728 x 90

رسانه‌های بین‌المللی درباره رئیسی چه می‌گویند؟ - گزارش خبری

رسانه‌های بین‌المللی و ابراهیم رئیسی
رسانه‌های بین‌المللی و ابراهیم رئیسی

مردم ایران هیولای رئیسی را می‌شناسند، اما فکر می‌کنید کشورها و رسانه‌های جهانی در مورد این آخوند جلاد چه می‌گویند؟

جنبش دادخواهی و افشای سردژخیمان جنایتکار رژیم سالهاست در دستور کار مقاومت ایران است. امروزه کسی در جهان نیست که ندای دادخواهی خون ۳۰هزار سربدار قهرمان به‌گوشش نرسیده باشد. همزمان با این جنبش بین‌المللی، خامنه‌ای جلاد۶۷ آخوند رئیسی را به‌کرسی ریاست‌جمهوری نشاند. اما مردم جهان در مورد این جنایتکار چه فکر می‌کنند؟

واشنگتن پست روز ۴تیرماه نوشت: در چند سال اخیر، ایران با تظاهراتهایی روبه‌رو بوده که در آن تمامی طبقات اجتماعی شرکت داشته‌اند. معضل بزرگ برای دولت بایدن شاید نه کنترل تسلیحاتی در قرن بیست و یکم، بلکه تصمیم بر سر این باشد که با یک عامل قتل‌عام که با یک قیام عمومی روبه‌روست چه کند.

سایت نیو یوروپ در مطلبی به‌قلم طاهر بومدرا درباره رئیسی جلاد عامل قتل‌عام ۶۷ نوشت: در حالی‌که عامل قتل‌عام، رئیس‌جمهور بعدی ایران می‌شود، اروپا نباید سکوت کند.

در این مطلب آمده است بعد از اعلام ابراهیم رئیسی، اروپا با یک چالش اخلاقی جدید روبه‌رو است که باید یا پایبند اصول حقوق‌بشر باشد یا آنها را برای منافع اقتصادی کنار بگذارد.

رئیسی، رئیس تندروی فعلی قضاییه رژیم ایران، بدنام‌ترین فرد در ایفای نقشی محوری در اعدام فراقانونی هزاران زندانی سیاسی در سال۱۹۸۸ است.

بیلد آلمان (۳تیر) در گزارشی درباره سوابق رئیسی جلاد۶۷، گفت: «دیوانه جدید (حکومت) تهران و قاضی مرگ؛ این‌ها عباراتی است که می‌توان با آن رئیس‌جمهور جدید رژیم ایران را توصیف کرد. البته وقتی که در می‌یابیم که دست رئیسی به‌چه میزان به‌خون آغشته است کلمه دیوانه خیلی کم است. او به‌عنوان قاضی مسئول مرگ هزاران عضو اپوزیسیون است. او به‌همین دلیل هم تا به‌امروز در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

تایمز لندن (۳تیر): ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب رژیم، عضو "کمیسیونهای مرگ" این کشور بود. زندانیان سابق که توسط ابراهیم رئیسی، مورد شکنجه، بازجویی و محکوم به اعدام قرار گرفتند، ادعاهای وی را به‌عنوان "مدافع حقوق بشر" محکوم کردند.

عکاظ: آیا با نزدیکی به دولت سرکش رئیسی انتظار صلح در منطقه را داریم

عکاظ نوشت: ابراهیم رئیسی با کمیته مرگی در ارتباط است که به‌دنبال آن و بعد از انقلاب ضدسلطنتی و اندکی بعد از جنگ ایران و عراق هزاران نفر از مخالفان رژیم آخوندی را به چوبه‌دار سپرده شد.

تاون هاول: یک قصاب فاشیست رئیس‌جمهور شد

نشریه آمریکایی تاونهال (۲تیر) نوشت: رئیسی عامل کشتار جمعی از مردم ایران است. در سال۶۷ وی اعدام هزاران زندانیان سیاسی را سازماندهی کرد. اکنون یک قصاب فاشیست مرحمت یافته از سوی آخوندهای افراطی رئیس‌جمهور شده است.

سایت کارنگی اتحادیه اروپا ۲تیرماه نوشت: با انتخاب یک سخت سر به ریاست‌جمهوری رژیم ایران، هشت سال تفکر اروپایی مبنی بر این‌که تهران می‌تواند یک شریک باشد به پایان خواهد رسید. زمان آن است که اتحادیه اروپا نه تنها پرونده اتمی، بلکه هم‌چنین (پرونده) تهدیدات امنیتی منطقه را مورد توجه قرار دهد...

واشنگتن پست در سرمقاله روز ۳۱خرداد نوشت: ابراهیم رئیسی آخوند ۶۰ساله که در رأی‌گیری روز جمعه رئیس‌جمهور اعلام شد یکی از بی‌آبروترین قاتلان در جمهوری اسلامی است که در کشتار مهندسی‌شده هزاران زندانی سیاسی در سال۶۷ شرکت داشته است. میزان حضور گزارش‌شده در انتخابات ۴۸درصد بود که پایین‌ترین میزان شرکت از زمان انقلاب است و ۱۳درصد آراء هم سفید به‌صندوقها انداخته شد.

تاگس اشپیگل آلمان روز ۳۰خرداد درباره جلاد۶۷ نوشت: رئیسی که به‌عنوان رئیس‌جمهور معرفی شده در دهه۶۰ از شهری به شهر دیگر پرواز می‌کرد و دستور اعدام صادر می‌کرد.

گاردین روز ۲۹خرداد در مقاله‌یی درباره پرونده تاریک رئیسی جلاد۶۷ نوشت: اگر جو بایدن فکر کند ولادیمیر پوتین سزاوار است که قاتل خوانده شود، توصیف او از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ۶۰ساله انتخاب شده رژیم ایران، احتمالاً غیرقابل چاپ است. رئیسی، جوانترین عضو کمیته مرگ تهران در سال۱۹۸۸ بود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از نتایج شعبده انتخابات رژیم نوشت: گروه‌های مدافع حقوق‌بشر گفتند رئیسی که به‌عنوان یک عنصر امنیتی مخوف شهرت دارد، یکی از ۴قاضی نظارت بر اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال۱۳۶۷ بوده است.

واشنگتن فری بیکن جمعه ۲۸خرداد، نوشت: رئیسی جلودار انتخابات (قلابی) رژیم شخصاً قتل‌عام مخفی صدها منتقد رژیم ایران را در سال۱۹۸۸ تأیید کرد و در یک فایل صوتی ترجمه شده با قدمت دهها ساله، این شنیده می‌شود که چطور از قتل‌عام وحشتناک دفاع کرده و راجع به آن می‌خندد.

واشنگتن فری بیکن در رابطه با سابقه رئیسی، جلاد زندانیان سیاسی سال۶۷ نوشت: رئیسی، که در سال۱۹۸۸ به‌عنوان معاون دادستان تهران خدمت می‌کرد، در یک هیأت چهار نفره بود که قتل‌های زندانی سیاسی را نظارت می‌کرد.

سی.ان.ان (۲۸خرداد) در گزارشی از شعبده انتخابات حکومت آخوندی خبر داد: رئیسی از نزدیکان خامنه‌ای با سابقه‌یی از بی‌رحمی در زمینه حقوق‌بشر است که برای دهه‌ها نقش اصلی را در تعقیب قضایی زندانیان سیاسی در ایران داشته است. در سال۱۹۸۸، رئیسی بخشی از یک هیأت مرگ چهار نفره بود که بر اعدام زندانیان سیاسی نظارت داشت.

آسوشیتدپرس: ابراهیم رئیسی یکی از بزرگترین جلادان جهان

یو.اس.ای تودی به‌نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز ۲۸خرداد همزمان با نمایش انتخابات رژیم در گزارشی نوشت: کاندیدای جلودار ابراهیم رئیسی است که یک رئیس تندرو قوه قضاییه می‌باشد و مورد حمایت ولی‌فقیه رژیم ایران بوده است...

ابراهیم رئیسی به‌لحاظ بین‌المللی رئیس قوه قضاییه بوده که از طرف جامعه بین‌المللی مورد انتقاد بوده است، بخشی به این خاطر که یکی از بزرگترین جلادان جهان بوده است.

خود رئیسی هم به‌خاطر نقشی که در اعدامهای دستجمعی در ۱۹۸۸ در ایران داشته مورد انتقاد از طرف جامعه بین‌المللی بوده است.

دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل: ابراهیم رئیسی باید برای جنایات علیه بشریت تحت تحقیقات کیفری قرار بگیرد

اگنس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل: «این که ابراهیم رئیسی به مقام ریاست‌جمهوری دست پیدا کرده است به جای آن‌که به‌خاطر جنایات علیه بشریت، از جمله قتل، ناپدیدسازی قهری و شکنجه تحت تحقیقات کیفری قرار بگیرد، نمودی فجیع از سلطه‌ٔ مطلق مصونیت در ایران است. سازمان ما در سال۱۳۹۷ مستند سازی کرد که چگونه ابراهیم رئیسی عضوی از «هیئت مرگ» شهر تهران بوده که در سال۱۳۶۷، چندین هزار مخالف و دگراندیش سیاسی را در زندانهای اوین و گوهردشت تحت ناپدیدسازی قهری قرار داده و به‌طور فراقضایی اعدام کرده است. شرایط پیرامون سرنوشت قربانیان و محل دفن پیکر‌شان تا امروز به‌نحو سازمان‌یافته توسط مقامات ایران پنهان شده است، امری که مصداق ارتکاب ادامه‌دار جنایات علیه بشریت است.

وال استریت ژورنال در سرمقاله ۲۹خرداد خود نوشت: مردم ایران می‌دانند که در یک دیکتاتوری زندگی می‌کنند. در سال۱۳۶۷ رئیسی اعدام‌های فراقضایی هزاران مخالف را تسهیل کرد. او بعداً این کشتارها را به‌عنوان یکی از «دست‌آوردهای پرافتخار نظام» نامید... .

هیومن رایتس واچ شنبه ۲۹خرداد گفت: رئیسی بیش از سه دهه در دادگستری کار کرده که به‌عنوان سنگ‌بنای سرکوب در ایران عمل کرده است. در تابستان سال۱۹۸۸، دولت ایران به‌طور اجمالی و غیرقانونی، هزاران زندانی سیاسی را که در زندانهای ایران زندانی بودند، اعدام کرد. اکثریت آنها پس از محاکمات ناعادلانه در دادگاههای انقلاب به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی خود، مجازات زندان را می‌گذراندند.

اندرو استرولین، مدیر دیدبان حقوق‌بشر در اروپا درباره انتخاب رئیسی جلاد به‌عنوان رئیس‌جمهور رژیم در پیامی نوشت: رئیسی، ناظر بر اعدامهای دسته جمعی، رئیس‌جمهور (رژیم) ایران شد. جنایات هولناک ابراهیم رئیسی درخور تحقیق و حسابرسی است، نه گرفتن مقام بالاتر.

از نگاه مهمترین رسانه‌های بین‌المللی این عناوین برای آخوند رئیسی مورد استفاده قرار گرفته است: «عامل قتل‌عام» - «جلاد قتل‌عام» - «بدنام‌ترین فرد» - «دیوانه جدید» - «قاضی مرگ» - «عضو کمیسیونهای مرگ» - «قصاب فاشیست» - «یکی از بی‌آبروترین قاتلان» - «جوانترین عضو کمیته مرگ» - «یک عنصر امنیتی مخوف» - «ناظر اعدامهای دسته جمعی»

عناوینی که محصول افشاگریهای سالیان متمادی مقاومت ایران در سطح جهانی است و این افشاگریهاست که مشروعیتی برای این آخوند جنایتکار و رژیم آخوندی باقی نگذاشته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/08596d3f-52a7-471a-bfb9-9f9bb2f07ae7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات