728 x 90

رواج خرید غذا‌های نیم پرسی به‌دلیل فشار تورم

رواج خرید غذا‌های نیم پرسی به‌دلیل فشار تورم
رواج خرید غذا‌های نیم پرسی به‌دلیل فشار تورم

مردم به‌دلیل فشار تورم کمتر به رستورانها می‌روند و برخی برای کاهش هزینه اقدام به خرید نیم پرس غذا می‌کنند.
سایت حکومتی اقتصاد۲۴ به‌تاریخ ۲شهریورماه در مطلبی با عنوان «افزایش تقاضا برای غذای نیم پرسی» نوشت: رواج خرید غذا‌های نیم پرس در سال جاری پدیده‌یی است که نشان از وضعیت نامناسب معیشت مردم دارد.

تورم و گرانی به بخش‌های مختلف به‌گونه‌یی تأثیرگذار بوده که مردم برای ادامه زندگی خود ناچارند سبک زندگی خود را تغییر دهند.

البته نحوه جدید برخورد مردم با گرانی به قیمت کاهش سلامت و رفاه آن تمام می‌شود چرا که حذف بسیاری از نیاز‌های روزمره از سبد معیشتی به نوعی صدمه به سلامت روح و جان آنهاست.

رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های تهران گفت: گرانی مواد غذایی از ابتدای سال جاری به‌گونه‌یی افزایش داشته که هیچ جای نفسی برای صاحبان مشاغل در این صنف و مراجعه مردم برای خوردن غذای مورد علاقه‌شان باقی نگذاشته است.

با گرانی مواد غذایی مانند برنج، گوشت، مرغ، روغن، رب، حبوبات، سبزی و صیفی‌جات و سایر اقلام مورد نیاز در رستورانها و تهیه غذا‌ها وضعیت اقتصادی این واحد‌ها به‌شدت اُفت کرده است.

افزایش بیش از ۱۰۰درصدی مواد غذایی فشار مضاعفی به رستوران داران وارد کرده است این موضوع باعث گرانی غذا‌ها در رستورانها و سلف سرویس‌ها شده است.

به‌طور مثال زمانی که در طی چند ماه اخیر برنج کیلویی ۴۰ -۵۰ هزار تومان به ۱۲۰هزار تومان رسیده چطور انتظار می‌رود غذا در رستورانها بدون تغییر باقی بماند.

وی ادامه داد: همین موضوع باعث کاهش ۴۰- ۵۰درصدی تقاضا شده و مردم کمتر برای صرف غذا به رستورانها مراجعه می‌کنند چرا که به‌دلیل افزایش تورم و گرانی در سایر بخش‌ها مردم پول رفتن به رستوران را کمتر دارند.

هزینه مواد غذایی به اندازه‌ای افزایش داشته که تهیه غذا برای رستوران‌داران نیز مقرون به صرفه نیست، اما این تعداد فعالان بازار نمی‌توانند مراکز کسب و کار خود را تعطیل کنند!

وی در پاسخ به این سؤال که قیمتها در رستورانها نسبت به سال قبل چقدر افزایش داشته است، گفت: امسال به‌دلیل کاهش قدرت مالی مردم تقاضای خرید غذای نیم پرس نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است.

وی ادامه داد: برنج کیلویی ۹۰ تا ۱۲۰هزار تومان و هر کیلو مرغ بین ۹۰ تا ۹۵هزار تومان خریداری می‌شود و برای تهیه یک پرس جوجه کباب باید از روغن و زعفران و نمک و پیاز و سایر مواد در نظر گرفته شود. بحث گرانی مواد غذایی در اینجا بیشتر به چشم می‌خورد چرا که در نهایت یک پرس جوجه کبابی که تا سال گذشته با ۳۰ – ۴۰هزار تومان آماده فروش می‌شد، اما امروز به غیر از صرف سایر هزینه‌ها به بیش از ۶۰ - ۷۰هزار تومان هزینه دارد.

میر ابراهیمی تأکید داشت: همین موضوع باعث گرانی هر پرس غذا شده است از این رو برخی از مردم ترجیح می‌دهند یک پرس غذا را دو نفره بخورند یا با نظر خودشان نصف پرس غذا خریداری و قیمت همان نیم پرس را پرداخت می‌کنند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/738b2120-d572-4044-9668-6a51beaa52f2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات