728 x 90

روزنامه حکومتی آرمان: چگونه می‌توانیم به چین اعتماد کنیم

آخوند روحانی - وزیر خارجه چین
آخوند روحانی - وزیر خارجه چین

روزنامه حکومتی آرمان روز ۸فروردین با اشاره به شباهت قرارداد با چین و قرارداد ترکمانچای نوشت: درست در هفتم فروردینی که در جنگهای دوم ایران و روس، نیروهای ما شکست خوردند و روس‌ها تا ترکمانچای پیش آمدند، پاسکوئیچ در آنجا از ضعف ما استفاده کرد و قراردادی معروف به قرارداد ترکمانچای را بست.

چینی که الآن مطالبات ما را نمی‌پردازد و مدعی می‌شود به‌خاطر تحریم‌ها امکان استرداد پول وجود ندارد، چطوری می‌توانیم اعتماد کنیم که ۴۶۰میلیارد در ایران سرمایه‌گذاری کنند و این سرمایه‌گذاریها به چه صورت است؟ آیا به انتخاب طرف چینی است که در کجا سرمایه‌گذاری کند و چه میزان و در چه رشته‌ای یا به انتخاب طرف ایرانی است... چه درصدی به سرمایه‌یی که می‌گذارند بهره تعلق می‌گیرد و میزان مشارکت چین در سرمایه‌گذاریها چگونه است آیا فقط سرمایه‌گذار است و بعداً اصل سرمایه و بهره‌اش را می‌گیرد یا در آن سرمایه‌گذاری شریک است. اینها از جمله مواردی است که سؤال‌برانگیز و مربوط به محتواست. این‌که چه کسی تشخیص می‌دهد مثلا باید در نفت یا در متروی ۱۰ کلان‌شهر سرمایه‌گذاری شود؟ این پول‌ها با کدام ارز داخل کشور می‌آید؟ دلار یا یوآن و اینها همه سؤالاتی ست که به‌هرحال باید پاسخ دهند.

چرا وزارت امور خارجه دارد قرارداد می‌بندد... اصل ۷۷ قانون اساسی صراحتاً می‌گوید عهدنامه‌ها، مقابله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقتنامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد. ما در اینجا در تعریف سندی که دیروز امضا شد، می‌مانیم که چیست؟ عهدنامه است، قرارداد است یا موافقتنامه بین‌المللی است؟

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c1cf4d48-3398-48a1-a087-343ffc05785f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات