728 x 90

روسیه درصدد است در برجام با ورق اوکراین بازی کند

مذاکرات وین
مذاکرات وین

روزنامه حکومتی جمهوری ۱۶ اسفند۱۴۰۰ نوشت: وزیر امور خارجه روسیه بعد از اعلام توافق پادمانی ما و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، با گذاشتن یک شرط عجیب تلاش کرد تصمیم‌گیری درباره توافق برجامی مذاکرات وین را در اختیار خود بگیرد. این شرط وزیر امور خارجه روسیه چون با تحریم‌های گسترده‌ای که آمریکا و اروپا به‌خاطر لشکرکشی روسیه به اوکراین علیه این کشور وضع کرده‌اند در تضاد است، عملاً می‌تواند مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی وین شود و توافقی صورت نگیرد. رمز ماجرا این است که توافق برجامی فقط در صورتی امکانپذیر است که تمام اعضاء برجام نسبت به آن نظر موافق داشته باشند. از آنجا که روسیه نیز یکی از اعضاء برجام است، اگر به‌دلیل عدم تضمین کشورهای غربی عضو برجام در مورد معاف بودن تحریم‌هایشان علیه روسیه در روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری با جمهوری اسلامی، مهر تأیید خود را پای توافق برجامی نگذارد، توافقی صورت نخواهد گرفت.

 

روزنامه حکومتی جمهوری افزود: این اقدام وزیر امور خارجه روسیه درباره مذاکرات برجامی را در ادبیات سیاسی می‌توان به گروگان گرفته شدن برجام توسط روسیه نامید. قبل از آن که روسیه به اوکراین حمله نظامی کند، این نظریه در رسانه‌ها و محافل سیاسی مطرح بود که روسیه درصدد است در برجام با ورق اوکراین بازی کند و با امتیاز گرفتن در برجام به اهداف خود در اوکراین برسد.

 

امیر عبداللهیان وزیر خارجه رژیم در تماس تلفنی با لاوروف وزیر خارجه روسیه، ضمن بیان این نکته که ما هم با جنگ و هم با اعمال تحریم مخالف هستیم، گفت: روشن است که همکاریهای نظام با هیچ کشوری از جمله روسیه نباید متأثر از فضای تحریم باشد. این اظهارات پاسخی به اظهارات قبلی لاوروف است که خواسته بود سیستم تحریم‌ها شامل معاملات تجاری بین روسیه و ایران نشود (خبرگزاری حکومتی ایرنا ۱۶اسفند).

 

نورنیوز سایت متعلق به شورای عالی امنیت رژیم در توئیتر خود نوشت: در میانه کُندی مذاکرات_وین به‌دلیل تعلل آمریکا در اتخاذ تصمیم سیاسی پیرامون موضوعات باقی مانده، درخواست روسیه نیز به موضوعی جدید تبدیل شده است. طی روزهای آینده مشخص می‌شود که آیا مذاکرات که به «موانع آمریکایی» برخورد کرده به مرحله «بررسی درخواست روسیه» خواهد رسید یا خیر؟ (توئیتر نورنیوز ۱‍۷ اسفند)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/705f9ec2-6760-4f7e-a77a-6afcdade5e95"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات