728 x 90

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خواهان توضیح بلینکن درباره پرونده رابرت مالی شد

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان
مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان روز جمعه ۹تیر (در نامه‌یی به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا خواست گزارش مفصلی درباره تعلیق رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و تعلیق مجوز امنیتی او ارائه شود.

روز پنجشنبه ۹تیر یک مقام آمریکایی به شبکه "سی.ان.ان" گفته است مجوز رابرت مالی در بحبوحه تحقیقات امنیتی دیپلماتیک وزارت امور خارجه پیرامون سوء‌استفاده احتمالی از اطلاعات طبقه‌بندی شده به‌حالت تعلیق درآمده است.

مایک مک کال، نماینده جمهوریخواه آمریکا در نامه خود به بلینکن گفته است که "گزارشها در مورد رفتار مالی و این‌که وزارت امور خارجه کنگره و افکار عمومی آمریکا را گمراه کرده"، نگرانی‌های جدی ایجاد کرده است.

مک کال افزود: "اهمال وزارت‌خارجه در اطلاع‌رسانی به کنگره"در مورد پرونده مالی در بهترین حالت،"فقدان صراحت"و در بدترین حالت،"اطلاعات غلط عمدی و بالقوه غیرقانونی" را نشان می‌دهد.

از اواسط آوریل سال جاری کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان از مالی خواسته است تا این کمیته را در مورد مذاکرات غیرمستقیم دولت بایدن با ایران بر سر برنامه هسته‌یی و بازداشت آمریکایی‌ها در ایران توضیح دهد.

به گفته مک کال مقامات وزارت‌خارجه در آن زمان گفتند که مالی نمی‌تواند شهادت دهد یا اظهارنظر کند "زیرا به‌دلیل بیماری یکی از اعضای نزدیک خانواده در تعطیلات به سر می‌برد".

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در ادامه نامه خود تأکید کرده است که وزارت خارجه اعلام نکرده بود مجوز امنیتی مالی به‌حالت تعلیق درآمده یا در حال بررسی است و یا این‌که او "به‌دلیل تخلف احتمالی" مورد تحقیق قرار گرفته است.

مک کال به این موضوع هم اشاره کرده است که در نشست غیرعلنی کنگره با مقامات وزارت‌خارجه درباره رژیم ایران در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۲ وندی شرمن قائم‌مقام وزارت‌خارجه آمریکا و آبرام پالی، معاون رابرت مالی حضور داشتند اما رابرت مالی غایب بوده است.

مایکل مک کال هم‌چنین در نامه خود به بلینکن خواستار شفافیت در مورد این موضوع شده و درخواست کرده است کلیه اسناد و ارتباطات و مکاتبات مربوط به بررسی یا تعلیق"مجوز دسترسی امنیتی رابرت مالی و"تحقیقات در مورد سوء رفتار احتمالی علیه مالی" به کنگره ارائه شود.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/644ab999-762c-44b1-abb9-430378947ea6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات