728 x 90

رابرت گیتس: هدف ما این است که رژیم ایران هیچگاه به سلاح اتمی نرسد

رابرت گیتس
رابرت گیتس

رابرت گیتس بیست و دومین وزیر دفاع سابق آمریکا، تحلیلگر اطلاعات و رئیس دانشگاه، روز ۱۷اردیبهشت در مصاحبه با سایت پی.بی.اس درباره مذاکرات برجام در وین و اهداف آمریکا از این مذاکرات گفت: «تنها زمینه‌یی که من نگران آن هستم تلاش دولت بایدن برای تجدید توافق اتمی با رژیم ایران می‌باشد که فکر می‌کنم اول این‌که این توافق به نسبت مدت آن، در نیمه راه است و قرار بود برای حدود ۱۰سال باشد».

وی افزود: «من در ابتدا از اشاره رئیس‌جمهور مبنی بر تقویت و طولانی‌تر کردن برجام دلگرم شدم و فکر کنم هدف ما این است که رژیم ایران هیچگاه به سلاح اتمی نرسد، نه این‌که فقط محدودیت زمانی داشته باشد و هم‌چنین لازم است که ما وضعیت مانیتورینگ یا راستی‌آزمایی بهتری به این توافق داشته باشیم و فکر کنم در نهایت ما باید کاری در رابطه با توانایی موشک بالستیک آنها انجام دهیم».

رابرت گیتس در ادامه گفت: «دنبال کردن توافق قدیمی برجام که از آن بیرون آمدیم فکر می‌کنم احتمالاً ناکافی باشد اما در سایر زمینه‌های سیاست خارجی بایدن، فکر می‌کنم آنها در مسیر خوبی قرار دارند.

فکر می‌کنم دولت بایدن خوب عمل کرده است. پیوستگی زیادی در رابطه با چند مشکل بزرگ بوده است در مورد چین، روسیه و کره شمالی پیوستگی بوده است».

روز جمعه ۱۷ اردیبهشت، جو لیبرمن سناتور پیشین آمریکا و رئیس گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در گفتگو با فاکس بیزنس به جو بایدن درباره پاداش‌دهی به رژیم ایران هشدار داد.

لیبرمن گفت: «حقیقت این است که ما به رژیم ایران پاداش می‌دهیم تا آمریکایی‌ها را گروگان بگیرد، بعد میلیاردها دلار از دارایی‌های آنها را آزاد می‌کنیم، که دقیقاً همان چیزی است که آنها می‌خواهند. با این کار ما آنها را تشویق می‌کنیم تا در مذاکرات هسته‌یی نیز همین رویه را پیش بگیرند».

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز پنجشنبه ۱۶اردیبهشت به روزنامه گاردین گفت که رژیم ایران در جریان مذاکرات احیای توافق هسته‌یی موسوم به برجام، ‌علائم و موضع متناسبی در رابطه با بازگشت به تعهدات هسته‌یی خود نشان نداده است.

عباس عراقچی، رئیس هیأت مذاکره‌کننده رژیم ایران در وین، پایتخت اتریش هم گفته است، اولویت اول در مذاکرات تأمین منافع ایران است و بحث زمان اولویت ثانویه دارد.

ژان ایو لودریان هم‌چنین گفت٬ ضروری است که ما فوراً به پیشرفتهایی دست پیدا کنیم، چون رژیم ایران به‌دلیل عدول از تعهداتش هرگز تا این حد به سلاح هسته‌یی نزدیک نبوده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e9ddd463-95c2-46fa-9744-a6bd785fb776"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات