728 x 90

رافائل گروسی: رژیم ایران بازرسیهای آژانس را گروگان گرفته است

گروسی مدیر کل آژانس بین المللی اتمی
گروسی مدیر کل آژانس بین المللی اتمی

مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی، رژیم ایران را متهم کرده که برای فشار بر غرب بازرسیهای این نهاد را گروگان گرفته است. او می‌گوید دسترسی به داده‌های لازم برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران مستلزم بازگشت تهران به تعهدات برجامی است.


بر پایه یک توافق‌نامه فنی که در سفر سوم اسفند مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران امضاء شد، رژیم ایران فعالیت‌های هسته‌یی و فیلم دوربینهای نظارتی آژانس را سه ماه نزد خود نگه می‌دارد و تنها در صورتی آنها را به بازرسان ارائه می‌کند که در این مدت توافقی برای لغو تحریم‌ها به دست آمده باشد.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در گفتگویی با روزنامه "زود دویچه" که یک شنبه اول فروردین (۲۱ مارس) منتشر شد می‌گوید اگر در این مدت برای احیای برجام توافق سیاسی شود بازرسان به این اطلاعات دسترسی خواهند داشت و می‌توانند در کمترین زمان ممکن هر گونه تخلف احتمالی را شناسایی کنند.
رژیم ایران در اجرای مصوبه مجلس موسوم به "قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت" از پنجم اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاحهای اتمی (npt) را متوقف کرد.


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه رژیم ایران به‌تازگی گفته است که توافقی که به بازگشت ایران به تعهدات خود مطابق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منجر شود به‌زودی به دست نمی‌آید.
گروسی در واکنش به این سخنان ظریف می‌گوید آژانس این وضعیت را برای یک مدت محدود پذیرفته است. او افزود توافق بر سر یک دوره سه ماهه به‌سادگی به دست نیآمد زیرا تهران مایل بود که این زمان "خیلی خیلی کوتاه تر" باشد اما سرانجام قانع شد که با کوتاه‌تر کردن این دوره، خیلی سریع دوباره به نقطه قبلی بازمی‌گردیم.


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید برداشت او این است که ایران به موازات توقف اجرای پروتکل الحاقی فعالیت‌های هسته‌یی خود را افزایش داده است. او خاطرنشان کرده که هدف ایران از این اقدامها افزایش فشار بر کشورهای غربی است و به همین دلیل در این مرحله بازرسیهای آژانس را گروگان گرفته است.

گروسی با اشاره به این‌که تهران در زمینه برطرف کردن ابهام در مورد مواد رادیواکتیو یافت شده قول همکاری داده به روزنامه "زود دویچه" می‌گوید آنچه پس از این ماجرا آشکار شد این است که ایران نمی‌تواند به گونه باورپذیر ادعا کند که همه چیز عادی است.
مدیرکل آژانس می‌گوید سه مکانی که بازرسان از آن بازدید کرده‌اند مربوط به تأسیساتی می‌شوند که کاملاً تخریب شده و امروز دیگر وجود ندارند و به همین دلیل او علاقه دارد پاسخهای ایران درباره فعالیت‌هایی که آنجا انجام می‌شده را دریافت کند (سایت رادیو آلمان ۲فروردین۱۴۰۰).

 

به گزارش ال پایس اسپانیا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد پرونده اتمی رژیم آخوندی و وضعیت برجام گفت: وضعیت دشواری است. همه ما می‌دانیم که وضعیت پیچیده است. امکان بازگشت خطی و خودکار به توافقنامه سال۲۰۱۵ وجود ندارد زیرا کارهای زیادی انجام شده است. رژیم ایران میزان بسیار بیشتری اورانیوم با غلظت بسیار بالاتر از آنچه در این توافق‌نامه مجاز شده، غنی‌سازی کرده است. مأموریت من هیچ ارتباطی با تحریم‌ها، امتیازات یا مشوقها ندارد.

مدیرکل آژانس افزود:‌ رژیم ایران دسترسی بازرسان هسته‌یی سازمان ملل به دو مرکز مشکوک را می‌پذیرد. دوربینهای ما به ضبط ادامه می‌دهند، حسگرها به ضبط ادامه می‌دهند، سیستم‌های آنلاین هم‌چنان اطلاعات را دریافت می‌کنند، اما در ایران ذخیره می‌شود. آنها نمی‌توانند به این سیستم دست بزنند. این توافق در پایان این سه ماه در اختیار ما قرار می‌گیرد. اگر همه چیز خوب پیش برود، ما به این اطلاعات دسترسی خواهیم داشت و قادر خواهیم بود همه آنچه را که طی این 90روز اتفاق افتاده را بازسازی کنیم.اگر توافق عمده سیاسی وجود نداشته باشد، رژیم ایران این اطلاعات را به ما نمی‌دهد و آنها را نابود می‌کند. با این مذاکرات ما زمان خریده‌ایم.
(ال پایس اسپانیا ۲فروردین۱۴۰۰)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6254d0ee-3ec8-434b-b5a7-bc4488b290b5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات