌کنند. با این حال، مقامات آمریکایی گفته‌اند که بایدن نمی‌تواند قول دهد که دولت آمریکا از توافق سرپیچی نخواهد کرد، زیرا توافق هسته‌یی یک تفاهم سیاسی غیر الزام‌آور است، نه یک معاهده الزام‌آور قانونی... .


یک دیپلمات غربی گفت: «اوایل فوریه تاریخ پایانی واقعی برای مذاکرات وین است» زیرا هر چه ایران بیشتر در خارج از توافق بماند، تخصص هسته‌یی بیشتری کسب خواهد کرد و در صورت انتخاب، زمان لازم برای رقابت برای ساخت بمب را کوتاه می‌کند... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e8ff3377-2184-4bdc-8b08-a5ecdd91a6ab"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات