728 x 90

رویتر: گزارش آژانس نشان می‌دهد که ایران در حال نقض محدودیتهای کلیدی تعیین شده در توافق اتمی است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که در میان کشورهای عضو شورای حکام توزیع شده است، استمرار نقض برجام توسط حکومت آخوندی، انباشت غیرمجاز اورانیوم غنی‌شده، نصب سانتریفیوژها و افزایش غیرمجاز درصد غنی‌سازی را گزارش کرد.

آسوشیتدپرس ۱۴شهریور۹۹ گزارش داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه سند محرمانه‌ای را در میان کشورهای عضو توزیع کرد که توسط آسوشیتدپرس نیز رویت شد . بر اساس این سند رژیم ایران به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده خود در نقض برجام، ادامه می‌دهد. رژیم ایران از ۲۵اوت - ۴اسفند۹۸، بیش از ۲هزار کیلو گرم اورانیوم غنی‌شده با غلظت پایین را ذخیره کرده است. در حالی‌که میزان تعیین شده در برجام حدود ۲۰۲ کیلو گرم بوده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد: آژانس می‌گوید انباشت اورانیوم غنی شده توسط رژیم ایران ۱۰ برابر بیشتر از حدی است که در توافق سال ۲۰۱۵ مقرر شده بود.

رویترز نوشت: بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رژیم ایران کماکان در حال غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفوژهای پیشرفته است که نقض برجام محسوب می‌شود.

این رژیم هنوز در حال غنی‌سازی تا حد ۴ و ۵درصد است که بالاتر از محدوده ۳ و ۶۷صدم درصد در توافق برجام است.رژیم ایران با نقض برجام برای نصب سانتریفوژهای پیشرفته در کارخانه زیرزمینی غنی‌سازی نطنز، آماده‌سازیهایی کرده است.

رویترز در خبر دیگری در روز ۱۴شهریور نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از یکی از سایتهای رژیم ایران بازدید و نمونه‌برداری کرده است. بازرسان این آژانس قرار است در ماه سپتامبر- شهریور۹۹ در تاریخی که قبلاً با رژیم ایران مورد توافق قرار گرفته از سایت دوم نیز برای نمونه‌برداری بازدید کنند».

رژیم آخوندی در جریان سفر اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در یک عقب‌نشینی تحمیلی در هراس از مکانیسم ماشته، پس از چند ماه، به بازدید از این دو سایت اتمی تن داد.

وال‌استریت ژورنال روز ۱۴شهریور درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: «آژانس پاسخ‌های ایران به پرسش‌های مربوط به تورقوزآباد را با ارزیابی‌های خود سازگار دانسته، اما اعلام کرده که یافته‌های دیگری هم در میان است که نیازمند اطلاعات و شفاف‌سازیهای بیشتری از جانب ایران خواهد بود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/40e5e377-c7fa-48cb-8fc5-4afad8677962"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات